Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Saturday, December 26, 2009

Setiap Minggu

Assalamualaikum. Selawat dan Salam buat Rasul junjungan. Penghulu segala Rasul.

Sedah lama benar tidak menulis di blog ini. Pertama sebab ketiadaan isu hangat yang mahu di utarakan, ade isu, tp tah la, lagi satu sebab letih dan banyak keje kena buat kot.huhuhuhu...

Minggu lepas dua hari berturut-turut pergi mengharingu jalan raya pergi ke Ipoh atas sebab tertentu.
Balik malam, tak sempat menaip, tp fb still buka..hehehe

Hari ni ke Ipoh juga, ambil anak-anak yang dahulu dihantar ke kem tahsin. Alhamdulillah, dah selamat korang. Yang pada awalnya tak nak pergi, tp bile nak berpisah dengan ustaz, ustazah, ummi.. semua sedih kan????

Dari 29 November, Bapak setiap minggu pergi ke Ipoh, dengan sebab rasa bersalah hantar kamu kesana, bapak pergi tgk kamu semua... Dan minggu ni kamu dah pon balik.. Selamat, namun ade beberapa perkara yang sedikit mengecewakan, tp takpelah, mungkin itu peringatan untuk bapak supaya perbaiki diri.

Gambar ni anak-anak dengan Ustaz Amin.. Ustaz ni yang selalu mengintip pelajar-pelajar atau peserta yang lakukan kesalahan yang melampaui batas, jika melampaui batas agama, akan diambil tindakan yang tegas.. Syabas al- Barakah..

Hari ni, balik dari Ipoh, lebih kurang Jam 4.20 petang, lepas je jambatan Sabak, Tergesel dengan bus... On da Way tu tak rase ape-ape, Cuma side mirror je patah, dalam kete pon tak rase gegaran, so teruskan perjalanan.. Sekali dah sampai, tgk side kete tuh, teruk jugak, jadi dengan tak semena nya pergi la ke bengkel Choong dan Ah Lee adik Choong kata g buat report dulu untuk claim insurans..

Dan buatlah report, Masa aku menaip ni teruk punye penat..
Cuma nak kata je kat sini, Bapak tak salahkan sape-sape, mungkin kelalaian bapak memandu, jadi begitu, mungkin juga kelalaian orang lain.. Maaf Bang Lan.kete Bang Lan...


Kepada anak-anak, Bapak harap kamu semua akan teruskan kebaikan yang kamu dapat dari sane ok??

Tu jela dulu.. Letih sangat, cuma boleh berkebun je...hehehe

Friday, December 18, 2009

'Aku Di Bius Cinta'

Seperti yang aku katakan, ade 2 program aku hadir rabu malam khamis tadi...

Mule2 lepas maghrib kat masjid, pastu pas isyak kat Auditorium... Kalau tgk tajuk, Fuh.. mencabar ooo... Yang herannya, mase program kedua nih, waktunya selepas solat isyak, kami yang dr masjid terus menuju ke audi, masuk je pintu audi, tekejut monyet kami tgk, 2 benda, 1 audi dah lebih 3/4 dipenuhi, dan yang satu lg, audi tu lebih 3/4 itulah kaum hawa... WHY??? saya pon xtahu.. Banyak la persoalan yang timbul dalam diri manusia biasa seperti kami, Pertama, dimana mereka solat? kedua, kenapa ramai sangat kaum hawa nih?? Program lain mcm Program PASAK dan lainnya, tak la mcm ni punya sambutan kum hawa.. Kalau nak ikut publisiti, program PASAK hari tu aku rasa lg meluas publisitinya.. Tp, xpenuh pun Audi AI tuh..hmmmmm


Tak pelah, itu hasil didikan diri masing-masing, tp kalau kite ade nak pergi kesuatu tempat baik, jangan lupe ajak kawan yeer...

Dapat ku simpulkan, Bercinta sebelum kawen, banyak keburukan dr kebaikan... Ahli panel sendiri yang katakan.. Memang benar cinta itu fitrah.. Manusia ade rasa cinta dan perlu dicintai.. Namun, bukan cara bercinta atau berkasih semasa belajar, dan sebagainya..

Keseronokan bercinta?? 1, Semasa awal2 bercinta, sms, call dan ntah ape2 lg, dating jgn tanye la bape kali..
Aku da ulas pasal mende ni kan, cuma nak tambah sikit lg.... Bile berpacaran, call lama, panggil sayang, kawan tegur, kan bedosa tuh.. Bergaduh pulak denga kawan dek sebab aweks yg baru seminggu d kenal.. Sedangkan kawan tu dari tadika bekawan.. Merosakkan hubungan yg harus demi hubungan yang syubhahn dab boleh jd haram...

Bila ade aweks ke pakwe ke pulak, sms x berenti, tiap hari call, Mak ayah tah bape bulan sekali call agaknye, itupun bile takde duit... dah tentu yang pakai bill, bill akan melambung, yang guna prepaid, akan selalu la top up... Bile nak beli buku ke nak fotostet kerja2, bekira sangat, untuk kebaikan tu, tp Perkara yang melalaikan, bukan main lg...

Bile dah bercinta, kawen, dah xde seri dah.,... Tak de ape nak cerita, semua dah tahu mase kerkapel. So itula yang rumahtangga jd suram, masing-masing buat hal masing-masing kan...

Aku tulis berdasarkan pengalaman, ade la org yang aku tahu....

Mak ayah cakap dah taknak dengar, mereka yg bercinta ni akan hidup dalam dunia mereka sahaja, pakwe makwe jela..hmm

Takyah la nak ulas panjang, sebab aku bukan pandai mengulas pon kan.. Sama-sama la kita baiki diri kita... Wassalam

Lakukan sahaja!!!!

Assalamualaikum.. Selamat sore..hehehe
Selawat dan Salam Buat Rasulullah SAW.
Selamat menyambut maal hijrah.

Sudah beberapa hari meninggalkan blog ini..hehehe.. almaklumla bizi sket..hihihihi.. bizi ape erk??sebenarnye susah nak dapat internet..huhuhu..

Rabu Malam Khamis, aku hadir dua program... Pertama Ceramah Maah Hijrah oleh Profesor Dato' Dr Haron Din Al-Hafiz. Dan satu lg, forum yg bertajuk 'aku di bius cinta' yg di anjurkan oleh MPM.. Tq MPM..

Sungguh terpegun mendengar ceramah di masjid al-azhar pd malam itu, hati ku tersentak.. Kenapa aku selalu mempertikaikan kewajipan.. Sedangkan Nabi Muhammad kekasih Allah itu, insan paling mulia, tak pernah membantah kehendak Allah..

Lihat saja waktu diminta beliau berhijrah, Dengan keadaan rumah di kepung oleh kafir laknatullah.. Bila mana Allah perintahkan Nabi keluar dr rumah.. Dengan yakin Nabi keluar tanpa rasa ragu walaupun kalau nak ikut logik akal, Sape nak keluar dgn kawasan rumah dah dikepung untuk tunggu masa keluar untuk di bunuh??kan?

Namun, oleh kerana itu adalah perintah Allah, Rasul kita dengan tanpa bantahan terus saja melaksanakannya. Allah takkan menyuruh hambanya membuat sesuatu yg Allah tak tahu. Jd, semua perintah Allah laksanakanlah tanpa persoalan...

Ke dua, mengapa Nabi tidak minta kepada Allah BURAK seperti berlaku pd malam israk mikraj??? Ini menunjukkan, Kita perlukan pertolongan manusia juga untuk melakukan sesuatu.. Tiada manusia dapat hidup bersendirian.. Tidak hanya bertawakkal sepenuhnya tanpa ikhtiar..

Semua yang berlaku ade himahnya, ade pengajaran yg perlu kita ambil...
Sama2 kite perbaiki diri.. Buat je ape yg Allah suruh dan Tinggalkan saja apa yg dilarang, banyakkan amalan sunnat, jauhkan perkara makruh..

Sekian dulu... Wassalam...

Sunday, December 13, 2009

Amar Maa'ruf dan Mungkar Nangkir???

Assalamualaikum.. Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad SAW..

Letih dengan aruh (kenduri), Kurang sikit menjengah blog nih.. Nak post ape pon xtahu la..


Tapi tadi masa di aruh, ternampak la seorg, eh bukan sorang, ramai.. Yela aruh, ramai la kan orang?? Nak tahu nampak ape??hehehe.. nampak orang la..hahaha
Sebenarnye aku sedih je nampak perempuan pakai tudung, tp baju kurung yang dipakai tuh, lengannye jarang.. Aduhai, aku sekali bedosa g pandang buat ape..huhuhu..

Kenapa manusia sekarang memandang remeh soal aurat?? Bukan perempuan je, yg lelaki pon ade yg pakai seluar jeans koyat kat lutut.. Aduhai, mcm mana la, kenapa pandang remeh sgt..huhuhu

Memang betul tak kacau hidup aku, tp ia akan mengacau mati aku.. Kite sebagai orang yang nampak takkan di tanya kenapa si dia tak tutup aurat, tp kita akan di tanya, kenapa tidak ajak dan suruh dia tutup aurat kan?? Pandai mana pon orang tu, kalau x mengajak kepada kebaikan, dia belum lg sempurna.. Bak kata seorang Profesor kt KUIS, ade kwn dia kata, marilah kita sama amar ma'ruf dan mungkar nangkir.. Ini jadinya orang yg x faham Islam nak bercakap pasal Islam.. Kite boleh la cakap itu pun x tau. Tp kite ade ke fikir, die ckp sbb x tahu, yg kite tak tutup aurat sedangkan dah tahu hukumnya, mcm mana pulak??? Yg kite tahu gelakkan...

Aku rase sukar sgt nak menegur cara orang berpakaian, bila ku tegur, jawapannya menyakitkan hati.. Sampaikan kadang kala menusuk kalbu gitu.hahaha.. Tak pela, korang yg belajar tinggi2, iman kuat, bile nampak sesuatu mungkar, tegurla yer.. Kite tegur bukan sebab nak belagak pandai, kite tegur supaya, bile kite pulak buat salah yg tak sengaja, ada orang lain akan tegur.. Mana la tahu orang yg buat mungkar tu buat mungkar sebab die tak tahu kan, dengan teguran kita dia berubah... Maknanya kita telah mengembalikan satu insan kejalan yg benar.. Namun, jangan kita hina orang yg melakukan mungkar itu, boleh jadi dia melakukan mungkar, sebab dia tidak tahu, sedangkan kita yg tahu masih melakukan mungkar kan??

Bila ade orang buat mungkar, tegurla.. Kewajipan kita menegur, yg membuatkan hatinya berubah adalah Allah.. Allah boleh jadikan tiada orang jahat, tp tak terjadilah amar ma'ruf dan nahyi mungkar kan??? Itu sebab Allah jadikan ade yg baik ade yg kurang baik, Ade yg kaya ada yg miskin.. Ade pro dan kontranya..

Bila orang minta sedekah, derma ke ape ke, kalau nak bg, bg lepas tu diam je.. Jangan nak bising2. Kalau x nak bg, tolak dgn cara baik. Tolak dengan cara yg baik itu lebih mulia drpd bg tp diiringi dgn caci maki dan penghinaan.. Pernahkah kita fikir, Orang yg miskin tu mmg Allah jadikan?? Setidaknya, ada tempat org kaya melaburkan harta utk saham akhirat???

Mereka beruntung jadi org miskin, setidaknya, tak menggunakan wang untuk kejalan maksiat. Kita yg ade duit, main snuker, main moto, merempit.. Sedangkan orang miskin, hanya mencari rezeki utk menampung kehidupan harian.

Renungkanlah yer, sama2 kite robah minda.. Jadikan teguran untuk membina.. Terima teguran... Jadikan diri ringan untuk menegur, Buang jauh2 pepatah jangan jaga tepi kain orang... Kena jaga tepi kain orang disamping kain sendiri..

Saturday, December 12, 2009

Mak, Mama, Mummy, Ibu, tetap 1 Insannya.


salam sejahtera pd semua..
Selawat dan Salam utk Rasul tercinta...

Cinta Bunga, Bunga kan Layu,
Cinta manusia kan pergi,
Cinta Allah kekal abadi..

Dah hampir seminggu rasanya aku tidak mengupdate blog nih.. Tak post ape2.. Ni la pulak aku nak post.. Selama ni, aku masuk utk membaca blog org dan mengklik..hehehe.. Tq fren yg sama2 klik...

Tadi aku jalan2 dlm MAYA ni, jumpa blog sorg perempuan, xpasti nama, umur, sbb aku bukan suke mengkaji hal2 itu, slalunya aku baca, tinggal komen atau kat cbox jer...

Die cerita pasal mak die, she call her mum 'umie'...

Tak kisah la korg panggil mak ke, mama ke, mummy ke, umie ke, ibu ke.. Yang pasti itulah die org yg susah payah mengandung dan melahirkan kita... Tak payah tgk pada kesusah payah yg lain, susah payah mengandung dan melahirkan kita sahaja sudah tak terbalas jasanya... Ada orang kata, 'saya tak minta lahir ke dunia'. Baiklah, kalau mcm tu, suruh die masuk balik dalam perut, nak ke???

Dalam minggu ni aku x ingt la hari ape, antara dr malam Rabu sampai malam Khamis la.. Aku tgk cerita ape tah.. Perghh, sedih giler.. Sanggup seorang anak hantar MAK die ke rumah jagaan org tua.. Minggu lepas, tgk citer ape tah, die bengang dgn mak die...

Cerita2 ni selalu menjadikan aku insaf, namun masih leka dgn dosa, Itulah gunanya ingt mengingati sesama MUSLIM.. dan Insan

Dalam dunia ni, kite sentiasa kena memilih antara dua.. Dr kita bangun pagi dah mule buat pilihan sampaikan nak tidur balik, contohnya, bagun je, pilih nak mandi ke x.. nak makan ke x, nak buat ape2 pon, kite ade pilihan.. Nak tidur pulak, pilih lg, nak bace doa ke x, nak ambil wudu' ke x kan??
Jadi kite x kan boleh jauhkan diri dr membuat pilihan...

Pada mereka yang masih mempunyai mak dan ayah, beruntungnya kamu, bila ada masalah, kamu masih boleh mengadu dan mendapatkan pandangan drpd mereka.. Kasihan pd mereka yg tiada salah seorg drpdnya, dan sungguh kasihan pd mereka yg tiada keduanya...

Namun masa kini, manusia mementingkan kekasih hati yg d jumpai d tempat2 yg ntah hape2... Jumpa kat bus stand pon boleh jd kekasih.. Pelik2... Pastu date, alahai.. sweet  nye, sweet ape kebendenye..huh!!

Pada yg ada Mak Ayah, cuba kita nilai, seberapa kali kite menurut kehendak mereka, dan seberapa kali kite menentang mereka, tak kira samada dalam diam atau terang2an.. Renungkanlah...


Tiada ibu ayah yg inginkan anaknya hanyut, dan tiada arah tuju hidup.. Bila sesuatu yg ibu katakan, selagi tak bercanggah dgn agama Islam bg yg Islam, kite kena ikut..(WAJIB).
Sedangkan kalau ibu itu berlainan agama sekalipon, kite tetap wajib hormatkan mereka..

Aku tahu, hati kita sering saja memberontak, sering x sehaluan dgn Mak Ayah.. Namun hakikatnya, ape2 musibah yg terjadi, kite akan kembali pd mereka juga.. Tak kire kecil mana umurnya, Besar mana pangkatnya, Tetap akan kembali pd keluarga terutamanya IBU jika terkena Musibah, kerana Seorg IBU boleh membuatkan anaknya tenang dgn Kuasa Allah.. Aku x payah bg contoh, sbb korg mesti pernah alami, atau melihat situasi ini..

Takkan hanya bile tertimpa musibah, baru nak kembali pd IBU AYAH.. Bila kita senang, ada kita ingat mereka??
Yg dah berkeluarga, kita pergi melancong, setahun berapa kali??Kita bawak IBU AYAH x?? Sebulan berapa kali kita balik menjengah mereka di kampung??Bg MAK AYAH yg berada dikampung?? 
Yg bujang, berapa kali kite ingat mereka, dan berapa kali kite rindukan kekasih hati?? Berapa kredit habes d buat sms pd yg melalaikan. berapa sms yg kita hantar pd mak ayah, mak ayah yg x berapa reti sms, berapa kali kite call mereka???

Cinta manusia kan pergi, Mmg benar, takde manusia dpt hidup menongkat langit.. Setiap yg bernyawa pasti akan mati.. Ape kah bekalan hari akhirat kita?? Adakah kita akan mencari Ibu seperti bila di timpa musibah semasa di dunia??

Dan adakah kita akan dapat mengikut IBU AYAH semasa di akhirat?? Kalaukan di dunia, nasihat mereka kita abaikan, Melawan pulak??

Semua yg mempunyai IBU dan AYAH, masih ada masa utk kita sama2 perbetulkan kesilapan yg kita lakukan dalam sedar atau leka... Pada yg tiada, insaf dan berdoalah agar mereka di tempatkan bersama org Soleh..dan Solehah..

Sampainya hati mereka yg menghantar IBU ke rumah org2 tua.... atau Pusat jagaan warga emas... Kebanyakan nya, IBU atau AYAH yg dihantar ke rumah kebajikan ini, yg mana salah seorg telah pergi ke alam lain... Dan IBU atau AYAH itu tinggal BERSEORANGAN... Anak2 mengambil keputusan tersebut dgn alasan, di sana makan minum mereka terjaga... Senang....

Seorg anak yg menjaga MAK AYAH mereka takkan sama dengan MAK AYAH yg menjaga anak semasa kecil.. Dasarnya pun dah lain, Mak jaga anak, dgn anak Jaga Mak... Seorg Mak menjaga anak tak pernah terlintas di hati mereka bila anak ini mati, selesailah tanggungjawabku.... TP anak yg menjaga IBU BAPA mereka, amat jauh perbezaaan mereka, Tetap sesuatu hr terlintas sedetik sesuatu yg tak sama dgn Ibu menjaga kita sepenuh hati dan jiwa...

Walau kita sering x sehaluan dgn mereka.. Namun banyak yg kita x sehaluan dengan mereka, mereka lebih betul drpd kita... Setinggi mana pendidikan kita, setinggi mana kita, setinggi mana jawatan kita, setinggi mana pangkat yg kita bawa, jgn lupa. Bermulanya dgn Ibu kita Ayah kita..

Sama2 kita renungkan dan Mengubah yg buruk yg kita telah lakukan.. Semoga Allah merahmati kita semua.. Tiada manusia yg dilahirkan oleh dua perut, jadi hargailah selagi ada.. Manusia sering lalai dgn apa yg ada di hadapan mereka, mencari sesuatu yg belum pasti.... Renung2kan dan Mari Kita robah perangai kita..

*Banyak kali sebut Mak, sbb aku panggil mak.. I LOVE U MAK.. Mudah-mudahan aku berubah menjadi yg baik.. Allah, bantulah aku ya Allah...

Sekian dulu.. Wassalam.. Renungkanlah...

Sunday, December 6, 2009

Bercinta mcm Dah Kawin..

Assalamualaikum, Selawat dan Salam Buat Rasul junjungan.. Datangnya utk menyempurnakan akhlak manusia.. Hidupnya penuh barakah.. Ambillah cara hidup yg di anjurkannya..

Kehidupan seharian menyajikan keseronokan dan kegembiraan, juga derita.. Namun, harus kita pilih sama ada ingin mengambil utk didunia atau utk akhirat atau utk kedua2nya... Jika seseorang itu inginkan dunia, dia perlu berilmu, Jika seseorang itu inginkan akhirat, perlukan ilmu, dan jika mahukan keduanya, memerlukan ilmu.. Jadi, ilmu amat penting dalam hidup, sama ada ilmu dunia atau akhirat..

Ilmu yg kita belajar mestilah di guna pakai.. Ilmu yg tidak diamalkan bagai pohon tak berbuah..

Ape melalut ke ilmu ni perginya..hahaha.. okey2.. Sebenarnye aku tersangat terasa bila mana berjalan2 di alam maya ini, aku terjumpa, ke saja2 mencari, tah la.. Gambar kwn2 aku dengan pasangannya.. Yg aku tahu kwn aku yg dah kawen bape org sgt.. tu pon perempuan...
Bila aku tulis pasal Sms, Chat, ade plak komen2 sumbang.seolah2 tak faham... nak tgk, klik je nih

Chatting??Call??SMS??Surat Cinta??Boleh ke x??

Aku bukan kata yg diriku baik, bukan aku x bercakap langsung dengan perempuan, bukan tak chatting, tp apa pun kita buat, kena ingt Allah akan tanya balik,.. Allah berhak tanya balik sebab kita hanyalah Hamba Allah, Jadi Allah berhak penuh terhadap kita...


Contohnya, seorang saintis mencipta robot, dan saintis mahukan robot yg boleh melakukan kerja.. Jika ciptaan itu tak dapat melakukan kerja, maka dengan senang hati di abaikan.. Maknanya, die akan cipta robot lain kan??

Bergambar duduk bersebelahan, bersentuhan kulit, aww.. geli..hahaha.. Peluk pinggang.. rapatkan pipi.. Itu yg di tayangkan, yg tak ditayangkan??
Ade org kata kubur lain2.. Betul ke?? sape yg tahu kubur lain2?? mane tahu waktu die mati, mati sekali ramai, mcm waktu gempa bumi di Acheh.. kan kubur lubang yg sama??
Kalau kata kubur lain pon la, jangan lupe, Allah tanya, kenapa kita tak tegur??Ha, mase tu yg jawab bukan lg mulut yg biasa menipu utk menyelamatkan diri.. tp tangan, kaki, mata, telinga dan semuanya akan bercakap benar di hadapan Allah... Semua itu boleh berkata2 dengan kehendak Allah, Allah yg mencipta. Allah yg Berkuasa..

Manusia sering leka dan lalai.. Itulah perlunya peringatan... Namun, terkadang manusia salah menilai antara peringatan, kutukan, dan kejian dan selainnya..
Bila mana di tegur, kata kite dengki, cemburu.. ape2lah lg.. Bila di puji, bangga dengan dosa yg tak semena2 d lakukan, sapa yg tak tegur pon tanggung jgk dosanya.

Bercinta utk kawin??boleh atau tidak?? Boleh jadi boleh, boleh jadi tak boleh..kan??
Kepada kwn2 yg dah lama tinggalkan alam persekolahan, mungkin dah byk pasangan.. kan??? Maksud aku, cinta putus, cinta putus.. Dalam bercinta, mustahil tak keluar langsung.. Mustahil tak berdating..

Jangan kita lupe, byk kehidupan seharian kita di pengaruhi oleh Yahudi, contohnya bercinta ni la.. Cinta itu suci, Allah yg datangkan dalam Hati kita, namun Allah juga beri kita akal dan nafsu. Pandai2 kite mencoraknya.. Kan?? Yahudi jadikan cinta itu utk merosakkan manusia.. Di ajar berdating, d ajar bersekedudukan.. Berdua2an mcm tak berdosa.. Duduk kat taman bedua2.. rase tak bersalah langsung.. Dan dengan ilmu yg kita ade, aplikasikanlah dalam kehidupan seharian.. Kalau nak buat sesuatu, tanya hati, tanya iman.. sama tak jawapannya.. kalau tak sama, ambil jawapan dr iman..

Nikmat paling besar kite dapat hari ini adalah nikmat Iman dan Islam.. Jadi jangan kita sia2kan...

Yang lepas itu jadikan pengajaran, bertaubat mohon ampunan drpd Allah.. Yang akan datang, teruskan hidup dengan Amalkan ajaran Islam sepenuhnya...

Jadi aku nak cakap kat sini, Kepada sapa2 yg d tegur, sila la renung kan teguran itu.. Yang tegur pulak, sila la dengan hikmah.
Terutama pada diriku, terimalah teguran dengan hati terbuka.. Jangan keras kepala..
Dengan aku ke sape ke.. Kalau kwn2 yg salah, jangan takut tegur,..kalau aku tak suke aku tegur mcm tu je.. Kat sekolah, Ustaz pon aku tegur jgk.. Dr dulu sampai sekarang, mudah2an aku berubah kepada kebaikan..

Manusia selalu buat salah, jadi yg baik, perbaiki diri kita.. Temukan diri dengan pencipta.. Setiap lepas solat, jgn lupe berdoa utk kebaikan.. Banyak doa yg guru2 kita ajarkan.. Amalkan..

Soal solat pula, cuba hadirkan diri semasa solat.. jangan solat pon kita abaikan.. Dalam solat tu melatih kita bersabar.. Yakin kpd Allah.. Bila mana berdoa, berdoa bersungguh2.. Doa utk kebaikan.. Minta pada Allah, makbulkanlah permintaan ku yg baik2.. Mudah2an Allah mudahkan urusan kita..

Saturday, December 5, 2009

Solat, Tp maksiat berterusan.....

Assalamualaikum.. kepada semua.. Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad SAW..

Atas permintaan, aku rasa tak salah menunaikan permintaan yg mengingatkan diri aku sendiri... Permintaan ini datangnya dr Siti Faridah Harun.. ini facebooknya http://www.facebook.com/profile.php?id=100000060600885

Kesempurnaan dalam solat sangat penting dan sgt2 perlu d ambil berat oleh setiap Muslim yg melaksanakannya.. Wajib melaksanakan solat walaupun dalam peperangan...
Kesempurnaan dalam solat bermula di luar solat lg.. Dari hal Mandi Wajib, Berwudu', seterusnya pergerakan dan rukun2 solat itu sendiri...

Mandi Wajib, sesetengah org bila dibicarakan soal mandi wajib, jijik persoalan mandi d perkatakan, namun ia adalah sesuatu yg perlu diambil serius... Pastikan air kena d setiap bahagian badan, jangan ada yg tidak mengena.. Pastikan setiap rambut yg ada d tubuh badan mengenakan air dan kulit badan kena air... Niat mandi jangan d lupakan, kalau tanpa niat ia menjadi adat bukan ibadat..

Seterusnya wudu'.. Mengambil wudu' adalah syarat utama solat, tak sah solat tanpa wudu'.. Bila mengambil wudu' atau air sembahyang, pastikan rukun dan syarat2nya sempurna.. Sunat2nya lakukanlah... Utk mendapat lebih keberkatan....... Jika ragu2 sama ada batal wudu' atau belum, sebaiknya, ambil wudu' semula bagi mengelakkan keraguaan..



Dalam solat... Kesempurnaan dalam solat bermulanya dengan takbiratul Ihram dan disudahi dengan Salam... Semua org tahu kan??? Rukun 13 perlu d laksanakan dengan sempurna.. Pasal bacaan mungkin tiada masalah.. Namun pada tempat tama'ninah atau berhenti seketika, terutamanya solat Fardhu... Tama'ninah adalah sebahagian dr rukun solat.. Banyak org mengabaikan perkara ini........ Jadi solat itu tak sempurna dan lebih malang tidak sah..

Dalam menunaikan solat, Banyak perkara yg perlukan ketelitian.. MMG lumrah, utk senang kemudian, perlu susah d awalnya.. betul kan??



Soal org yg solat masih melakukan maksiat.. Mungkin solat yg d lakukan tidak sempurna... Solat yg tidak sempurna tidak menghalang dr melakukan kejahatan (maksiat)..

Jika sempurna seseorg itu bersolat.. insyaAllah solatnya dapat mencegah dr melakukan maksiat..

Pasal mengaji pulak, soal bacaan mengaji amat penting.. Bacaan mesti betul.. Kalau tidak, kita berdosa.. dan Al-Quran melaknat balik org yg membaca tak betul... Maksud disini bukan belajar.. Jika belajar, tak menjadi kesalahan jikalau terdapat kesalahan, tp belajar mesti ade guru kan?? Cari la org yg pandai mengajar ilmu mengaji.. Kalau tak betul bacaan, maknanya salah, mungkin mendoakan keburukan utk kita.. Na'uzubillah..



Sekadar itu dahulu.. Mudah-mudahan menepati isi hati si pemohon utk d ulas.. Jika ada salah dan silap, tegurlah pada saya..

Orang yg berjaya adalah org yg memperbaiki dirinya dr hari ke hari..

Nak Kumpulkan Kwn2 sekolah SAMTAJ????

Assalamualaikum... Semoga amalan kite hari ini lebih baik dr semalam sebab kalau amalan sama dengan semalam pun dah d kira rugi kan??

Aku dapat sms dr sorg kwn perempuan mase F3, bunyinya lebih kurang.. Ade dengar pasal nak buat reunion x??kat KFC?? Terusla aku balas, xtau, tp kalau nak buat, cari la tempat lain, jgn la KFC, byk lg tmpt lain.. Kat sekolah pon boleh.. Pastu kwn aku respon ok la.. tp malangnya master mind bukan dia, dan bukan juga aku..
So, tak lama, ade dpt sms dengan perancang2 utamanya.. Aku pun suggest la utk buat kat sekolah.. respon mula2 ok, tp lepas beberapa hari, byk pulak bunyi, leceh la nak minta kebenaran la ape la.. buat kat KFC jela.. BUKANKAH NAK MELAKUKAN KEBAIKAN MEMANG BANYAK HALANGAN??? DALAM MENEMPUH SAMUDERA, KITA TAK BOLEH UBAH HALA ANGIN, CUMA BOLEH MENGAWAL LAYAR KITA...

KFC??? Nak jumpa kwn2 lama kat KFC?? oppsss, sorry sgt2 ye korg.. bukan taknak jumpa korg.. tp aku tetap x nakmenyebabkan korg berdosa.. Kata org bijak, kalau buat dosa, jgn kabar kat org.. Kalau buat baik ajak la org yer...


Dah tahu KFC antara pelaburan terbesar org2 Amerika Yahudi utk membantu mereka dalam menjayakan cita2 mereka utk membina Haikal Sulaiman utk mempercepat turunnya Nabi Isa A.S... Ini kepercayaan mereka la...

Jadi dengan tidak memikir panjang, aku dengan tak semena2 Tetap dengan pendirian Takkan Hadir majlis tersebut..

Lagi pun, semua antara kita byk duit ke nak makan kat KFC?? org yg tak berapa mampu, mesti die tak dtg sbb segan kan.. duit plak utk sara kehidupan kat U, makan bape hari dapat kalau kat U kan...

Kat sini aku nak kata kan, pada kwn2 yg nak g tuh, fikir masak2 la.. Kalau korg pergi KFC sorg, dosa korg tanggung.. tp bila pergi nak buat reunion.. dah ajak kwn2 lain... Kwn yg kurang iman, akan pergi, dan sapa yg ajak tu pon dapat saham tau.. Senang je nak dapat saham kan??
Pada kwn2, aku syorkan tak payah pergi, kecuali tukar tempat... Byk lg tmpt.. Jumpa kat tepi pantai ke.. kalau taknak g sekolah jgk kan.. Okey, kepada master mind. Harap batalkan je hasrat nak jumpa kat KFC..

Menjaga nyawa umat Islam itu wajib...

SPM 10 subjek + 2 Subjek?????

Salam semua.. selawat buat rasul junjungan..

Semalam Tan Sri Muhyidin sebagai menteri pelajaran keluarkan statement kata pelajar yg amek SPM boleh tambah 2 subjek lg, menjadikan 12 yg boleh diambil.. Aku pon tunggu berita penuh, dalam hati kata, bagos la buat mcm ni utk bangunkan anak bangsa dan agama..

Sekali keluar berita penuh, subjek yg boleh tambah jd 12 tuh hanya bahasa tamil dan cina... Aduh, sakit balik hati aku.. Mase umum 10 subjek tu da aku sakit hati.. ape ke jadahnye kerajaan nak had2kan nih??

Kerajaan mmg xnak rakyat pandai, sbb bile rakyat pandai, byk rahsia dan penyelewengan kerajaan terbongkar.. itu sebenarnye, kalau tidak buat ape ade AUKU.. rite??

Kalau subjek tambahan dr 10 tu hanya tamil dgn cina je, mcm mana org2 Islam?? Aku yg dulu sekolah agama biasa je pon ambik 12 subjek, itu bukan aliran sains, kalau aliran saing kan byk lg nak ambil.. Kalau sekolah Menengah biasa pelajar Islam ambil pendidikan Islam, tp d sekolah agama takde subjek tuh, d tukar kepada Pendidikan Syariah Islamiah dengan Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah.... Jadi dah lebih 1 dr sekolah harian biasa.. Kebanyakan pelajar sekolah agama pulak tambah lg subjek Tasawwur Islam.... Dan subjek wajib sekolah agama adalah bahasa Arab...

Dalam pengamatan aku sebagai bekas sekolah agama... Kerajaan nak menghadkan bijak pandai agama dalam negara... Taknak ade org mcm Tok Guru Nik Aziz, Almarhum Dato' Ishak Baharum, Ustaz2 lain dan Ustazah2 yg berani menegur kesilapan kerajaan secara terang2an...

Nampaknya Malaysia menuju kemunduran, di saat negara lain berlumba2 mengejar kemajuan intelektual.. Mana aku tak kata mundur, d hadkan subjek SPM.. kenapa perlu hadkan??

Kalau x hadkan, siapa yg rasa mampu ambil byk, go on.. Sapa yg rasa tak mampu, ambil yg penting dulu..

Lg 1, mase tingkatan 4 & 5, ade pelajar yg masih belum tahu kemana arah tuju cita2nya.. ramai juga yg masih kabur... Jadi tak salah dia rasa mampu ambil banyak subjek dan selepas keluar keputusan, baru pilih arah tujunya.. Bukan semua sekolah ade Kaunselor yg prihatin dan selalu anjurkan seminar utk kerjaya la ape la semua tuh.. Ade juga konseler yg seronok memegang jawatan konselor sbb x mengajar..

Betul sekolah ade konselor, tp tindakan konselor itu setimpal atau tidak utk mencorakkan pelajar2nya????
Renunglah sedalamnya... Taraf pendidikan kita semakin mencorot.. Dah la dengan PPSMI...

Bangunkan negara demi masa depan yg cerah, hidupkan budaya berlumba2 mendapatkan ILMU...

Friday, December 4, 2009

Biar betul???

Assalamualaikum... Selawat dan salam buat junjungan Muhammad SAW.
dalam kesenangan ade kesusahan.. Harungi hidup dengan tenang, Jangan lupa. Kita ada ALLAH.. Umat Islam harus cemerlang.. Hari ini mesti lebih baik dari semalam..

Aku dengan tak semena telahpon d suggest kan oleh facebook utk add my teacher mase sekolah dulu, namanya Maizatul Adziah..betul ke x eja ni tah... Dengan tak meneliti sedalamnya aku add je, sbb aku rasa aku kenal ckg tuh, lg pon x byk org nama mcm tuh.. Jd aku add aje la...

Lepas add, aku saje2 la menerjah friends my teacher tuh... Skali dengan tekejut monyetnye, aku terjumpa beberapa byk lg fb guru2 sekolah yg sama.. Mak ai, mmg btl aku lg ketinggalan dunia tanpa sempadan nih.huhuhu. Yang aku tekezut giler, Ustaz dgn Ustazah skali ade.. Aku pon ape lg.. Add aje semua yg aku jumpa.. Kalau d terima ade la nanti.. Kalau x xde la..hehehe.. Aku pun fb bukan la slalu sgt update.. sekadar bukak tgk2 mcm tu je..
Kalau nak mcm org lain, nak main game pape dlm tuh, xde la... Bukan minat aku main game, x tau nape.. Pagi td je mase tunggu ujan berenti aku ade main game dalam Handphone aku, tu pon game SUDOKU.. tu sbb dlm blog nih aku letakkan SUDOKU di sibe nye..hehehe.. K la, xde pape lg kut..hehehe, sebenarnye nak post mende lain, lain lg jdnye..hukhuk.. Okey la guru2 ku sekalian, Aku amat berharap guru2ku gunakanlah facebook tu sebagai satu wadah mendidik dan berdakwah.. Tegaknya Islam d masa hadapan dengan Tangan kita sekarang...
Salam Perjuangan.. Salam Rindu pada guru2....

Malaikat pon Doakan utk kemusnahan Manusia...

Assalamualaikum..pembuka bicara...
Solawat dan Salam buat Rasul SAW sebagai Nabi akhir zaman membawa akhlak mulia.. Akhlaknya sebagaimana al-Quran...

Solat Jumaat.. Biasa la kan sebelumnya ade khutbah.. Khutbah di tempat aku bertajuk zakat... D bacakan ustaz Mohamad Nor.. Sedap juga... Aku lewat tiba, sampai2 je, dah khutbah.. Lewat sikit la, sbb byk jgk yg aku dpt dgar td... Yg paling penting dan tersentuh, Setiap hari akan turun dua malaikat kepada kita.. Tujuannya salah satu akan mendoakan kebaikan dan kemurahanb rezeki apabila kita bersedekah... Yg satu lainnya akan mendoakan keburukan dan musibah jika mana kita kedekut dan bakhil ... Maknanya tidak salah mendoakan musibah kpd PM 1 Malaya ni sbb die berlaku zalim pada rakyat... Dengan slogan pencapaian d utamakan, rakyat d dahulukan, betul ke ha??heheheehe.. Bila CEUPAC minta bonus utk kakitangan, peha betis, jari tangan, jari kaki kerajaan yg berkhidmat utk kerajaan, die kata tak perlu bagi.. Adushh.. Mcm ni punye PM?? Hanya d pentingkan org2 Felda yg masih boleh d jajah pemikiran mereka itu dengan momokan hantu altantuya kot.. Tu jela.. nak post mende lain sebenarnye..hehehe...

Jadi, org2 yg ade niat nak membantah doa Tok Guru tuh, sila2 la mencari ilmu sedalamnya dulu baru cakap.. Kalau Alim Ulama yg bersuara takpe lg, Ni alim ulama komen seperkataan dua je.. Yg bahlol atau pon jahil komen lebih2 pulak.. ish3...

Banyak2kan lah sedekah anda.. Sedekah bukan sekadar Harta benda, namun keutamaan pd harta benda kerana itu semua bukan milik kita, hanya pinjaman drpd Allah..

Sunday, November 29, 2009

Hantar 4 Orang..

Assalamualaikum...

Mohammed Nizar Bin Zainal Abidin, Muhammad Safwan Bin Roslan, Mohd Adib Bin Jamaluddin, dan Ahmad Fahim bin Jamaluddin..

Empat2 nama ni dah pun masuk ke suatu tempat d Ipoh, Berbekalkan duit >< RM 20 sorg, sepatutnya x payah bg duit.. Namun utk menggembirakan hati mereka yg dpt kurasakan sedikit sedeh.. Walau pun aku selalu marah mereka, sayang jgk anak buah, dah nama anak buah kan...



Takpela korg, semua yg kami lakukan bukan utk menyiksa perasaan korg, tp utk kamu semua jd lebih baik dr kami, terutamanya bapak ni ha... Kamu semua dah pandai bawak diri, Semua ni hebat kalau bawak moto, kereta ayah pon dah d sebat kan???hehehe..

Makwe, semua dah ade, hp semua ade, tp skrg korg xde hp.. hp nizar dgn safwan ade kt bapak, tp safwan bawak sim kad g sane, kalau ape2 hal, nak call ayah??harapan jela wan... Hp adib dgn ahmad, ayah ambik kan??hehehe.. Sebenarnye ayah xnak kamu semua rosak.. Bukan ayah x nak bg kamu semua guna teknologi.. Tgk, komputer, ayah bg je korg guna, itu bukan teknologi ke??

Jangan kite tgk kwn ade, kite pon nak ade.. Skrg, bapak pun rase hp x pakai sgt... Cuma, bapak mmg bawak kalau kat kolej tuh, kot2 nenek ke, ayah mak korg nk call, ade ape2 ke.. Kalau kat rumah, jarang sgt hp ade sebelah bapak...

Duduk sane sebulan mudah2an kamu semua akan kembali dgn org yg berbeza dgn ape yg kami hantar pada hari ini.. Bapak sentiasa doakan...

InsyaAllah sampai waktunya kamu semua balik nanti, bapak g ambik jgk.. Kami sambut Kamu semua dgn hati gembira.. Jalankanlah tanggungjawab Sebagai Khalifah d Muka Bumi Allah ini. Lebih2 lg kamu sebagai lelaki yg akan memimpin, setidaknya memimpin keluarga.. Apa yg buruk dlm keluarga jdkan sempadan, yg baik jdkan ikutan.


Salam sayang dr Bapak utk korg semua.. Harapan keluarga, Harapan Agama, Harapan Negara.. Hidupkanlah syiar Allah d Bumi ini...

Terima kasih Ustaz Kazim, kerana banyak menyedarkan saya dengan ceramah2 ustaz.. Mudah2an sy akan menjadi insan berguna...

Tengok Wayang...

Assalamualaikum... Salam sejahtera..
Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan Muhammad...
Alhamdulillah sampai hari ini kite masih d kurniakan nikmat Iman dan Islam.. Itulah nikmat Paling Besar yg perlu kite syukuri.. Bukan sbb ade makwe yg cantik, bukan sbb ade pakwe yg hensem.. Bukan sbb kite ade segala yg kite inginkan.. Sebab semua tu akan hilang..

Bila kita mati, ade 3 perkara yg akan mengiringi kite ke perkuburan.. Saudara-mara dan sahabat, Harta, Amal.. Namun 2 drpdnya akan kembali dan hanya 1 sahaja yg akan menemani kita... Aku pasti, korg lebih faham tentang perkara ini..

Sebenarnye aku bukan nak post mende ni malam ni, tp aku bukak je blog, terbace 1 post blogger.. dan aku pon rase kena post mende nih...

Aku terbace tentang panggung wayang.. Takpela, aku rase x payah bg tahu sape punye blog.. Cuma kalau tuannya bace, harap maaf, bukan niat sy utk memalukan, tp utk kesedaran semua org...

Dalam kehidupan ini, utk menuju ke syurga abadi, perlu melalui jalan penuh liku dan duri, namun utk mendapat neraka penuh dengan nikmat....

Bagi aku, menonton wayang tetap x boleh, mudah2an aku dipelihara drpd perkara2 itu...

Dalam blog tuh, die bg tips menonton wayang:
  1. mandi..buleh? (ingat lagi masa tu ktOrang tgk 10,000 BC..dah la cite mcm hampeh! orang kat sblah plak ya rabbi punya hapak! xke spoil moOd?)
  2. kasut penting jgk ( sila la jangan suka² hati nak bukak kasut time mOvie.. tau x..bau cekam?busuukkkkkkkkkk)
  3. bawak anak kecik (kalau korang rasa anak korang baik buleh dOk diam dalam hall..xlari² sana..lari² sini.. sila la bawak)
  4. ade ke skang ni orang xde henfOn? xdak kot no?so fOr those yg ada henfOn- silent mOde please =)
  5. be early (kalau korang tau yang mOvie kOrang tu jenis yang pecah panggung..seat fOr sure penuh la kan? korang plak beli tiket yg seat tengah².. sila la mai awai! kOrang berdiri nak cari seat tu dah kacau ramai orang yg kat blakang kOt?)
  6. sila jangan buat mOvie sendiri kat tempat kOrang
  7. sila jangan buat synopsis sendiri
  8. sila jangan tanya orang sblah lepas ni nak jadi apa
  9. sila jangan gelak mengada²
  10. sila jangan bsembang! (hat ni la yang paling pantang!!!!) actually sume yang tersenarai la saya pantang..hehehe
Hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehe.... Seronok skali bace, tp bila kita amati betul2, wayang byk melalaikan manusia.... Tidakkah rasa bersalah kepada diri kita menonton wayang???

Banyak lg benda lain boleh buat kan dr tgk wayang..
Dalam Islam, Matlamat tidak meghalalkan cara @ niat yg baik x boleh d lakukan dgn perkara buruk.. Sedangkan utk menyelamatkan nyawa kita, dgn mengorbankan nyawa org lain pon x boleh..

Tp tips2 d atas tu boleh d guna, semasa menghadiri seminar, ceramah dan apa2 yg sewaktu dgnnya... Ada antara kita, panggung wayang sebulan sekali mesti pegi, atau seminggu sekali, tp kenduri kendara d taman perumahan, d kampung susah sgt nak g.. kenapa mcm tuh??? Lg la masjid.. ade pengajian pun susah nak g..

Panggung wayang bercampur antara lelaki dan wanita, setahu aku xde lg panggung yg asingkan tmpt lelaki dan wanita... so di situ dah jelaslah haram.. sedangkan bercakap dgn bukan mahram pun d tegah kalau xde sbb yg d haruskan syarak...

D sini bukan nak singgung sape2. cuma ckp ape yg aku rase perlu. Kepada anak2 buah aku yg suke g panggung wayang.. Please la, buang sifat tuh.. Kamu semua mengaji agama. Mana hilang semua tuh?? Kalau markah exam sikit, kamu merungut, tp akhlak kamu makin luntur kamu x bising pon..

Pakaian begitu juga, Aurat jaga.. Jangan pakai baju yg ketat2... Yg lelaki, jgn keluar pakai short pants.. Menggoda u..hehehe. K la. nak post mende lain plak.

Thursday, November 26, 2009

Hari Raya...Sorry semua.. Bacala

Assalamualaikum.. selawat dan salam buat rasul junjungan, para isteri, sahabat, auliya', tabi'in dan seluruh umat Islam...

Memanjatkan kesyukuran di malam hari raya yang indah ini...

Sebelum terlewat... Selamat Menyambut Hari Raya Eiduladha....

Mengikut tradisi, hari raya ini juga d sebut hari raya qurban.. So qurban la sape yg mampu...

Menurut kebiasaan.. bila malam raya, aku akan bertemu dgn rakan2 sekampungku.. Malam ni pon aku rase nak kuar.. bukan kemana pon.. jumpa kwn2 kat surau.. sembang2 sket.. citer2.. pastu makan minum.. balik la...

Nampaknya aku x ber'blog', xber'facebook' la malam ni... So harap kwn2 nuff tuh... tulun la klik2 kat aku yer.. Kepada semua.. Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin...

Sekadar pesanan buat diri sendiri.. Jadikan iktibar dan pengajaran Hari Raya Qurban bersempena Hari Nabi Ibrahim menjalankan perintah Allah.. walaupun berat.. namun bilamana itu perintah Allah, laksanakan sahaja tanpa d persoalkan..

Perempuan dan Lelaki, tutuplah aurat..dan fahamilah definisi aurat itu sebenarnye..
Suami, jalankanlah tanggungjawab sebagai suami dan ayah yg memegang amanah Allah...
Isteri, jalankan tanggungjawabmu sebagai isteri dan Ibu yang merindui syurga Allah...

Dalam banyak perkara, kite boleh saja utk marah atau melenting, namun, sabar itulah yg paling bernilai.. Renung2kanlah.........

Tuesday, November 24, 2009

Laksanakan tanpa Banyak tanya, tanpa bantahan...

Assalamualaikum... Selawat dan Salam buat Junjungan Mulia, keluarga, sahabat, tabi'in dan seluruh umat Islam yang hidup dialam ini mahupun d alam lain..

Dalam keheningan malam nih.... teringat d suatu masa pengajian d masjid... seorang ustaz bekas YB menyampaikan ilmu yg d amanahkan oleh Allah... Seronok yg tak terhingga bile mendengar ceramah2 mahupun tazkirah, lebih2 lg bila penyampainya sering menyelitkan gurau senda atau 'lawak'... Majlis ilmu yg 'hidup'..

Tajuk utama adalah tentang ibadah korban... Sbb dah nak dekat Hari Raya Korban kan..
Telah d perintahkan kepada Nabi Ibrahim AS supaya menyembelih anaknya Ismail AS melalui Mimpi benar.. Mimpi para anbiya itu adalah wahyu daripada Allah yg Maha Kuasa...

Setelah mendapat mimpi, Ibrahim sebagai bapa bertanya pendapat kepada Ismail sebagai anaknya... Wahai anakku, aku telah bermimpi diperintahkan kepadaku utk menyembelihmu sebagai korban.. Ismail menjawab, jika itu perintah Allah, laksanakanlah wahai ayahku...

Laksanakanlah ibadah korban bagi yang mampu..dan saya yakin, banyak org yg mampu, tp masih lg memandang remeh ibadah korban atas alasan sunat...

Timbul persoalan d sini,
Nabi Ibrahim adalah seorg yg bertaqwa, dah Allah perintahkan, nak buat apa tanya pendapat Ismail lg???

Jawapannya, Allah nak memberitahu kepada sekalian manusia di mana kedua2 hamba Allah ini adalah yg bertakwa... Nabi Ibrahim sedia melaksanakan perintah Allah, dan Nabi Ismail merelakannya.... Itulah ketakwaan yg d tunjukkan... Tanpa sebarang pertanyaan balas kepada Allah..

Sebelum peristiwa korban ini, satu peristiwa penting d mana Allah memerintahkan Nabi Ibrahim meninggalkan isterinya Siti Hajar bersama anaknya Nabi Ismail yg masih kecil d suatu lembah yg tiada tumbuhan dan tiada air...... Namun, atas perintah Allah, Tiada bantahan, walau kwsn itu kering kontang....


Dengan keberkatan dan ketakwaan mereka, tempat yg tiada tumbuhan itu memancarkan mata air yg sehingga kehari ini airnya tidak kering2 lg... Membuktikan suruhan Allah itu ada hikmah d sebaliknya....

Bukti yg sangat2 lah kukuh bahawa, jika sesuatu yg Allah perintahkan itu, laksanakanlah tanpa banyak tanya, tanpa bantahan...
Contohnya, menutup aurat (bukan hanya bertudung), tanpa perlu d persoalkan, tanpa bantahan, tutup sahaja aurat, nescaya selamat dunia akhirat...

Satu lg cerita d zaman Nabi Musa AS.... tentang bani israel(yg byk sgt tanya)
Pasti anda semua lebih faham dan arif tentang cerita Seorg Tua yg d bunuh oleh anak saudaranya utk mendapatkan hartanya.. Dan utk mengetahui pembunuhnya, Allah perintahkan menyembelih seekor lembu betina...
Sepatutnya cukup sekadar lembu betina, namun dgn byk tanyanya bani israel, bertanya kembali, lembu betina warna apa, bagaimana bentuknya, d gna utk bekerja atau tidak?? Dengan persoalan2 yg d timbulkan, Allah memberikan jawapan yg nampak menyusahkan.. Oleh kerana itu, perintah Allah jangan d tanya, dan jangan d persoalkan....

Kepada sesiapa yang ade pandangan atau kritikan, komen je.. xpon email... tinggalkan email anda pd komen post ini...
Maaf dipinta kepada yg terasa atau tangan salah berbicara, tersinggung d mana2.. Bukan memandai2, cuma menyampaikan.. Sabda Nabi Muhammada SAW, Ballighu anni walau ayah... Sampaikanlah drpdku walau sepotong ayah...

Selamat malam dan beristeri rehat bg yg beristeri, selamat sersuami rehat yg ada suami, yg Bujang.. Selamat berehat, cepat2 la kawen, sbb pahala ibadah org yg dah kawen lebih 70 kali ganda drpd org bujang... ish.. melalut dah..hehehe.. okey2 stop!! assalamualaikum...

Monday, November 23, 2009

Seorang Lelaki dan Seekor Anjing yg Dahaga

Assalamualaikum....
Selawat dan salam utk Rasul junjungan, para anbiya, sahabat, dan pengikut...

