Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Thursday, November 3, 2016

GOLONGAN MELAMBATKAN KEMENANGAN

Golongan Ruwaibidhah melambatkan kemenangan Islam.

سيأتي على الناس زمان سنوات خداعات: يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق، ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الأمين، وينطق فيها الرويبضة. قيل يا رسول الله وما الرويبضة؟ قال: الرجل التافه ينطق في أمر العامة
"Akan datang kepada manusia suatu zaman yang padanya tahun-tahun kekeliruan, Orang-orang yang penipu dipercayai, orang-orang benar dikatakan penipu, Orang-orang yang khianat diberi amanah, orang-orang yang amanah dikhianati, dan manusia menyebut dengan perkataan Ruwaibidhah. dikatakan kepada Raulullah, apakah itu Ruwaibidhah? Nabi berkata : Orang-orang yang bodoh berkata-kata dalam perkara umum (hal-hal pemerintahan)" (HR Imam Ahmad)

Antara tanda kita sedang menghadapi tahun² kekeliruan apabila banyaknya ruwaibidhah. Lebih malang sekali bagi umat ini yang menginginkan kemenangan Islam apabila golongan ini diangkat menjadi pimpinan akibat dan hasil persepsi media dan kelancaran percakapannya sedangkan ilmu yang dimilikinya terlalu sedikit.

Sedangkan antara perkara yang penting dalam menyusun Harakah Islamiyyah adalah pembudayaan ilmu dalam organisasi tersebut. Ilmu yang dimaksudkan disini ialah ilmu yang menjadi jalan untuk memahami sesuatu bermula dari dasar yang menjadi pegangan juga melaksanakan sistem yang diperjuangkan disamping menyampaikan apa yang diperjuangkan.

Ilmu yang sebenarnya ialah daripada Allah SWT, daripada sumbernya dan hendaklah digali oleh pimpinan dan pengikut sehingga jamaah itu dapat mengusai segala peraturan tabi'i dan menggunakan segala kekuatannya. Sebagaimana firman Allah SWT yang menceritakan kepentingan ilmu dalam organisasi :

(وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ)
[Surat An-Naml 15]

Dan sesungguhnya kami telah mengurniakan ilmu pengetahuan kepada Nabi Daud dan Nabi Sulaiman; dan mereka berdua bersyukur dengan berkata: "Segala puji tertentu bagi Allah yang dengan limpah kurniaNya memberi kami kelebihan mengatasi kebanyakan hamba-hambaNya yang beriman".

Begitu juga dalam ayat :

ِ ......قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ)
[Surat Al-Baqarah 247]

........Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". Dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya.

Bukan sahaja untuk memahami dasar yang diperjuangkan tetapi juga dapat memahami telatah pengikut, kefahamannya dan apa yang mesti dilakukan. Menterjemahkan situasi, dasar dan tipudaya musuh. [Bab 8 : Kearah Pembentukan Harakah Islamiyyah dan Organisasi. Islam : Fikrah, Harakah dan Daulah-Tg Haji Abdul Hadi Awang]

Bahkan antara sifat wajib seorang rasul itu mestilah memiliki sifat fatonah bagi memimpin umat Islam dan menyebarkan Islam. Umat Islam dan pemimpin mereka hari ini juga mestilah berusaha memiliki sifat tersebut supaya dapat membawa Islam dan Gerakannya dengan baik

Oleh kerana itu, pimpinan dan kesemua umat Islam mestilah meneliti ungkapan saidina Umar r.a seperti berikut :

ﺗﻔﻘﻬﻮﺍ ﻗﺒﻞ ﺃﻥ ﺗﺴﻮﺩﻭﺍ

Hendaklah kamu mendalami ilmu (agama) sebelum dilantik menjadi pemimpin.

(Ibn Abu Shaybah, Kitab al-Musannaf, jil. 8, hal. 540)

Jangan sampai dengan sebab kejahilan kita Islam mengalami kerugian.Semoga Allah membebaskan kita dari belenggu kejahilan dan kesesatan. Amin


Nukilan dan adaptasi oleh,
Mohamad Bazli Badarudin

No comments: