Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Saturday, December 18, 2010

Kalau Ayah Mati, tak nangis??

..::: Assalamualaikum :::..
Salam sejahtera,
Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad S.A.W
para isteri, sahabat dan seluruh umat Islam.

Pertamanya, mohon maaf jika setiap perkataan dalam tulisan serba kekurangan ini akan menyakitkan hati si pembaca. Mohon maaf terlebih dahulu kerana selalunya semasa menulis atau menaip, kita akan terlajak bila meneruskan kata2.

Lagi satu, cerita ni aku dapat masa Kuliah subuh.. dan yang aku ingat, mungkin ada penambahan dari diriku juga, yang baik ambillah sbg pengajaran, yang buruk tegurlah ye..

Kisah seorang budak lelaki bawah umur, sekolah rendah lagi.

Di sekolah agama, ustazah mengajar solat, di mana wajib bersolat, dan tuntutan bagi solat berjemaah bagi lelaki. Dan kebiasaannya, solat berjemaah dilakukan di masjid.

Dengan penuh tekun pelajar mendengar dan menghayati. Dengan sungguh2 jugalah pelajar ingin menunaikan solat subuh di masjid.

Ustazah mengajar hikmah2 dan kelebihan2 yang boleh didapati dengan solat berjemaah. Lebih2 lagi waktu subuh iaitu pada awalnya permulaan hidup pada hari itu.

Pada keesokan paginya, pelajar bangun dengan awal dan bersiap2 untuk ke masjid. Dengan harapan yang meninggi dengan apa yang telah didengarnya dari ustazahnya.

Setelah bersiap2, pelajar tersebut pun membuka pintu rumahnya, alangkah TERKEJUT! nya budak itu kerana apa??

Kerana kegelapan yang menyelubungi keadaan, dengan keadaan gelap begitu, bagaimana mungkin seorang insan kecil boleh melalui jalan untuk menuju kemasjid. Terus sahaja titis2 air matanya gugur. Semakin laju aliran air matanya itu. Pada siapa ingin dia mengadu. Ayahnya sedang lena diulit mimpi. Adik beradiknya juga sama..

Tiba2, setelah beberapa ketika berlalu, kelihatan satu bayang2 yang samar2. Seorang tua sedang berjalan lambat dengan pakaian seolah2 untuk kemasjid. Dengan tidak membuang masa, budak kecil itu terus mengiringi orang tua itu tanpa disedari oleh orang tua itu yang berbekalkan lampu picit yang tidak seberapa terang.

Tibanya dimasjid, pelajar dapat merasakan seronoknya beribadah dan apa yang di bincangkan oleh ustazahnya memang benar...

Dan begitulah saban hari rutinnya, mengiringi orang tua yang akan lalu dihadapan rumahnya sekitar pukul 5.30 pg untuk ke masjid.

Sampai suatu ketika, ayah budak ini membawa berita seorang tua yang tinggal di hujung tjalan empat tinggal mereka itu meninggal dunia. Mendengar sahaja berita itu, terus si anak mengalirkan air mata sambil teresak-esak menangis.

Lalu, si ayah berasa sangat2 kehairanan. Mengapakah anaknya menangis seperti sesuatu tidak kena.

Si ayah bertanya pada si anak.

Ayah : Kenapa kamu menangis ni??

Anak : Orang tua di hujung jalan sana itu meninggal kan ayah??

Ayah : Ya, benar, jadi sebab itu kamu menangis??

Anak : Ya, Ayah..

Ayah : Orang tua itu bukan ada kaitan kekeluargaan dengan kita pun. Kenapa kamu menangis??

Anak : Sebab orang tua itu tiada kaitan kekeluargaan lah saya menangis. Kalau ayah yang meninggal, mungkin saya tidak akan menangis begini.

Dari cerita ini, dapatlah kita ambil pengajaran yang sangat2 berguna.

Berapa ramaikah antara kita yang mengejutkan anak-anaknya untuk bersolat subuh??
Berapa ramaikah kita yang bersolat, mengajak orang lain juga bersolat??
Bagaimana kita menjalankan hidup seharian jika solat itu tidak menjadi yang utama??

Sehingga hari ini, berapa kalikah kita menunaikan solat, dan berapa kalikah kita meninggalkannya selama kita hidup yang Allah kurniakan ini.

Berapa banyakkah khidmat kita pada agama, berapa banyakkah khidmat kita pada orang lain??

Dan adakah mati kita di tangisi atau perginya kita menjadikan orang lain gembira??

*kalau setiap sedutan oksigen itu perlu di bayar dengan 1 sen/sedutan, berapa harganya sehari??
*jika setiap tapak kaki kita berjalan itu dikira hutang 1 sen/tapak kaki, berapa hutang kita sekarang??

Friday, December 17, 2010

PERMAINAN BERMAKNA....

Assalamualaikum w.b.t
Selawat dan Salam buat Rasul junjungan
para sahabat, isteri, dan seluruh ulama'

Sekian lama menyepikan diri. Kini muncul dengan artikel ini. Ciwah....

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"

Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata.

"Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan ketika.

"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu..."

"Baik permainan ke-2." begitu Guru melanjutkan.

"Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"

Murid-muridnya berpikir . Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat,dan lain-lain.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet."Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya...Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang...Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sadar.

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan..."

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan." "Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "

"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya murid- murid.

"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain.  Namun dengan perang sebegini, mereka akan kalah!! Tapi sekarang tidak lagi." "Begitulah Islam...

Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sadar". Orang-orang Yahudi juga telah sebulat suara mengatakan, selagi umat Islam berpegang kepada al-Quran, maka, umat Islam tidak dapa dikalahkan, dan jalan keluarnya adalah, menyerang pemikiran umat Islam dan menjauhkan kita semua daripada al-Quran.

"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang..." Matahari bersinar terik takala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan pikiran masing-masing
di kepalanya...

RENUNGILAH SAHABAT SEMUA..

UMAT ISLAM SEMAKIN MUDAH DIBELI DENGAN WANG RINGGIT, DILALAIKAN DENGAN KEINDAHAN DAN MEMUJA KESERONOKAN HIDUP, HINGGA HILANG MARUAH DAN HARGA DIRI!!

JUSTERU, MARILAH, KITA BETULKAN APA YG TERMAMPU BERSAMA2..USAH HANYA BILA SEGALANYA SUDAH TERJADI, SAMA SEPERTI SAUDARA KITA DINEGARA2 LAINNYA, BARU KESEDARAN ITU TIMBUL, MUNGKIN MASIH BELUM TERLAMBAT TAPI KITA SUDAH TERLEWAT UTK MERUBAH DAN MEMBAIKI KEROSAKAN YG DIALAMI.

dipetik dari fb rakan.. sebenarnya dah lama nak post cerita yg pertama, baca2, ade cerita kedua, aku copy je. n edi sket..hehe..

Tuesday, October 26, 2010

Bersyukurlah...

..::: Assalamualaikum :::..
Selawat dan Salam buat Rasulullah S.A.W.
Para Sahabat, Isteri-isteri Baginda
Seluruh umat Islam didunia.

Pertamanya bersyukur tidak terhingga kerana Allah masih memberikan nikmatnya pada kita yang sehingga kini masih boleh bernafas, masih boleh melihat, masih boleh makan, masih boleh berkata2. Syukur Alhamdulillah, Namun, adakah nikmat yg sebegini banyaknya kita telah gunakan sebaiknya untuk menjalankan perintah dan suruhan Allah, atau kita gunakan sebaliknya??

Alangkah beruntungnya Orang buta kerana matanya tidak melihat dosa, bukan inginkan buta, tp mulianya si buta drpd kita!

Alangkah bahagianya si pekak kerana telinganya tidak mendengar umpatan dan kejian terhadap sesama makhluk di dunia ini. Bukan ingin nikmat di tarik, tp kita selalu menghina orang yg pekak.

Sungguh seronok si bisu di akhirat kerana mulutnya tak pernah di gunakan untuk menghina, mendusta dan sebagainya, Bukan hendakkan bisu, tp cemburunya dengan kelebihan mereka.

Masihkan kita selalu menghina orang buta, pekak dan bisu...

Bertuahnya si Miskin, tidak banyak yg Allah akan persoalkan tentang hartanya kerana dia memang sudah tidak berharta, bukan minta miskin, tp mudahan aku bersyukur, mudahan ku gunakan ke jalan yang sebenar nikmat yang ALLAH berikan pada kita.

Untungnya anak yatim piatu, tak banyak dosanya pada ayah Ibunya, sedangkan kita, selalu saja tidak berpuas hati dengan ayah dan Ibu bukan?? Bukan ku pinta begitu, tp lumrahnya mereka tidak bahagia seperti kita, namun mereka insyaAllah bahagia di 'sana'...

Bukan bererti kita tidak beruntung, bukan maksudku kita semua akan diazab.
tp adakah kita melakukan yang sewajarnya dengan nikmat2 yang Allah kurniakan kepada kita melebihi dari mereka yang kurang bernasib baik??

Adakah kita telah membantu mereka yang memerlukan bantuan??

"Tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima." Bukankah begitu??
Petang ni kelas cancell, so, balik dan terus beronline tanpa haluan... Terkesima melihat status2 fb manusia2 yang ingin menegakkan kebenaran....

itu la buat petang ni.. Tak berapa beridea.. Cuma, nak ingatkan diri sendiri bahawa, setiap yg Allah jadikan tidak sia-sia, Pasti ada hikmah disebaliknya...
Jangan kita mudah berputus asa, sekali pun jangan...

Kita semua berhak bahagia... Kita juga di beri pilihan untuk bahagia atau sengsara,.. Jangan sekali membelakangkan ALLAH dalam membuat pilihan, semoga berjaya!!!

Kadangkala Allah sengaja lambat memakbulkan doa kita kerana Allah suke pada hambanya yg selalu berdoa dan merintih padanya.. Asalkan doa yg kita lakukan doa yang baik-baik.. Untuk ISLAM..

Monday, October 25, 2010

Pakaian MUSLIMAH ape???

..::: Assalamualaikum :::..
Selawat dan Salam utk Rasul Junjungan Muhammad S.A.W
Para Isteri, Para Sahabat, Ulama'2 dan
Seluruh Umat Islam.

Pada kesempatan menulis ini, ingin ku mohon maaf kepada rakan2 sekalian... Bukan kupinta jadi begini, tp da nk jadi, nak buat mcm mana kan??hehehe, ape plak aku mengarut ni..

Lama juga aku menyepi selepas Raya hari tu, tak sempat berblog, tak sempat ape, fb boleh plak, hehe, fb tu kejap2 je, blog nak kena perahan sel2 darah dlm otak, hikhik..

Hari ni daku menulis tanpa haluan, tanpa arah tuju, hehehe...

Aku sebenarnye sakit hati ni, mcm2 hal, hehe, amek ayat kwn aku kt fb yg baru aku bace, "mcm2 hal" haha..

Tak pela, mudahan segala liku2 dalam kehidupan ini dapat mematangkan lagi kita, memberikan kita menjadi lebih bisa mengatur hidup, berdasarkan pengalaman yang kita ada..

tp xleh jgk tak kate pape la...ade yg dlm fikiran ni... haaaa..

baru teringat, ade ternampak sebahagian kwn di 'mukabuku' meng'like' page busana muslimah ke ape tah, kire nak promo pakaian muslimah la jgk... pastu aku pn dengan kegatalan tangan ni, berani2 klik dan melihat gambar2nya, SUBHANALLAH....

Ape nak jadi dengan dunia kita hari ni, mengiklankan perniagaan dalam facebook tak salah, tp menjual agama itu SALAH!!!!!..

Aku tegaskan menjual agama sebab apa,???
Sebabnya, pakaian yg kununnya Muslimah dalam tu, dengan Tudung Ber'bonggol' Unta... dah berbonggol unta tu satu hal,

Tudung pulak kecil je, sampai nampak bentuk di dada yg membonjol, bukan aku nak bergurau lucah disini, tp nak menegaskan apa yang aku tak puas hati...

Baju yang dikenakan pulak ketat... menampakkan pinggang, menampakkan tubuh badan yang menggiurkan tuh..

Satu lagi, gaya model berposing tu, aduhai, gaya memang gaya menggoda...

BUSANA MUSLIMAH apa ni??

Bila negara kita di gemparkan dengan Penganjuran Festival ape tah oleh Rosmah yg menghina ISLAM, kita marah, tp bile pakaian mcm ni, kita like pulak dalam fb... Sebenarnya kita menentang atau menyokong kemungkaran???

Pada sesiapa yang terasa, harap berhati2 la, dalam berfacebook.... Pada yg berfikiran sama dengan aku, Salurkan pendapat anda sebolehnya bg aku menbetulkan salah silapku..

Pada yg tak berpuas hati, komen, dan hantarkan la kritikan kamu...

Sekian terima kasih sudi membaca.... Maaf segala kata2 yg kurang menyenangkan...

Tuesday, August 24, 2010

Terawih buat, tp Solat Ba'diah tak buat...Hmmm

Assalamualaikum
Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan
Para Isteri, Sahabat, Tabi'in, Alim Ulama'
serta seluruh Umat Islam

Di malam ramadhan ni, dah lama rasanya tidak mengupdate blog buruk ni, lama jgk tak merayap ke blog2 pilihan.... Hehehehe, malam ni teringat membaca blog seorg budak yg nak kena pinang dengan ustaznya, hehehe, sempat pulak dia update dalam kesibukan nak SPM..hukhuk, aku ape lg, tercabar la beb....hehehe

Aku selalu teringat sesuatu yg Allah ciptakan PASTI ada hikmahnya... aku ni tak la pandai, agaknya, kalau aku pandai, terealisasi hasrat nak blaja ke Aus...hehehe... Aunty da sibuk2 tanya, bile nak g... Sorry aunty, i'm not a choices person.hukhuk... tp kalau g, aunty nak bg ke dok umah aunty yg kt sane tuh??ghehehe, kalau free, best jgk..hehehe

Malam ke 14 bertarawikh, kalau Upin Ipin kata tawarih...hahaha... Td sekali lg Ustaz Ismail Ibrahim bg tazkirah selepas 8 Rakaat terawikh....

Jibril kata pd Nabi Muhammad SAW. Cilakalah, Cilakalah. Cilakalah org yg tak menilai kedatangan Ramadhan, Org yg Derhaka pada Ibu Bapa. Org yg tak menyebut apa2 bila Nama Nabi di sebut...

Menghidupkan Ramadhan tu termasuklah bertarawikh, berpuasa sudahlah tentu kerana ia WAJIB.....

Para ibu memasak untuk keluarga berbuke juga adalah ibadah yg digandakan pahalanya.

Namun, sangat rugi org yg mengejar terawikh tetapi meninggalkan solat sunat Ba'diah isyak... Solat tarawikh sunat muakkad bi zaman.. iaitu pd sesuatu masa.... namun sunat selepas isyak sunat muakkad. Solat sunat yg sangat di tuntut... Masih daku teringat kata2 ustaz Kamal Asyaari semasa di masjid pekan Sabak. Lakukanlah sunnah Nabi kerana Nabi lakukan,
Jangan lakukan kerana apa Nabi lakukan, Jadi, bila Nabi lakukan, kita lakukanlah semampunya..

Dan sudah pasti jika mampu bertarawikh 8 atau 20 rakaat, sunat ba'diah isyak hanya 2 rakaat sahaja!

Seterusnya, Solat sunat Witir.... Sangat sinonim dengan Solat Tarawikh, sebabnya, lepas tarawikh di surau atau masjid, Imam akan teruskan dengan Solat Witir yg biasanya dilakukan dengan 3 rakaar 2 salam...

Solat Witir juga adalah 1 amalan Rasulullah SAW setiap malam. bukan shja malam2 Ramadhan..

Nabi bersabda, Barang siapa meninggalkan Witir, dia bukan dr golongan Nabi.. Lupa la sanad dan matannya, tp Hadithnya Sohih... Nabi tegaskan yg solat witir tu sangat di tuntut.....

Ni jela dulu kot untuk posting pertama di bulan Ramadhan ni..hehehe, lama da tak mengupdate..hehehe

Ape pun, Salam Ramadhan pada semua Pembaca... Terima Kasih sudi melawat... Doakan kemudahan bgku meneruskan kehidupan yg penuh pancaroba dan fitnah dunia ini.........

Friday, April 23, 2010

Aku curi 6 lap top????

Assalamualaikum.
Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan pembawa rahmat ke seluruh alam.

Dalam meneruskan kehidupan sebagai seorang pelajar, aku dengan rutin mingguan aku, balik kampung. hahaha, Ade orang boleh lawan?? Tiap minggu balik..hehehe, biasala anak mak kata orang, Ape-ape jela..

Aku nak posting rabu, tp, dalam keadaan sakit hati, marah dan lain-lain, aku rasa tak baik aku post, sebab akan dipenuhi dengan tuntutan nafsu amarah sahaja...

Aku teruskan dengan ape yang aku nak post, Disini, aku nak minta pandangan kawan-kawan bagi yang anggap aku kawan, pandangan dari musuh yang anggap aku ni musuh, dan paling penting, dari ahli keluarga aku sendiri.. Kalau ade la pandangan, tak kira la, nagetif atau positif, salurkan pada jalannya.hehehe

Cerita bermula setibanya aku di rumah sewa di Bangi, senang kata, VISTA, L-4-6.. Seperti biasa, jika aku tiba dirumah balik dari kampung, aku akan bersiap-siap untuk ke kuliah petang itu.. Aku tiba dengan perasaan pelik yang mana pintu pagar rumah tidak bertutup tetapi, rumah tiada berpenghuni ketika itu, cuma pintu rumah sahaja berkunci. Dengan seperti biasa, aku masuk. Aku ada kunci la.

Aku masuk dengan sedikit hairan dimana tiada lap top di meja ruang tamu yang biasanya ada. Cuma aku beranggapan, mereka membawa lap top mereka. Itu saja.

Tak sampai sejam aku di dalam rumah berseorangan, tiba rakan-rakan penyewa lain.. Seperti biasa bertegur sapa. Dan azan berkumandang, kami turun solat zuhur di surau..

Selepas solat zuhur, aku naik semula ke rumah, semasa naik, aku bersama rakan lain yang baru tiba.. Sama-sama naik, dan bertegur sapa. Sampai dalam rumah, aku terdengar riuh mencari lap top masing-masing. Ade yang kata, dia simpan kot, sama-sama beranggapan rakan lain simpan, mereka tak anggap aku sebab aku xde amek tahu sangat, cuma aku penah scan virus utk 2 ke 3 lap top je..

Aku pun terus ke kuliah pada pukul 2.. Tak sampai setengah jam aku dalam kuliah, ade call masuk, aku dengan selamba jawab, ade class. dan sms masuk, degil jugak aku ni, g open inbox tuh. Aku tengok, minta aku balik ke rumah..

Selepas class habes, kebetulan pulak abes awal, aku balik.

Setibanya dirumah, semua berkumpul seramai 9 orang termasuk aku. Berbincang soal kehilangan lap top. Dan tiada pengakuan yang diterima.

Si 'pengerusi majlis' seolah-olah menuduh aku mencuri atau bersubahat mencuri lap top sebanyak 6 buah... Dengan nada sindiran, aku faham, dia menuduh aku. Aku dengan rasa tidak bersalah diam dan setelah beberapa ketika, aku bersuara, 'KALAU TAKDE PENGAKUAN, REPORT AJE KE POLIS'... lebih kurang begini bunyinya.


Si 'pengerusi berlagak alim tu' kononnya nak selesaikan secara aman tanpa polis, suruh aku mengaku.. Maha Suci Engkau Ya ALLAH yang tahu apa yang aku lakukan hari itu..

Dan dalam keputusan itu, mahukan semua bersumpah. Aku pada mulanya tidak bersetuju untuk bersumpah, sebab sumpah ini bukan perkara main-main, dan aku terfikir, selepas bersumpah adakah mereka akan mempercayainya?? Tanggapan aku benar.

Selesai bersumpah, persetujuan diambil untuk report polis. Semua turun ke Balai berhampiran: BALAI POLIS BANGI..

Report dilakukan oleh si pengerusi. Dalam semasa report, aku ade bersuara, samada si pembuat report dengar atau tidak aku tak pasti, tp aku rasa dia dengar sebab aku dekat je dengan dia. aku kata, MASUKKAN JE NAMA ORANG YANG DISYA'KI DALAM REPORT TUH. Namun, mungkin dia tak dengar atau malu sebab aku ada dalam balai tu, takde nama aku dalam report.

Selepas hampir selesai, aku keluar dari pintu balai polis, Aku pandang ke dalam balai polis, masih ada pengerusi berbicara dengan polis penerima report. Dalam hati aku, nak kata aku, kata la.. Allah maha tahu.

Keadaan seperti tadi, masih memperli aku seolah-olah aku PENCIRU LAP TOP. Aku hanya minum air petang itu. Aku diam dan seperti biasa, apa-apa masalah, mengadu pada Allah, dan orang yang aku bagi tahu kakak aku, NORAIN, tq kak.....

Malam selepas maghrib, SJN Manesh dtg dengan juru gambar dan detektif mungkin. Menyoal aku dan mendesak aku supaya mengembalikan barang yang hilang. Aku dengan seorang yang dianggap bersalah, dengan nada selamba, kata aku tak buat aku tak buat....

3 orang rakan membawa aku berbincang seolah-olah aku masih menyembunyikan fakta. Aku dengan nada serius mengatakan, Kalau aku nak wang, aku call saja abg atau kakak aku, insyaAllah dapat, tak perlu ambil lap top ni.

Sekiranya mempunyai bukti dan saksi, hadapkanlah aku ke Mahkamah, sekiranya itu Fitnah terhadapku, Kita akan bertemu dimahkamah Allah...

Aku dah beri kerjasama, Sepatutnya, setelah seseorang bersumpah, orang sekeliling WAJIB mempercayainya, jika dia berdusta, terpulang dirinya dengan Allah.

Ape ni?? Belajar SYARIAH?? tp??tak guna otak, guna kaki je...


Kata pejuang Islam, pemimpin Mahasiswa, Pemimpin gerakan itu, gerakan ini. tp soal ini pun tak dapat atasi nafsu syaitan kamu.. Kamu berbicara seperti pejuang Islam, tp bila kena pada dirimu, kamu seperti kes DSAI tahun 1999, dah bersumpah, tetap dihukum.

*bukan semua dirumah itu menuduh aku, aku tahu siapa orang yang menganggap aku jahat.

Minta pandangan semua, wajarkah aku keluar dari rumah itu mencari rakan sewa lain? Atau apakah tindakan lain yang boleh kulakukan??

Masa aku dalam kesedihan ini, aku sering kali memutarkan lagu, HIJJAZ-KAWAN.. Cubala dengar.
Tp, Allah sentiasa bersama orang-orang yang benar, cuma aku rasa, tiada perlunya lagi aku tinggal dirumah fitnah itu lagi..

Thursday, April 15, 2010

Khutbah, Khatib, Imam

....Assalamualaikum....
Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan Muhammad S.A.W.
Para Isteri, Sahabat, Auliya, dan Seluruh pendukung agama Allah.
Allahu Akbar!!

Sudah lama rasanya meninggalkan blog ini dengan isu futsal wanita yang mana ada kebaikannya tetapi banyak lagi keburukannya. Jadi dengan itu, ana mengambil pendekatan bahawa, futsal wanita tetap tidak sesuai. Bagi mereka yang bersetuju dengan futsal wanita, ingatlah, Allah akan bebankan kamu dengan dosa selama futsal itu di mainkan oleh kaum wanita. Seperti kisah HABIL dan QABIL, selagi ada pembunuhan di muka Bumi, maka dosa itu berpanjangan kan?

Malam ni ana berada di rumah berseorangan. Mana tah kawan-kawan lain. Ada meeting kot.. Biasala, Semua sibuk dengan tugas dan amanah masing-masing. Jauh dah melalut ni. Nak cerita pasal Imam dan Khatib. Hmmm.

Ok, semalam ke kelmarin tah, ana terbaca di sebuah akhbar yang mana menunjukkan ada orang mempolitikkan masjid. Subhanallah, Faham atau Tidak orang yang berkata ini? Politik itu adalah 1 Medan dakwah, Bukan Malaysia je ade 1.

Yang bercakap pulak, orang yang pernaah menghina ulama. Ape dia tahu ape dia cakapkan ni?

Dia kata, ada ahli politik yang membaca khutbah jumaat di negeri kelahiran dan negeri aku menetap sekarang iaitu negeri Selangor. Dulu masa UMNO perintah, Selangor ni hebat, dengan surau dikunci, dengan Nik Aziz tak dibenarkan berceramah dalam masjid. Bukan tu je, Bekas MUFTI sendiri tak di benarkan memberi tazkirah ke, ceramah ke pengajian ke dalam Masjid. Memang ajaib kan Selangor ni.

Alhamdulillah selepas Pakatan Rakyat dapat memerintah Selangor, banyak perubahannya. Pertamanya, para ulama di benarkan menggunakan institusi masjid untuk medan dakwah.

Qalaupun ada mulut busuk kata, Selangor ni orang Islam terancam macam Penang. Ana nak tegaskan, Selangor ke Penang ke, 1 Malaysia umat Islam terancam, sebabnya? Bukan Pakatan Rakyat, tp UMNO. UMNO yang buat umat Islam terancam. Arak Judi, seks bebas, pergaulan, penghapusan tulisan jawi, pengkhianatan kepada agama. Semua ni UMNO yang buat, bukan DAP.. Ingat tuh.

Berbalik pasal Imam dan Khatib Khutbah Jumaat tadi. Orang atasan UMNO ni kata, ahli politik tak di benarkan jadi Imam dan Khatib solat.. Apa gila dia ni?

Yang ana nampak disini seolah-olah, kalau dia Tak Pandai mengimamkan Solat, Tak pandai membaca Khutbah, maka, Orang lain juga jangan. Perghh, memang tinggi maqam dia ni.. Aduyai.

Apa salah Dato Dr. Hasan Ali jadi Khatib? Apa salah Dr. Badrul Amin jadi Imam? Apa salah Dr. Zulkifli menyampaikan tazkirah? Apa salah Ustaz Azrul Hakim memberi peringatan dalam Masjid?
Kalau al-Fadil Ustaz Menteri-menteri nak, dipersilakan, Tiada halangan dari kami, tp apa-apa berlaku, tanggunglah sendiri.

Institusi agama diisi orang beragama. Dah yang berpolitik secara Islam itu orangnya, apa salah mereka memperjuangkan apa yang dibawa ke masjid dan sebagainya.
Tiada salahnya orang politik menaiki mimbar masjid. Jangan nak tunjuk yang awak tu jahil. Islam tak pernah memisahkan politik dengan agama, jadi jangan nak pandai-pandai memisahkannya.
Dengan itu, tolonglah berfikiran matang wahai sahabat-sahabat sekalian.

Bila timbul isu Islam dipijak kononnya di Pulau Pinang. Hak Melayu semakin hilang.
Siapa yang pijak, dan siapa yang menghilangkan hak Melayu? Adakah DAP?
Jangan lupa, KM P.Pinang pernah merengkok dalam penjara sebab mempertahankan seorang WANITA MELAYU. Apa gunanya dia pertahankan orang Melayu kalau dia nak pijak? Bukan semua Kafir akan masuk neraka, Jika sebelum matinya Allah campakkan Iman, Ke SYURGA dia, dan jangan kita anggap kita akan ke syurga. Belum tentu. Berdoalah agar kita semua dimatikan dalam IMAN..

Friday, March 19, 2010

Futsal Perempuan?? Is it??

''':::...Assalamualaikum...:::'''
Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan S.A.W
Para Isteri, Sahabat, Auliya, Syuhada' dan Alim Ulama'

Di tengah malam ni, sedang sibuk mencari teks-teks pidato bagi merealisasikan hasrat berpidato dihadapan kelas..hehehe... Sambil menyelam minum air kata org... Sambil memikirkan teks pidato, terfikir soal Wanita.. Aduhai, aku ni, bila posting je, banyak sangat soal wanita kenapa?? Sampaikan ade org kata aku ni anti-perempuan.. Lantak pi la kat dia..hehehe.. Cuma, sepatutnya mereka bangga masih ada yang ingin menegur.. Ish, da melalut la... K, teruskan...........

Soalnya sekarang pasal perempuan..hehe.. Ada org kata lelaki dgn perempuan takde beza.. Ish, mmg gila la yang cakap macam ni... Yang cakap pulak, Hampir2 HAFIZ, tp disebabkan sosail, menurut rakan baiknya, dia semakin ditinggalkan oleh hafalannya...

Allah jadikan lelaki dan perempuan saling melengkapi... Bukannya sama... ok, full stop.. jangan nak bantah, hehehe...

Ni pasal main FUTSAL... Tadi aku terbaca la status seorang wanita, dia kata nak main futsal??? Hah, aku da lama dah nak cakap pasal ni, tp masih lagi tertangguh, sebab apa ya?? sebab ada antara keluargaku kot..hehe.. Keluarga ke ape ke, kite kena cakap yang betul kan??

So, permainan tu hanya layak untuk lelaki.... Sebabnya??

1. Lelaki ni lasak (fitrahnya)..

2. Bola ke Futsal ke, permainan yang dipertontonkan ramai, lelaki, nak tengok ape?? Kalau perempuan?? suka la tengok tang tut...hehehe(maaf ya wanita)

3. Letih, bila main mesti letih, lelaki lebih mudah mengawal emosi berbanding wanita.. Dalam keletihan, wanita cepat sangat naik angin.. Habes la UFO dlm rumah.hehehe

4. Wanita dengan lelaki dah memang perlu dibezakan.. Bila kat padang main bola, lelaki la.. Senang kalau isteri ade urgent nak cari suami yang tengah main bola..

5. Tengah main futsal anak nak makan, kalau ayah yang main, ayah cakap la: pergi la kat Ibu. tp kalau Ibu yang main, anak nak susu, Ibu jwab, Tengah mainla, nantila, tahan dulu la.hahaha

Senang nak kata, tak semua yang lelaki buat perempuan boleh buat walau realitinya boleh, tapi kena la jaga adab dan batas-batas agama....

Kalau lelaki tak boleh pakai sutera, dengan sebab sifat sutera yg lembut itu sesuai bagi wanita...
Kenapa perlu wanita menjadi GANAS untuk menendang bola??

Patut sekarang banyak suami kena QC, sbb banyak perempuan belajar menendang bola, takut pulak laki kena tendang..haha.. melayang laki, kena pulak kurus kering.. wawawawa

Ayam2 ni pun nak main jugak.. Takkan manusia je boleh main kan??

p/s: sape-sape yg ade teks2 pidato tak kire tajuk ape, bg kat aku boley?? please....

Monday, March 1, 2010

Nak lain, buat Lain, Haiyoo

Assalamualaikum
Selawat dan Salam pada Rasul Junjungan Muhammad yang sentiasa memikirkan soal umatnya semasa hayatnya.

Hari ini isnin, jarang sekali online hari isnin.. tp hari ni??something happen?hahaha.. biasa2 je.

Terfikir sejenak semasa membaringkan diri diatas tilam tgh hari ni.. Soalnya, Suami Isteri kini dan akan datang menjadi Ayah Ibu yang mempunyai anak dewasa, InsyaAllah.

Sekarang, kita dapat perhatikan, isteri menjadi seolah2 suami dirumah... Membahayakan sikap ini.

Suami yang tegas, seolah2 isteri itu tiada hak apa2 melainkan menjadi isteri. Nampak jahil.

Setelah mencapai hari tua, ana terfikir(mcm la tua sgt,hahaha) apakah kemahuan org tua selepas anak2 berjaya?? Owh, tidak lain, ingin bersama anak2nya..

Pernahkah anda lalui atau terbaca atau terdengar, isteri mengongkong suami?? Suami melakukan isteri seperti binatang?? sungguh menyayat hati... Kalau isteri memperhambakan dirinya untuk suami, itu adalah isteri solehah, kalau suami menghambakan isteri, itu lelaki tak bertanggungjawa.

Apakah kita lakukan apa yang kita inginkan??atau kita lakukan apa yang kita tidak inginkan?? tetapi nafsu membawa kearah itu??

Posting kali ni, mungkin ada org pecah hati membacanya, mungkin ada org sakit kepala, mungkin ada org naik darah kpd ana.. Namun, Berpeganglah kpd hadith, siapa yg melihat kemungkaran, hendaklah ditegur.. mesti ditegur, WAJIB...

Sapa nak marah, tak puas hati, silakan, Talifon, SMS, jumpa.. Anytime, jika ana free, jom saja.. Berikan hujah2 anda.. Hujah2 mana2 buku.. Silakan..

Ibu mahukan anak lelakinya pulang ke rumah untuk bersama memeriahkan keluarga.. Tetapi anak lelaki seolah2 ada perkara lebih penting daripada ibunya... Bagaimana ini berlaku??

Ibu perlukan wang perbelanjaan, bila anak lelaki nak bagi duit pada ibu, terpaksa sorok2 daripada isteri??apa puncanya??

Ayah mahukan anak perempuan yang dah kawen atau belum kawen sentiasa ingat jasa dan pengorbanan ayah ibu.. Bukan mahu merampas kebahagiaan suami isteri..

Sebagai suami, adakah dilaksanakan tanggungjawab sebagai suami dengan baik?? Isteri ingin berjumpa sanak saudara, lagi2 ibu ayah mereka, adakah suami melaksanakannya?
Adakah hanya kemahuan suami perlu di tunaikan si isteri sedangkan isteri menderita?? Benarkah cara ini??

Persoalan yang berlegar, adakah kita sebagai manusia biasa inginkan perkara sebegini? Anak Balik, ingat keluarga, anak lelaki Soleh, Perempuan Solehah?sudah PASTI semua org inginkannya.

Tp, adakah kita lakukan sesuatu yang sama dengan apa yang kita inginkan??

Renung-renungkan.. Bukan sekadar renungan kosong. Renungan perubahan.

Friday, February 26, 2010

Ketua Jabatan?? Tak yah la, Bagi je Lelaki

Assalamualaikum... Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan... Salam sejahtera kepada semua...
Sempena Maulidul Rasul ini.. Marilah kita perbanyakkan Selawat keatasnya..

Sempena Maulidul Rasul ni, ade suatu perkara penting bg ana nak kena post kan... Yang sedang hangat diperkatakan.. Mengenai Wanita... Ish, banyak entry ana pasal wanita la... Nanti ape kata wanita.. tp isu yang semakin meruncing kini soal wanita kan???hmmmm..

KJ atau ketua Jabatan atau Ketua Unit seorang wanita?? Mcm mana pandangan antum semua??

Kalau menurut Al-Quran, Bermaksud: Kaum lelaki itu adalah PEMIMPIN kpd kaum wanita...

Bukan nak membahas ayat al-Quran ini. tp nak mengkhusus kpd tajuk..

Knp Allah kata lelaki itu pemimpin? Banyak sebabnya..

1. Fitrah semula jadi lelaki mmg layak memimpin.

2. Perempuan mempunyai banyak komitment lain, di rumah terutamanya.

3. Perempuan yang lebih cepat beremosi dan menggelabah(bhsa lembutnye ape erk? bila sesuatu yang di rancang tak mengikut rancangan.

4. Dengan emosi dan Nafsu yang ada pd wanita, senang2 saja akan menjatuhkan maruah lelaki apabila sesuatu yang dilakukan kaum lelaki mencapai kesilapan.hehe.. Ini kenyataan..

5. Susah untuk lelaki menurut perintah(ego lelaki ni).

6. Mudah marah.. Lambat untuk reda..Mengambil masa sgt lama..

Semua ni adalah benar.. Ada yang ana dah lalui masa belajar di Sarawak dulu... Masa hadiri 1 program.. Yang menjadi pengarahnya perempuan.. Hmmmm,

Nak jadi cerita, dalam program tu ada la yang tak dapat dilaksanakan.. so, mula la salah menyalahkan.. tuding menuding jari.. Untuk mengelakkan diri sendiri nampak lemah..itu je. Menggelabahnya, mcm program tu terpaksa di tamatkan.. Wat meeting mlm tu, sampai x tidor.. Hah, nampak bukan??

Lagi 1, bila KJ dpt teguran dr org bawah, lagi2 lelaki yg tegur, ape dia buat?? kebanyakannya kata, dia bukan tahu pun, jawatan rendah.. ha??kan memperkecilkan tuh...

Wanita biasanya akan terbawa setiap masalah kemana2, termasuk ke Pejabat.. lelaki pun ada jgk.. tp mejoriti wanita, boleh katakan semua.

Lagi, nak buat keputusan, wanita sukar membuat keputusan sebab, banyak faktor masalahnya.. rumah lagi, anak2, suami, mak ayah..huh..

Bukan eksploitasi dalam soal ni.. tp itulah keutamaannya, tak dinafikan perempuan semakin pandai menyamai lelaki dan melebihi lelaki dalam akademik, namun dalam hal-hal tertentu, Perempuan masih tidak dapat mengatasi lelaki kerana mmg fitrahnya begitu..

Tahniah kepada wanita2 berjaya di luar sana.. kpd lelaki2 excelent juga tahniah..

Thursday, February 18, 2010

Sayang... Jangan!!!

Assalamualaikum. Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan.

Orang buang bayi, belajar atau tidak, org yang xde belas kasihan pada bayi, mmg layak dipanggil setan!! Makin hari, makin banyak mangsa.. Dalam longkang??tong sampah?? kena bakar?? kena makan gagak, lagi kesian. Bayi... aduhai...

Yang buang bayi ni, mungkin mereka terdesak, jahil, ambil jalan mudah, atau harapkan syurga nanti di akhirat kan??yela, anak kecil yang meninggal akan bawa ibu bapa dia ke syurga kan?? yeke ni??

Kita tak tahu ape yang mereka(pembuang bayi) ni fikirkan, alami dan rasakan, sebab kita nampak dari 1 sudut je.. Nampak dr 1 sudut tak 1 sudut. Dah kamu buang bayi, salah la, etika hidup pun da salah, lagi la undang2 Allah..

Risau anak tu bikin malu??macam kamu bikin malu sama mak ayah kamu ka??belum tentu, silap2 budak yang lahir tu penyelamat ummat, jika betul didikannya. Risau takde makan??Allah dah kata, setiap nyawa yang lahir dah Allah sediakan rezekinya, dan rezeki bayi yang terbunuh itu hanya setakat itu.

Allah hantar sekejap bayi tu ke muka bumi, nak bg tunjuk sikap rakus sebenar manusia, Allah ambil balik mereka, mereka juga tak perlukan penjagaan manusia ZALIM seperti ayah ibunya..hanya tahu berseronok, hanya tahu sedap, namun tanggungjawab akan terabai.. Macam mana nak kawen 2 ke 3 ke ni lelaki?? Belum kawen pun x boleh nak jaga apa yang perlu di jaga??ish3.. yang melalut gi ke kawen banyak ni kenapa?hahaha...

Pernah tgk binatanag buang anak dia x??xpernah lagi, kecuali ibu haiwan tu 'syahid' mase lahirkan, atau kena baham pemangsa.. Baru la kalau nk tgk anak2 binatang atau haiwan bersendirian... Eh jap, BABI yg kita jijik konon tuh, dia pun akan jaga anak dia sampai anak dia pandai berdikari.. Kan anak BABI jalan tunduk je belakang ibunya, menurut sahaja ibunya,(sebenarnya dia malu jadi anak BABI)..hahahahaxde lah.. dah itu cara dia..
(tengok sekarang, gajah pun buang bayi, manusia yang ajarkan..hishhh, polis hutan sedang mencari ibu gajah untuk di bicarakan..hahaha)tak sanggup letak gmbr bayi kena buang.
Kenapa insan hari ini terlalu senang mem'letakkan' anak mereka di merata tempat??? Apakah sebabnya??

Ingatlah wahai sahabat sekalian, kesilapan berlaku di setiap sudut yang kita sedari atatu tidak.

Lelaki?? kenapa menjadi pendorong kepada maksiat, nafsu dan keringatmu tu ada jalan yang halal, bukan cara begitu. Kenapa pantang melihat pakaian seksi?? tp biasa la, kucing nampak ikan, xkan di biarkan pergi begitu sahaja kan??

Perempuan?? pun juga pendorong, kedua2nya pendorong... pakaian xcukup benang, ke x cukup kain??ape2 la.. Kepala, x tutup, rambut bagi colourfull, cantik... kalau bertudung, pakai singkat2, bg nampak leher.

Ibu Bapa?? Anak ade buaya friend ke geli friend ke, bangga... dia nak keluar, xpe la. pakwe dia.. Lagi2 mak ayah perempuan.. Ingatlah, menjaga anak perempuan mmg susah, tp jika betul, mutiara yang kau jaga itu, tp jika gagal, pasir pun x de...

Rakyat sekeliling?? Sekarang, dah takde sape nak tegur kalau keluar bawak awek ke, dgn pakwe ke... Biasa la, org kata, jaga kain sendiri??

Diri kita?? Bila ditegur, eh, ko sape nk tegur??kubur lain2 la...mak ayah aku x kata ape pun..hmmm, xleh tegur!!

Senua nenaikan peranan kan??perlu ada kesedaran.. Bila teguran datang, maknanya, si penegur itu sayangkan kita sebagai Islam.. Saidina Ali kata, “undzur ila maa Kaala walaa tandzur ila man Kaala” atau lihat pada apa yang dikatakan dan jangan lihat pada siapa yang mengatakannya.

Kerajaan pulak??? sediakan kelab malam, sediakan kedai2 todi(sopan sket) kasarnye arak.. bile dah khayal semua jalan..

Yang buat hal?? yang ada ilmu agama, yang banyak, yang sikit, yang jahil, sama je.. semua dah terlibat.. dan oleh sebab susu setitik, rosak nila sebelanga, eh silap, tebalik.hahaha

Kita dah di ajar tentang agama, sekolah agama ke sekolah biasa ke, tetap belajar soal aurat, soal perjalanan hukum, soal mahram dan bukan mahram(melayu panggil muhrim). Macam2 ustazah ajarkan.. tp mengapa masih jadi begini?? Ingatlah, syaitan akan goda anak cucu adam sampai kiamat. Tiada yg terkecuali...

Sunday, February 14, 2010

Valentine Day's... Oppssss


Sudah lama tidak menaip di blog ini.. sekian lama meninggalkannya..bukan meninggalkan sebab tak online, tp atas sebab2 lain yg tak munasarawak..hahaha..

Ape nak post ni???

Ha, teringat aku time hari ni 14 feb... yg kununnya hari kekasih.. Hmmmm.. ni la masalahnya anak bangsa kita nih.. Hari valentine boleh ingat, boleh bawak awek keluar, keluar dgn jantan yang dr hutan belantara mana tah munculnya, tp maulidul Rasul, Hari Tasyrik, hari Asyura.. ada korg ingat??

Aku ingat jgk 14 feb nih, hari lahir kawan aku, kawan sekolah rendah.. Fateen.. Happy bithday Fateen.. Semoga sentiasa dalam lindungan Allah..

Nak bagi tau kat korg yang sambut atau yang tak sambut Valentine Day ni.. ade 2 versi cerita Valentine nih, 1, versi Greek yang pasal Tuhan mereka nih.. lagi 1 versi Paderi Valentino.. Walau apa pun versi cerita nih, apa2 pun, kita umat Islam sama sekali tak di benarkan menyambutnya.. HARAM!!!!!..

Mungkin ada yang tahu, tp saja buat tak tahu sebab sayang kekasih sangat.. Mcm orang syg kjekasih dia, cakap mak ayah pun dah taknak ikut kan?? Hukum yang tak nampak impak ni lg la dipandang remeh.

Pasal cerita memperingati kekasih nih.. Sudah2 la.. berenti la dari ikut budaya yahudi...

Ada kawan aku kata, jangan sambut hari valentine, tp berkasih mcm nak rak.. alahai... Berpacaran sebelum kawen tu pun budaya yahudi la sayang... Aku post kan mende ni sebab sayang kawan2 aku semua.. bukan sambut valentine je x leh.. berpacaran yang akan menjerumus kepada zina tu pun tak leh..

Lagi pulak, kalau dah bertunang, boleh ke keluar sama2?tgk wayang??jalan2??boleh ke??

Apa2 pun, kembalilah kepada ajaran Islam sepenuhnya, nak buat apa pun, tgk balik, Islam bagi atau larang?? setakat adat melayu, tak payah nak dibanggakan... Carilah keredhaan Allah, walau dengan jalan di benci manusia.. Semoga semua mendapat rahmat Allah..

Monday, February 8, 2010

Keluar Hospital

Assalamualaikum. Selawat dan Salam Buat Rasul Junjungan Muhammad SAW. Para Isteri, Sahabat, dan seluruh umat Islam.

Terdahulu memanjatkan syukur kehadrat ilahi dengan limpah dan kurnianya, diri ini kembali bertenaga dengan atas ujian yang dijalani melebihi seminggu.. Alhmdulillah masih lagi dikurniakan oleh Allah masa dan kesempatan untuk menghidu udara Allah ini.. Ameen.

Pada minggu ini, sungguh memberi kesan pada diri ku. Pengalaman yang sungguh bermakna. Kegembiraan, kesedihan mudah terasa. Memberi kesan mendalam pada diriku..
Merantau 4 hari meninggalkan rumah, tinggal di tempat yang terjaga makan minumku. Cumanya, bosan sedikit oleh kerana tak banyak aktiviti yang boleh dilakukan, hanya, makan, tidur, solat, jumpa Dr. SN.

Walau apapun, Dr. Ng Tiang Koi dan semua SN dan staff2 di wad 1. Saya berbangga dengan anda semua. Saya rasa terjaga dan selamat bersama kamu semua. Terima Kasih Semua.

Semasa dalam wad, tiada SN yang marah ke apa ke. sebabnya, aku rasa, mereka semua faham, mereka juga manusia. Aku juga beri kerjasama pada mereka. Terima Kasih. Memang Antara SN yang bagus dan Baik la.. Mungkin aku rasa selesa sebab aku nak solat pun mudah. Ambil darah pun mudah,(sehari paling kurang 3 kali).

Air pulak, paling tak pun tak kurang 10 botol yang dah masuk melalui belakang tangan.. Punye hebat, aku minum dari belakang tangan je..hehehehe....

Tak lupa SN K.K Sg Besar, Dr. Wan, Dr. Wani, semuanya ambil berat tentang diri ni.. Terima Kasih semua yang terlibat secara langsung dan tak langsung.

Pada adik beradikku yang sentiasa hadir menjengah aku semasa terlantar. Membawa aku ke Klinik setiap hari sebelum di masukkan ke wad...

Tak dilupakan, MAK, terima kasih mak..terima kasih yang tak terhingga, tatkala aku demam, EMAK sentiasa berada disamping...

Macam2 pengalaman yang ku timba, macam2 perangai manusia, macam2 gelagak.. Dari yang baik, sampai yang kurang menyenangkan.. Pelbagai ragam..

Kepada semua, jangan lupa hapuskan tempat pembiakan nyamuk aedes. Tiada Aedes, Tiada Denggi!!

Saturday, January 30, 2010

sambungan.. Poligami Best..hehehe

Assalamualaikum, Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan.
Para isteri dan sahabat serta seluruh umat Islam didunia dan akhirat..

Menyambung perbahasan, ciwah perbahasan kunu.. Hahaha.. takde la.. Menyambung posting yang lepas, hanya ini masa dapat diluangkan...

Lelaki yang nak berpoligami, sama ada keperluan, atau kehendak semata?? Perlu direnung dan di fikirkan kembali...
Yang dah ada banyak isteri, jaga lah isteri2 anda sebaiknya.. Didiklah mereka, pimpinlah mereka menuju syurgamu..
Yang belum memadukan isterinya, dan masih dalam perancangan.... banyak perlu difikirkan...
Soal Kemampuan, soal pembahagian waktu, pemberian perbelanjaan....dan mcm2 lagi.

Tugas dan tanggungjawab semakin besar.. Semakin banyak..

Ada pulak suara yang ckp mcm ni, kenapa poligami nk ikut Nabi, soal lain tak ikut Nabi??

Jawapannya mudah saja, sebab persoalan kawen ni yang mudah di ikut, yela, akad nikah je kan??

Ada pulak yang kata, Dia rampas laki aku...

Ish kak, dia bukan rampas, dia nak kongsi laki je dengan akak.. tak pun laki akak yg nak kawen.hehe

Kakak bayangkan, kalau tak boleh kongsi kasih sayang akak tuh, bayangkan perasaan suami yang akak g manjakan kucing la, rabbit la, anak2 lagi..kan kongsi namanya tuh.. sama je benda nya, cuma situasi berbeza...


Mereka yang berhasrat berkahwin lebih dari 1, pastikan diri anda betul2 kuat untuk menempuh segalanya, contohnya,
Ugutan isteri, ada orang kawin yang kedua senyap2, lepas tu, bila ter'kantoi' dengan isteri pertama, tak mengaku... Bukan ke hukumnya terjatuh talak kalau tak mengaku isteri yang sah?? Lepas tu bila yang mengaku, isteri pertama kata ceraikan, sebut depan isteri pertama ceraikan isteri kedua... Tp depan isteri kedua, sebut ceraikan yang pertama pulak.... Kan ke rosak kedua2 perkahwinan tuh...
Tak dilarang berkahwin lebih dari satu, namun perlukan kekuatan dan persediaan secukupnya..
 
Maksudnya:
“Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap anak – anak yatim, maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.”

Soal pembahagian waktu, masa dan tempat.. Lagi2 balik ketika RAYA..huhu.. org yg isteri 1 pun gadoh2 nak balik raye..hmmmm
Masa, kena bagi dengan adil... Pakaian, makanan, barang-barang, alatan.. Jangan di sebabkan isteri baru tu masih begetah, bagi apa saja. Yang lama pulak, suruh cari sendiri.. Ish3...

ADIL sangat diutamakan dalam soal poligami ini...

Para isteri pula, jangan terlalu menekan suami semua dikehendaki.. Mengikut kemampuan suami juga la..
Jika sesuatu yang dipinta bukan keperluan dan semata2 memuaskan nafsu, ia menjadi berdosa.. Mesti dengan hikmat yah..

Kebanyakan orang yang mengerti agama akan berfikir panjang sebelum mencarikan madu untuk isteri, namun orang yang terlalu cetek pemikiran agama yang selalunya melulu mengahwini isteri kedua dengan alasan mengikut sunnah... Keperluan atau kehendak?? Fikir-fikirkanlah...

Saturday, January 23, 2010

Poligami Best..hehehe

Assalamualaikum w.b.t... Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan SAW. Para Isteri, Para Sahabat, Tabi'in, Tabi' Tabi'in dan seluruh umat Islam..

Bila baca je tajuk nih, tepuk tangan la lelaki, dan hentak kaki la perempuan..hahaha... yang aku plak seronok apa hal?? mcm ade niat je..hahaha. Ape pulak niatnye?? 1 pun belum, lg nak pologami, hahaha..


Okey la, berbalik pada tajuk, poligami bermaksud, seorang lelaki bernikah lebih dr 1, tidak melebihi 4 dalam 1 masa. Maknanya, orang yang kawen 2, 3 dan 4 tu la dipanggil berpoligami.

Manakala Monogami adalah, seorang perempuan untuk seorang lelaki. Ish, tak adil nih.

Adil pula, maksudnya meletakkan sesuatu pada tempatnya, tak semestinya sama rata itu adil,.. Kalau definisi adil ditakrifkan sama rata, mcm mana soal pembahagian harta pusaka??(FARAID), anak perempuan hanya dapat separuh dr anak lelaki kan??

Ape citer adil nih, ish...
Pologami dalam Islam adalah di benarkan, dengan syarat2 tertentu. Contohnya, Adil, Berkemampuan, Beragama, dan yang seumpamanya.

Bagi lelaki, sebenarnya, bukan semudah disangka berpoligami itu, Tugas dan Tanggungjawabnya sangatlah berat... Mahu tidak mahu, jika yang sudah berpoligami, tunaikanlah tanggungjawab dengan sebaiknya. Nanti ulas kat sambungan la, InsyaAllah...

Bagi perempuan, banyak posisi, Jika Isteri pertama, kebanyakan isteri pertama tidak setuju suaminya menikahi seorang lagi perempuan atas alasan suami itu miliknya. Wahai isteri-isteri pertama, sedarlah kita semua, suami yang kamu miliki itu bukan milik kamu seluruhnya, dia menjafi milik kedua orang tuanya yang paling penting. Tp, isteri adalah milik penuh seorang suami.

Jika perempuan menjadi isteri kedua, Yang baik ok la, yang teruk, hmmm ade ke patut suruh ceraikan isteri pertama la, nak die je la. ape kebenda ni, dah awak nak kawen dengan seorang yang dah beristeri, terima jela MADU tuh, Bukankah MADU itu MANIS??

Dalam pologami pula, mcm2 cerita yang akan tersebar, pihak A akan burukkan pihak B, pihak B burukkan pihak A, kalau ade 3 isteri pulak, saling memburukkan. Gejala ini langsung tidak sihat.. Apa kah salahnya jika berkongsi kasih itu?? MANIS bunyinya, hehehe

Kepada mereka yang dah berpoligami, sebolehnya, jauhkan hasad dengki, jauhkan sikap buruk yang mana sikap buru ini hanya membawa kepada kehancuran diri sendiri. Terima MADU kamu sebagai ahli keluarga, semuanya telah ditentukan oleh ALLAH untuk kamu.. Takkan ALLAH menzalimi hambanya.!!

Kepada isteri yang kini memiliki suaminya seorang(tanpa MADU), bersedialah untuk berkongsi kasih, tetapkanlah iman dan hati kamu yang kamu tetap akan tunaikan tanggungjawab sebagai isteri. Bukan mendoakan, cuma bersedia sahaja..

Yela, masa akan datang kita tak tahu ape akan berlakukan?? sebab masa kita kecil dulu pun kita tak tahu pun kita akan besar sebegini kan?? Cuma kite bersedia dengan belajar sebanyaknya ilmu untuk menempuh hidup,..


Ramai juga wanita2 yang menyuarakan suara dengan lantang menolak poligami, ade sampai tubuh persatuan 1 suami 1 isteri, disini terangan menentang hukum yang dibenarkan oleh Allah, jangan soal tentang Adil suami, kerana Adil itu akan dipersoalkan kpd suami, bukan isteri.

Banyak kebaikan poligami ni, antaranya.. Tugas melayan kehendak dan karenah suami kurang sedikit kerana suami ada isteri lagi, maknanya, jika 2 isteri suami, beban yang sebelum ini ditanggung isteri berkurang sedikit.. Selain itu, Si Isteri masing-masing berlumba-lumba untuk mendapatkan kasih sayang suami dan berusaha menjadi isteri yang terbaik supaya di kenang sentiasa oleh suami. Kan ke MANIS tuh??
 

Ana bercerita atas pengalaman, kawan2 yang dah dua isteri, ahli keluarga pun ade.hehehe. Boleh ikut jejak ni.hahaha..

Nantikan sambungannya..............

Sunday, January 17, 2010

Aurat, Tudung.. Bukan Trend


Selawat dan Salam Pada Rasul Junjungan Muhammad SAW.
Pertama-tamanya, Syukur kehadrat Ilahi yang Maha Esa yang mana sehingga ke hari ini kita masih dikurniakan nikmat Iman dan Islam. Itulah nikmat yang paling besar yang kita terima dan tiada tandingannya...

Hari ini dengan tidak ada perkara mahu dibincangkan, ana terus menaip tanpa tujuan. Belum tahu apakah tajuk, apakah isi yang akan ana masukkan. Namun, terus juga menaip.. Menaip dan menaip..

Terlintas untuk meenaip soal WANITA.
Nampak mcm eksploitasi..hehehe, maaf la wanita-wanita sekalian. Tujuan posting ni untuk peringatan kita semua termasuk lelaki, namun wanita itu lebih utama.

Hari ini, bermacam-macam ragam manusia, perangai, pakaian, cara bercakap. Tah ape-ape lagi, memang banyak perbezaan...

Dalam Islam aurat tu sangat penting dijaga. Dengan sebab-sebab tertentu..

1. Menjaga maruah, takla nampak keburukan diri, dengan cara berpakaian. Tak la diganggu oleh kutu-kutu rayau..
2. Barang yang berharga tersimpan dalam bekas yang ditutup Rapi, tgkla kalau kita beli Mutiara asli, ade nak letak atas meja mcm tu je?? Mesti letak dalam bekas baik punya kan??
3. Supaya mengelakkan maksiat, rogol, zina dan lain-lain.
4. Supaya ada felling bila bersama isteri dan suami yang sah. Bayangkan la, kalau dah aurat terdedah  hari2, dah kurang felling bila suami isteri bersama, sebab dah BIASA TENGOK KAN??


Soalan sekarang, mcm mana orang yang pakai tudung baik dan tutup aurat dengan sempurna pun kena kacau, kena rogol??

Tengokla, kalau kucing, kita dah acah dengan ikan, die mesti bengang kan, dia sanggup curi ikan dalam tudung saji walaupun risiko kena baling pinggan dengan tuan rumah.

Mcm tu juga manusia, terlalu ramai yang tak menutup aurat.. Jadi, manusia dah terdedah dengan semua tu yang menyebabkan nafsu syahwat tak dapat dikawal. Manusia yang dah terlalu banyak terdedah dengan maksiat...

TUTUPLAH AURATMU UNTUK MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH, BUKAN MENGIKUT TREND...

Sunday, January 10, 2010

Bukan tudung, Sarung Nangka tu.

Assalamualaikum. Selawat dan Salam kepada Muhammad Rasul Junjungan.

Ade orang kata kubur masing-masing.. Huh, mmg tak patut, yela, kubur asing pun, kalau kubur sebelah sebelah, kena jugak tempiasnya, mcm racun kat sawah jugak, sawah sebelah sembur racun, sawah kite kena tempiasnya juga kan?


Ade ke patut pada zaman ni, bila kite tegur orang, die kata jaga tepi kain orang.. Mmg la kena jaga tepi kain orang, sebabnya, kadang2 kain kite koyak kita tak perasan, orang lain yang perasan, jadi kena la bagi tahu kan? Apa masalah masyarakat hari ni kalau tak boleh lagi ditegur?? Apa guna nya hubungan kejiranan, silatulrahmi yang terbina? Soal tegur pun tak boleh..

Ana tak tahu nak post tajuk ape, yang penting nak cerita pasal aurat, balik2 ana cerita mende yang hampir2 sama je. Sedeh la tengok, orang sekarang, lelaki pakai seluar pendek, perempuan baju ketat.

Kat sini sebab saya lelaki, ana nak bagi tahu la kat perempuan2 sane tu, Bila antum semua pakai ketat, mmg banyak lelaki pandang, banyak yang menggoda, tp harus diingat, lelaki tu buat mcm tu sebab antum pakai ketat, dan jangan ingat lelaki tu nak ambik antum jadi isteri die. Bagi lelaki yang punya akal waras dan boleh berfikir dengan baik, Takkan dia nak ambil orang yang pakaian ketat2 tu, Lelaki tu akan fikir, mcm mana nak didik anak nanti kalau mak dia pun mcm tu kan??


Satu lg, pakaian menutup aurat bukan sahaja bertudung, namun tudung tu kena labuhkan.. PLEASEEEE la antum muslimah semua.
Jangan la kenakan tudung yang melekat2 tu, tudung ape tah, yang mcm selendang tuh. Melekat kat kepala.  Itu mcm sarung nangka je. Ana tak gemar langsung nak tengok, rasa meluat. Maaf, bukan meluat pd perempuan, tp meluat cara antum yang salah tu. Tutup la aurat dengan betul.


Dan jaga pergaulan antara lelaki dan perempuan. Ana paling tak suka perempuan yang tak tahu jaga adab. Nak sembang dengan lelaki tu, duduk sebelah, mak ai, geli la. Tolong yer..
Dan bila kite bertudung, jangan lupa image ISLAM yg kita bawa, jangan sesekali merosakkannya. Contoh merosakkannya, DATING, TGK WAYANG, CAKAP TAK SENONOH, hah, antum semua lagi arif kan, sambung la lagi.

Pesan-Memesan sesama kita, sebab kadangkala kita lupa.

Guru oh Guru kasihan dikau kini

Assalamualaikum. Selawat buat Rasul Junjungan SAW.
Selamat menyambut kepulangan ku.. ciwah, mcm balik dari Haji pulak.hahaha.

Ana nak cakap pasal guru, ana tulis guru sebab ia sekaligus memberi makna semua guru. Tak kira la ustaz ke ustazah ke, cikgu ke, orang yang ajar ana tanam pokok ke. Ia dikira guru kan.. Tp kat sini nak khususkan pada guru sekolah.

Apa yang nak ditaip yer??hahaha, blank la..huhuhu.

ok la, mcm ni, zaman mutakhir ni, selalu kita dengar masalah yang keluar dan timbul kat sekolah. Lagi sensasi bila berita tu keluar kat TV, paper. kan??

Contohnya, guru rotan murid, Mak Ayah tak boleh terima, dengan alasan, "saya tak pernah jentik anak saya". Patut la anak kamu kena rotan dek guru. Dah mak ayah tak pernah usik, hanya turut kemahuannya sahaja. Ada pulak, Mak Ayah yang sanggup report Polis sebab cikgu denda anak die. Mak ai.. ape nak jadi la..

Ana nak cerita la, pengalaman sekolah, ana bukan orang atau pelajar baik disekolah, dah tak baik, nak jadi pelajar cemerlang, lagi la jauh. Dengan beberapa orang kawan mmg selalu kena perkara2 berikut:


1. Masa kat sekolah, setakat tangan cikgu, boleh kata tiap minggu, kalau tak pun dalam sebulan mesti ada hinggap kat pipi ni. Fuhhh, pedasnya hanya ana dengan Allah jela tahu.. Kena pulak cikgu tu pakai cincin, perghh, mmg perit.


2. Setakat lari sepuluh round padang bola, perkara rutin kalau tak siap kerja.


3. Kena bersihkan kawasan sekolah, Hmmmm, tak yah citer bape kali.


4. Kalau cubit, tak terhitung dah, mcm makan nasi...

5. Lambat pergi musolla utk solat, kena baling getah paip. Adush, sakitnye kena punggung..huhuhu

6. Rotan, takde tempat kat tapak tangan ni yang tak pernah rotan hinggap.

Bukan nak citer keburukan cikgu kat sini. Nak kata, cikgu takkan lakukan sesuatu tindakan tanpa sebab. Dalam kes2 yang ana lakukan, mmg ana akui ada salah ana, namun ada juga time ana kena belasah dengan cikgu tu sebab orang lain. Namun apakah daya, diri ini hanya seorang pelajar kampung yang selalu jatuh naik basikal, jadi sakit tu dah biasa la kan. Teruskan juga la ape yang dialami tuh. Lagi pun, kat rumah pun selalu kena belasah sebab degil, tak dengar kata. Merosakkan harta benda awam, eh, harta rumah.

Nak bagi tahu, takde sorang pun cikgu ana masa kat sekolah kena tindakan ke, report polis ke. Tak de pun.  Disekolah ana la. Walaupun mase tu dah mula berita-berita itu kedengaran di bandar-bandar besar. Zaman berubah, pelajar makin pandai, guru makin banyak kerja, makin banyak tekanan yang dihadapi.
Tak dinafikan, tindakan guru itu ada kalanya di pengaruhi masalah lain dibelakangnya seperti masalah rumah tangga, masalah bebanannya. dan lain2.

Namun, jika sesuatu yang guru lakukan sekarang salah, apa akan jadi dengan anak2 kita d masa akan datang??

Sekarang, guru kelas dah tak boleh usik pelajar,.. Maknanya pelajar tak siap kerja, cikgu hanya cakap, siapkan yer sayang, nanti kalau tak siap cikgu tak denda, makan bermaharajalela la pelajar.

Sebagai ibu bapa, mesti ingat, cara mendidik anak yang di anjurkan oleh Rasul Muhammad SAW adalah dengan rotan.. ulang sekali lagi dengan ROTAN.

Dan ibu bapa, jangan terlalu manjakan anak sampai guru tak boleh usik anak2 tuh. Jangan pula terlalu kasar mendidik anak dengan rotan tak lepas dr tangan. Dalam apa2 perkara kita ambil sederhana. Sederhana yang di anjurkan oleh Islam...

Kalau guru2 tak ambil tindakan pada anak murid yg tak pernah disentuh Mak Ayahnya, lihatlah sekarang, gejala2 yang berlaku, SALAH SIAPA????????????

p/s: kepada guru2 ana, terima kasih tidak terhingga kerana mendidik ana dengan penuh sabar sehingga kini, ana boleh berdikari, boleh membeza yang baik dan buruk. Walau kadang2 terlintas untuk melakukan dosa, namun dosa yang sy lakukan bukan salah guru2. Namun salah ana sendiri. Terima Kasih Cikgu, Ustaz dan Ustazah

Friday, January 8, 2010

Mcm Tahu, tp??

Assalamualaikum.. Selawat dan Salam untuk Nabi kita Muhammad SAW.

Berbesar hati dapat kembali menulis, eh hati aku tetap sama saiznye la..haha

Opss melalut pulak, time duduk kat rumah sewa, aku ambilla paper KOSMO yg di beli oleh salah seorang penghuni rumah sewa tu, tapi ana sendiri tak tahu siapa yang ampunyanya. Ana pun bace la.. Suke bace tang SMS tuh, tah mukasurat bape tah.
Ade 1  SMS paling tak faham diri ana nih. Bunyinya mcm ni BUKANKAH LELAKI WAJIB BERI NAFKAH SARA HIDUP, HANTARA. KENAPA PERLU TETAPKAN HANTARAN MELAMPAU.


Mungkin ini adalah rentetan dari keputusan Majlis Agama Islam Selangor yg menetapkan Mas Kawen rm300. Ha itu la dia, nak buat ape pun sekarang guna duit kan?

hahaha... Korang lebih arif pasal ni kan?? Sekarang, orang ni dah tersalah tafsir... Ada ke patut die kata hantaran tu wajib... Yang wajib Mas Kawen sayang.. Bukan hantaran. Hantaran TIDAK WAJIB.

Ana ingat perkara ni dah habes dah dan semua faham. Itu la jadinya, bile ade majlis penerangan tak nak hadir. Bila ada kuliah agama tak nak hadir, lagi seronok berfoya-foya. Lain kali kalau tak tahu, tanye, jangan pakai cakap je..

Mas Kawen kerajaan tetapkan rm300(selangor). Apa masalah dengan rm300?? Cuba bagi tau masalahnya? Kalau kata mahal, Hantaran orang zaman ni, rm8k, koman2 pun rm6k, itu pun dah jarang2 kita dengar. Jadi apa masalah dengan rm300 utk Pemberian WAJIB suami kepada isteri dengan sebab menikahinya?? Kalau takde duit sangat, ni cadangan ana la, kalau hantaran rm8k tu, kurangkan la rm300, jadikan hantaran rm7700. Okey ape??hehe..

Sebenarnye zaman ni, nak kata rm300 mahal, entah la. Kalau bagi ana la. Orang yang selalunya mengeluh tu, kadang kala handphone die harge mencecah ribuan ringgit. Apalah sangat dengan hanphone dengan mahalnya tuh?? Nak kawen bekira, HUKUM ALLAH pulak tuh. Yang hantaran dibuat oleh manusia, tak pulak dibantah..

Cuba masa datang meminang anak orang, ayah die kata nak hantaran rm8k. Pastu jawab la, ai pakcik mahalnya, jual anak ke? napa tak letak murah2 je.?? rm50 ke rm 100 ke. Jimat sikit. Hah, berani???

Begitu HUKUM ALLAH menyatakan Mas Kawen Wajib.. Walaupun ana tak kawen lagi, tp ana ade belajar pasal mahar ni mase sekolah.

Malu bertanya sesat jalan. Lain la kalau kita dah tahu jalan tu. Untuk semua orang termasuk diri ana yang hina ni. Bila ada sesuatu perkara yang timbul, kalau kita tak tahu, jangan pandai-pandai bagi komen, lagi-lagi soal agama, takut kita jadi SYIRIK.