Kisah yg akan anda semua baca ini adalah dipetik dr Hadith Sahih Bukhari; 2190 dan Sahih Muslim; 4162

Daripada Abu Hurairrah RA, Rasulullah SAW telah bersabda: Ada seorang lelaki yang sedang berjalan, tiba2 dia berasa sgt dahaga. Maka dia turun kesebuah telaga lalu meminum air di dalamnya. Apabila dia keluar dr perigi itu, dia melihat seekor anjing yg terjelir lidahnya sedang memakan tanah yg basah lantaran terlalu dahaga. Dia berkata dalam hati 'sesungguhnya anjing ini sgt dahaga seperti yg telah aku rasai'.

Maka dia turun kembali dalam telaga lalu dicedokkannya air dengan kasutnya dan digigit dengan mulutnya. Lalu dia memanjat keatas dan memberi anjing itu minum sepuasnya.

Atas sebab itu, ALLAH SWT telah mengucapkan syukur kepadanya dengan menerima amalannya serta diampunkan dosanya.

Sahabat2 bertanya, " Ya Rasulullah! Adakah kita akan mendapat pahala dengan melakukan kebaikan kepada binatang?"

Rasulullah menjawa, "Berbuat baiklah kepada semua makhluk yang hidup, nescaya ada ganjarannya."

Pengajaran.............
1. Berbuat baik tidak terhad kepada sesama Islam dan manusia sahaja.
2. Perlu ada sifat kasih sayang dan belas. Sabda Nabi SAW "barangsiapa yg tidak mempunyai sifat kasihan belas, nescaya dia tidak akan dikasihani".
3. Allah mengampunkan dosa dengan amalan yg di redgoinya, walaupun amalan itu dipandang kecil oleh segelintir manusia. Dengan itu, "Jangan pandang kecilnya amalan itu, boleh jd dengan amalan yg kecil itu ALLAH redha pada kita, dan Jgn  lihat pada remeh dosa itu, boleh jd ALLAH murka dgn kita sbb dosa itu"


BERBUAT BAIKLAH KEPADA SEMUA MAKHLUK YANG HIDUP, NESCAYA ADA GANJARAN BAGINYA

Thursday, November 19, 2009

Yahudi pandai, adakah kebetulan atau ketentuan??

Dalam al-quran ade mengatakan yang bangsa yahudi adalah bangsa yg d kurniakan kepandaian dan kebijaksanaan... Maknanya, mmg Allah dah anugerahkan kepandaian pada mereka...namun, pasti ada asbab musababnya, kerana setiap yg berlaku pasti ada sebabnya

Di Israel, setelah diketahui yang si ibu sedang mengandung, pertama kali saya ialah si ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama.

pemakanan ibu, sejak awal mengandung ibu gemar sekali memakan kacang badam dan buah kurma bersama susu..
Untuk tengah hari makanan utama mereka ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang.

Menurut mereka daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak dalam kandungan.

Mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama.

Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan ini akan menyebabkan kita merasa mengantuk, letih dan payah untuk memahami pelajaran di sekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo. Apabila anda dtg rumah Yahudi jangan sekali-kali merokok. Pasti sekali tanpa segan malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok di luar rumah.

Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan narkotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes Ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yang dahsyat ditemui oleh saintis yang mendalami bidang genes dan DNA.

Para perokok harap ambil perhatian. (Ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri.!!! Lagipun merokok telah diisytiharkan HARAM kan??

Pemakanan anak-anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam,
Diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever.).anak-anak Yahudi sungguh bijak dan rata-rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris.
Semenjak awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, Ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain muzik dan memahami nota-notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak-kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Menurut saintis Yahudi, gegaran muzik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius muzik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak-anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan.

sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yang amat diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari.

sekolah tinggi (menengah).  Disini murid-murid ditekan dengan pelajaran  sains dan mereka digalakkan mencipta produk Segala projek mereka walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, namun ia tetap diteliti dengan serius.
Apatah lagi jika ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti. Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan.

Di akhir tahun di universiti, para penuntut dalam bidang perniagaan dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan.


Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadat mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka. Bagi mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen di kepala.

Agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala. Ia dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang-orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang-orang Jepun yang pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Kesimpulannya, melahirkan anak dan keturunan yang bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman. Ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika si ibu mengandung. Galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yang mudah tetapi konsisten tetapi mendengar muzik2, bg saya, patut ditukar dengan mendengar bacaan ayat2 al-Quran, dan membaca al-Quran... Seterusnya ubahlah cara pemakanan. Makanlah makanan elok dan berkhasiat yang baik untuk otak.

Dengan mendengar bacaan al-Quran dan membacanya(baca dengan ertinya sekali).... sudah tentu dapat melatih anak-anak mencergaskan otak mereka.  Demikian juga sukan yang memerlukan konsetrasi yang tinggi seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

mampukah kita melahirkan generasi yang bijak seperti Yahudi? Jawabannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ia memerlukan perubahan...

Bagi kita umah Islam, tidak menjadi masalah untuk melakukan perubahan...
Makan buah sebelum makan nasi atau makanan berat...
Bila Ibu mengandung,
banyakkan mengaji, dengar alunan ayat al-Quran... bukan dengar lagu yg ntah ape2...
Buat latihan matematik, bukan sahaja baik utk bayi, baik juga untuk diri sendiri, susah untuk di tipu oleh org lain... percaya lah... org pandai math nih slalunya, fikiran lebih matang....

Merokok, mmg membahayakan kesihatan, dah ade fatwa HARAM pon...
Mana yg kite boleh ubah, kite ubah la kan??? untuk kebaikan umat Islam seluruhnya(pinjam ayat Dr. Hasan Ali.)hehehe,
Sapai disini dulu... artikel ni saya ambil dr beruangmadu.com.. dan saya dah edit sedikit sebanyak utk memudahkan pembacaan...

Monday, November 16, 2009

Muslimahku Sayang.......



Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, page-page, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog dan page2 muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing. Lg2 yg tidak menutup aurat. Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar anda, ya muslimah sekalian, namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!
Muslimah & Gambar : Ada apa dengannya?
Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu. Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum?
Muslimahku,
Dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya setiap hari. Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-Nur "Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan." Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup.
Muslimahku,
Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama kerosakan yang dibawanya, penyakit hati. Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah anda yang terpamer itu, mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki, yang beriman akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya, akan mula mengganggu anda.
Mula memburu anda dengan Chating, SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda..Walaupun anda kata tak layan, tp jangan lupa, syaitan akan sedaya upaya menyesatkan anak keturunan Nabi Adam sampai kiamat......Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet!
Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin juga ia fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi, dengan tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, hati-hatilah!
Penyelesaiannya
Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya. Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya. Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu? Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah? Kerana weblog-weblog dan web foto itu milik anda, seharusnyalah anda kecilkan wajah-wajah anda dengan mengecilkan saiz gambar itu. Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar. Belajarlah daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi- aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa..*maaf, saya bukan pandai2, cuma terpanggil untuk menasihati.. cuba anda tutup aurat kerana barang yg berharga terletak d tempat yg ditutup dan d jaga rapi.
Menutup aurat dalam erti kata sebenar bukan hanya memakai tudung, pada zaman ini, ramai yg terlupa, sedangkan telah di ajar oleh ustaz dan ustazah sejak dr sekolah rendah lg.... Bukankah kalau memakai pakaian ketat itu sama mcm bertelanjang???
Lg satu aku paling x minat tgk org pakai tudung yg jarang tuh, kain selendang.. Hmmm.. mcm biawak aku tgk..bukan hina ciptaan Allah, tp sape2 yg ade tudung2 jarang tuh, elakkan la memakainya.. Byk lg tudung lain kan.. Dan menutup aurat bukan hanya bertudung!!

Sunday, November 15, 2009

Ketahuilah oleh mu

Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia..
Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha.

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih.
Allah SWT sudah menghitung air matamu.

Ketika kau fikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berjalan begitu saja. Allah SWT sedang menunggu bersamamu.

Ketika kau berfikir bahwa kau sudah mencuba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi..
Allah SWT sudah punya jawabannya.

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan.
Allah SWT dapat menenangkanmu.

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menelepon.
Allah SWT selalu berada disampingmu.

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang..
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya
dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.

Ketika kau merasa bahwa kau mencintai seseorang, namun kau tahu cintamu tak terbalas.
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu dan Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu.

Ketika kau merasa telah dikhianati dan dikecewakan.
Allah SWT dapat menyembuhkan lukamu dan membuatmu tersenyum.

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan.
Allah SWT sedang berbisik kepadamu.

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur.
Allah SWT telah memberkahimu.

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban.
Allah SWT telah tersenyum padamu.

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi.
Allah SWT sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu.

Ingat dimanapun kau atau kemanapun kau menghadap.
Allah SWT tahu.

Saturday, November 14, 2009

Boleh Sembelih guna mekanikal???biar betul???

Assalamualaikum... d pg2 hening yg slalunya aku tidur...  kalau cuti la.hehehe.. pg ni x pulak... Tengah menonton kartun d tv3, aku tgk ade buku Halal Haram dekat dgn tv tuh, aku amek, bukak je muka surat mane2, tetiba tgk tajuknya, 'Penyembelihan secara mekanikal'.........



Penyembelihan mekanikal ialah penyembelihan yg menggunakan sistem elektrik, pisaunya d gerakkan oleh mesin... Yang aku tak puas hati bace, JAKIM luluskan penyembelihan secara mekanikal nih... ish.... biar benar?
atas hujah berikut
1. siapakah yg melakukan penyembelihan?
2. apakah alatan menepati syarat sembelihan?
3. ada niat atau qasad.

Pertama, siapa yg melakukan penyembelihan, dah tentu mesin, kalau mesin yg buat, sama je ayam tu mati kena langgar... ape boleh makan ayam kena langgar???
ataupun, kalau die kata mesin tu d kendalikan org Islam, kalau mcm tu, kalau org Islam yg langgar ayam tuh, boleh la makan??

Kedua, alat yg d gunakan menepati syarat sembelihan...
syarat sembelihan tajam supaya tidak menyakiti haiwan... Kalau pun pisau yg d guna tu tumpun, ayam tu tetap mati, sbb bile guna mesin, lepas je ayam d sembelih, mesin akan hantar ayam tu ke kolam air panas pulak.. tepat ke tidak syarat nih??

Ketiga, niat atau qasad... dalam sembelihan menggunakan mesin ni, siapa yg niatkan?? pengendali mesin tu niat?? cukup ke menyembelih beratus ekor ayam mungkin beribu dengan sekali niat sahaja??? mcm mana ayam2 yg die x niatkan semasa ayam d sembelih?? ataupun, pengendali mesin akan duduk sahaja semasa mesin berfungsi dengan tanpa henti berniat???dengan tidak menyembelih, tp niat... Kalau niat haji, tp x pergi menunaikan haji, mcm ayah pin jer... sama jgk, niat sembahyang dah cukup ke utk cover sembahyang tuh???

Patutpun masalah semakin meruncing dalam kalangan masyarakat saban hari.. Masalah HALAL HARAM yg sepatutnya d atasi dengan betul pon masih mengelirukan...
Cuba adakan forum round 1 malaysia... bg org boleh tanya, boleh nilai mcm mana, ini tidak, jom heboh, sua rasa, tah ape2 lg karnival boleh pulak d bawa seluruh negara.. Soal HALAL HARAM yg penting ni tak d pandang pun..

Kepada sesiapa yang arif tentang hal ini, tolong jelaskan pada aku, dan kalau hujah aku, aku x setuju dengan ape yg JAKIM luluskan nih... selagi aku x dapat hujah yg btl2 boleh aku terima...
Kalau boleh sertakan nas2 yg menyokong tindakan JAKIM ni.........

Alahai bangla tol la..hahaha


assalamualaikum...
Nak posting mende berat2, rase idea x cukup la.hehehe.. aku nak post mende ni jela malam ni..  Sampai2 je rumah, aku bukak la kompeter, cek email, ade 2 dr abgku yg slalu antar email.. 1 drpd itu adalah al kisah bangla jd wireman.. pasang kipas syiling.. Korg tgk sendiri la..pastu komen erk..hehehe.
Boleh plak controler tuh pasang btl2 dekat dgn kipas tu..wakakakaka

Sunday, November 8, 2009

Chatting??Call??SMS??Surat Cinta??Boleh ke x??

Assalamualaikum semua....masih belum tidur aku nih... Nak d jdkan cerita, aku ni ade masalah nak tidur. ade la masalah sket..bukan xleh tidur, tp.....hehehehe...adalah...nanti ade mase aku citer kalau aku nak citer la..hehehe.

kita mesti menegakkan sifat HAYA' ataupun malu. Muslimin muslimat tidak diizinkan berchatting, call, sms, tulis2 surat pada yg bukan mahram.... hanya untuk bersosial ataupun sebagai hobi. Adalah haram untuk muslimin muslimat yang bukan muhrim berchatting, call, sms, tulis2 surat kecuali keharusan untuk perniagaan ataupun pendidikan. Semua bentuk interaksi hendaklah sopan.
Al-Qur'an telah mengingatkan kita berulang-ulang kali bahawa semua perkataan akan dicatat oleh para malaikat dan kita akan dipertanggungjawabkan ke atas perkataan yang telah kita gunakan nanti. (sila rujuk AL-AHZAB 33 Aya 70 & QAF 50 ayat 18)
 
Islam mengharamkan Khalwah (duduk bersunyi) di antara muslimin muslimat yang bukan muhrim. Dalam hal ini, khalwah secara virtual boleh terjadi dengan perbualan melalui internet ataupun telefon. Sebagaimana diharamkan bersunyi-sunyian dalam keadaan fizikal, begitu juga bercakap melalui telefon atau chatting, lebih-lebih lagi interaksi itu berkaitan perkara yang peribadi.
 
Kita juga harus berhati-hati sebelum diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsu akan faedah yang kononnya wujud dalam berchatting dengan golongan yang bukan muhrim atau seseorang yang entah diketahui siapakah dirinya yang sebenar. Kekadang kita tidak sedar sedang ditipu dan diperdaya dengan nama-nama samaran serta lakonan orang yang sedang berchatting.
Bukankah Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: ( Daripada tanda keelokkan (kesempurnaan) imannya ialah ia meninggalkan apa yang tiada sangkut paut dengan dirinya) Hadis Riwayat Tarmizi.

Dalam hal sebegini, ramai masyarakat masa kini yg menggila bechatting dgn bukan mahram... bertalifon la..sms, lg byk... Sgt menyedihkan kerana aku juga pernah melakukan perkara itu satu ketika kejahilan dan mengabaikan tanggungjawab terhadap ALLAH... Moga2 Allah ampunkan dosa kita semua...


Kepada rakan2, sahabat2 perempuan yg dulunya kite slalu bersms, berchatting... harap maaf... bukan aku ingin menyombongkan diri, tp, sekadar cuba memperbaiki diri yg hina ini... Manusia mulia sebenarnya, cuma manusia sendiri yg menjadikannya hina...dengan tindak tanduk d kawal nafsu... Jika hari ini aku x meng'sms' mu, bukan lg memberi waktu utk kau merindu, tp memberi kesedaran pd semua yg sms bukan pengisi masa lapang yg berfaedah.. bace buku lg berfaedah... Harap sgt2 kepada semua yg mengenali diri, nak terasa hati ke ape ke... kalau aku x sms, n x balas sms..harap maaf sgt... Aku mule sedar dgn seorg perempuan rakanku bertengkar..die marah aku..terima kaseh utk die... Somoga dia juga berterusan dalam membangunkan agama Allah...


Kepada semua rakan2...sama2lah kite cuba perbaiki diri kita... Tak kira lelaki mahupun wanita.. Cuba kira, berapa kali kite call mak ayah kat rumah, dan berapa sms yg lagha kite buat setiap hari?? Jadi bile ade kwn2 call mak ayah die selalu, jgn nak kata die manja..sebab..lebih baik die call mak ayah drpd sms dgn org yg bukan mahram kan?? Sama2 kite perbaiki diri... Semoga Allah bantu kite wahai saudara dan saudari sekalian... Janganlah anggap ini persoalan kecil, sbb nye.... Jangan meremehkan ibadah walaupun kecil, boleh jd ibadah kecil tu la membuatkan Allah Redha dgn kita, dan, jgn meremehkan dosa walaupun kecil dosa tu, boleh jd Allah murka dgn kite sbb dosa itu..

Saturday, November 7, 2009

ROKOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Jom bace...


Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:
* Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.

* Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz

* Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashim’ (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK


1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10. Rokok mengandungi dadah (nikotin)

Jadi, dengan ternyatanya pengharaman ini, wahai sahabat dan saudara ku yg masih mengamalkan rokok sebagai gaya hidup anda... tolong la berenti, bukan utk siapa2, utk diri kita dan masa depan anak2 kita juga... Bayangkan, kalau kita sudah berkeluarga... si ayah atau emak merokok, kemudian, si anak di tangkap kerana merokok di sekolah, si ayah serba salah utk menegur kesalahan yang anak lakukan... Maka, dengan bermula pada saat dan ketika ini.. kita hentikanla... Ingat, membeli rokok adalah membazir, Allah akan tanya pd kita, pd jalan mana kita gunakan rezeki yg Allah berikan pd kita.... Sama2 kita muhasabah diri yah....