Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Thursday, September 10, 2009

Beruang Kutub lenyap, Manusia BAHAYA!!!

Beruang kutub lenyap, manusia dlm bahaya!

Itulah mesej yg jelas apabila ais laut yg menjadi habitat haiwan itu semakin mencair akibat pemanasan global. Pengecilan saiz akan mengancam habitat dan makanan haiwan berkenaan.

Beruang kutub adalah haiwan unik yg boleh berenang 100KM tanpa henti.
Pusat kajian Geologi Amerika Syarikat melaporkan, 2/3 drpd populasi beruang kutub kira2 16000 ekor mungkin lenyap menjelang 2050 akibat fenomena pemanasan Global.
Kajian sains terbaru dengan data2 terbaru termasuk imej menerusi satelit menjangkakan ais kutub utara akan lenyap antara 20-30 tahun lagi akibat pemanasan global yang tidak terkawal. Dengan lenyapnya ais di kutub utara, manusia boleh pergi ke kutub utara tanpa halangan ais seperti sekarang dan seperti melancong kemana sahaja. Tiada lagi beruang kutub dan anjing laut menunggu kehadiran manusia.
Tp manusia mesti ingat Beruang kutub lenyap, manusia dalam Bahaya.Malapetaka besar bakal terjadi.

Gandhi pernah berpesan : "kita bukan mewarisi bumi ini dr nenek moyang kita, tetapi kita meminjamnya dr anak cucu kita. Maka menjadi satu dosa jika kita terus mengabaikan tanggungjawab ini semata demi kepentingan sendiri. Ingatlah jika alam bosan dengan manusia, tidak ade apa yg dpt menghalangnya menunjukkan kemarahannya".

No comments: