Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Monday, March 1, 2010

Nak lain, buat Lain, Haiyoo

Assalamualaikum
Selawat dan Salam pada Rasul Junjungan Muhammad yang sentiasa memikirkan soal umatnya semasa hayatnya.

Hari ini isnin, jarang sekali online hari isnin.. tp hari ni??something happen?hahaha.. biasa2 je.

Terfikir sejenak semasa membaringkan diri diatas tilam tgh hari ni.. Soalnya, Suami Isteri kini dan akan datang menjadi Ayah Ibu yang mempunyai anak dewasa, InsyaAllah.

Sekarang, kita dapat perhatikan, isteri menjadi seolah2 suami dirumah... Membahayakan sikap ini.

Suami yang tegas, seolah2 isteri itu tiada hak apa2 melainkan menjadi isteri. Nampak jahil.

Setelah mencapai hari tua, ana terfikir(mcm la tua sgt,hahaha) apakah kemahuan org tua selepas anak2 berjaya?? Owh, tidak lain, ingin bersama anak2nya..

Pernahkah anda lalui atau terbaca atau terdengar, isteri mengongkong suami?? Suami melakukan isteri seperti binatang?? sungguh menyayat hati... Kalau isteri memperhambakan dirinya untuk suami, itu adalah isteri solehah, kalau suami menghambakan isteri, itu lelaki tak bertanggungjawa.

Apakah kita lakukan apa yang kita inginkan??atau kita lakukan apa yang kita tidak inginkan?? tetapi nafsu membawa kearah itu??

Posting kali ni, mungkin ada org pecah hati membacanya, mungkin ada org sakit kepala, mungkin ada org naik darah kpd ana.. Namun, Berpeganglah kpd hadith, siapa yg melihat kemungkaran, hendaklah ditegur.. mesti ditegur, WAJIB...

Sapa nak marah, tak puas hati, silakan, Talifon, SMS, jumpa.. Anytime, jika ana free, jom saja.. Berikan hujah2 anda.. Hujah2 mana2 buku.. Silakan..

Ibu mahukan anak lelakinya pulang ke rumah untuk bersama memeriahkan keluarga.. Tetapi anak lelaki seolah2 ada perkara lebih penting daripada ibunya... Bagaimana ini berlaku??

Ibu perlukan wang perbelanjaan, bila anak lelaki nak bagi duit pada ibu, terpaksa sorok2 daripada isteri??apa puncanya??

Ayah mahukan anak perempuan yang dah kawen atau belum kawen sentiasa ingat jasa dan pengorbanan ayah ibu.. Bukan mahu merampas kebahagiaan suami isteri..

Sebagai suami, adakah dilaksanakan tanggungjawab sebagai suami dengan baik?? Isteri ingin berjumpa sanak saudara, lagi2 ibu ayah mereka, adakah suami melaksanakannya?
Adakah hanya kemahuan suami perlu di tunaikan si isteri sedangkan isteri menderita?? Benarkah cara ini??

Persoalan yang berlegar, adakah kita sebagai manusia biasa inginkan perkara sebegini? Anak Balik, ingat keluarga, anak lelaki Soleh, Perempuan Solehah?sudah PASTI semua org inginkannya.

Tp, adakah kita lakukan sesuatu yang sama dengan apa yang kita inginkan??

Renung-renungkan.. Bukan sekadar renungan kosong. Renungan perubahan.

25 comments:

Anonymous said...

nape jdi smpai cm tu???bkn ke bg lelaki syurga d'bawah telapak kaki ibu walaupon da kawen????
npe snggup melebihkan isteri dari ibu n ayh???
bnde ni terjadi pd abg aku..
abg aku pon xamik berat pasal adiknye berbanding isteri..
cmner nk wat ye..huhu..

Anonymous said...

susah dpt isteri yg berpangkat 'queen control' nie..ingtlah para isteri diluar sne..syurga bg isteri bwh tapak kaki suami..syurga bagi suami pulak bwh telapak kaki ibunya..
jd berpesan-pesanlah kite..WAJIB menegur kesalahan tp tulah tgn kaku..lidah beku.

Anonymous 2.

acik ain said...

tp selalunya isteri yg queen control ni dia xrasa pun dia mcm tu...dia rasa dia biasa je...mcm mn la agaknya nak bg diorg sedar?

suami pula jgn la konon2 nak buat isteri bersyukur dgn apa yg ada...betul la tu, cumanya cara tu xbetul...dgn xckp keperluan rumah,yg asas pn xckp, apa lagi yg accessory...

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Anonymous 1: bukan semua org dapat apa yang dia nak, dan bukan semua org bertindak dgn ajaran Islam..
Bukan abg kamu sahaja, banyak abg2 diluar sane yang sama 'status'nya sgn abg kamu.. sedih sangat2 melihatnya..hukhuk

Anonymous 2: Isteri2 hanya mahukan utk dirinya, bila anak dewasa, balasan diterima, mulalah mengatakan anak ni anak mcm ni, tak balik la. tak ingat mak la..hmm

acik ain: QC ni biasanya bukan rasa biasa, tp dia rasa dia hebat. dpt Controling ape yg org lain x dpt control, tp dia lupa, die tu patut kena control.
sampai ade yg guna ubat guna2 pon ade..sedeh oo..
Suami, control isteri mcm hamba, xleh2,, aku x setuju..kena ade timbang rasa. pleaseee

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

kina mmg setuju 'syurga isteri di bawah telapak kaki suami'. tapi x bermakna si suami boleh x hiraukan perasaan isteri. jgn disebab kan itu si suami ego dgn hak yg dia ada.

ingt lah...isteri ada perasaan jgk. jgn nak terbaik dari isteri..isteri pun nak yg terbaik dari suami. baru lah adil..jgn berat sebelah.

ada jgk suami nie 'anak mak'..kalau dia x hiraukan perasaan isteri dan terlampau lebih kepada mak pun x leh jgk.

jadi fikir2 lah si suami yg berada diluar sana. jgn fikir diri sindiri. kalau sama2 balance mesti bahagia rumahtangga.

aminnn..mudah-mudahan.

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

kinakOyu: kalau suami anak mak sekali pun.. mmg itu tanggungjawab dia..

ingat, kalau emak bersuara atau membuka mulut cakap pd abnak lelaki dia, suruh ceraikan isteri dia, anak lelaki wajib ceraikan isteri tu, tanpa minta alasan kukuh dari emak.. Nampak, begitu sekali Islam meletakkan tingginya ibu pd anak lelaki.

Isteri, Rasul ada kata, nak berbakti pd suami, jika di kaki suami ada luka bernanah, si isteri jilat luka itu sampai bersih pun, masih x cukup segabai isteri..

Jangan kita nakkan perasaan kita je.. dan Biasanya QC akan berlaku jika nampak anak lelaki selalu bagi mak dia belanja, selalu balik, hey... itu mak dia, adik dia yg dia nak bg belanja.. nak heboh sgt nape??? duit tu bukan dtg dari isteri...

Dalam hal ni, nk bg balance tu susah..
Ilmu agama mesti cukup..bukan hanya pandai ckp agama, tp kena aplikasikan dlm kehidupan.. Banyak yg buat mcm ni, org jahil

Suami pulak ade yg buat isteri mcm hamba, isteri pun ikut ckp.. Alhamdulillah dpt isteri mcm ni, tp ingt suami2 di luar sane. Kamu akan ditanya kelak, si isteri akan terlepas jika dia melaksanakan perintah Allah dgn ikhlas. tugasnya selesai.

chugie said...

emm pendapat saya.. mesti ada sebab kenapa isteri bertindak demikian"QC" rasanye x boleh kot nak tuding satu arah je kn??

ape pun..statement syurga di bwh telapak kaki ibu memang x boleh lah di sangkal.. tapi isteri tu kan tanggungjawab suami??

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

chugi: apa pon alasannya.. HARAM isteri nk jd ke jd ke QC...

Ingat, di dunia nampak mcm hebat, tp semua makhluk mengkeji kita...

kalau QC kata dia bahagia je, hah, mmg Allah bg nampak baik supaya ia lebih sesat..

Tanpa alasan nak jd QC.. harap maklum.. Alasan ape pun, tetap HARAM..

Anonymous said...

yap..btul, disokong..

dianna said...

sebab kadang2 org boleh ckp je. sebab die tak tahu mcm mane bende tuh akan dibuat kalau berlaku betul2. die ingat sume bende senang, tapi bila dah jadi baru tahu bertapa susahnya nak menjadi seorg yg betul2 boleh bertimbang rasa dan memahami pasangan dri setiap segi dan aspek.

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Anonymous: sokong3... btul3, mcm upin dan ipin nye dialog.hahaha


diana: mmg kita ckp senang. tp ada org x berani tegur kesilapan..(kadang2 sy jgk ade perasaan taakot nk tegur ni) nauzubillah, minta dijauhkan lepas ni..

yang pentingnya, diri ni dah di bekalkan dgn ilmu agama.. kenapa perempuan masih nak jd QC?? lelaki nk jd mcm Firaun???

Pesanan kpd para wanita yang dah kawen dan akan kawen..
Jaga diri anda, jangan jd QC, sbb HARAM, jangan pertikaikan suami nk bg Mak dia, adik2 dia duit, itu tanggungjawab dia.

Kalau isteri bekerja sekalipun, suami takde hak nak halang isteri beri duit gaji dia pd mak dia.. Inikan pula duit suami yang sememangnya suami itu ketua.

Lelaki: Jaga diri kita, jangan sebabkan ego dalam diri ini, sewenang2nya melakukan isteri seperti hamba.. Mereka juga perlu di sayangi, tp paling penting.

Jika 2 perkara perlu dipilih, antara IBU @ ISTERI, pilihlah ibumu, kerana syurga letaknya di telapak kaki IBU.

Anonymous said...

disokong skali lagi..hahaha
kpd lelaki di luar sne tu dan yg terbce blog nie..jgn ad ego dlm diri..betullah ape yg dickpkan tu.. hti2 pilih pasangn hidup.. tu je nk pesan..

assyuhada said...

kesal juge...
tp rasenye lelaki perlu bertindak...
kerana lelaki punya tanggungjawab besar kpd ibu , ayah, serta isteri dan anak2...
takkan kita mahu tengok institusi yg porak peranda gara2 suami yg dayus....

syahira ariff said...

perempuan dicipta dr rusuk lelaki,bkn dr kepala utk dijunjung
dan juga bkn dr kaki utk dipijak
kesal dunia nk kiamat mcm2 terjadi
anta,
kommentlaa new entri sy,
(^___^)
heee~
wassalam.

Anonymous said...

erm susah kan klu dpt laki yg QC???
bnde nie jdi kan abg sye..abg sye ank tunggal lelaki..pas beristeri tnggungjwab kat adik2 terabai..
penah 1 hari ayh tegur isteri abg pasal rumah yg bersepah,,pastu trus merajok n xblik umah seminggu..
kecik hati ayh..ble sye dpt tau rse mcm sye nk dok je n jge ayh n mak smpai ble2..xkawen pon xpe..coz klu kawen sye kne ikot suami.. syurga isteri kan dibawah tpk kaki suami..cmner ye sye nk wat???minta pandangan ckit wahai encik hanapi?????

Anonymous said...

maaf bkn laki yg QC,,xpi perempuan..

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Anonymous: kalau xnak kawen, skrg boleh la ckp. kalau da sampai jodoh, xkemana..

kita merancang, Allah menentukan..

ape pun, jaga la mak ayah kita..
nak tau??sedaya mane pon anak jaga mak ayah, xkan sama dgn mak ayah jaga kita.. sbbnya??

Mak Ayah jaga kita masa kecik, dengan harapan kita hidup.. xde sedetik pon dlm hati mereka, kalau anak ni mati kan senang,
tp kita?? bagaimana?? jaga ayah sementara masih hidup(ayat ni mcm nak tunggu ayah mati je) kan??


Pasal abg tuh, tu mmg byk terjadi, mmg x dinafikan..

Zaman ni moden... lg banyak khurafat yg berlaku..

kadang2, abg2 dan suami2 yg mcm tu, dah dirosakkan oleh isteri durjana. yang meletakkan sesuatu benda kotor kt makanan ke minuman ke, supaya suami tunduk kpdnya..

bukan percaya kpd khurafat, tp perkara tu dah byk jd..
tp syaitan mmg akan hasut dan terus menghasut kan??

Lelaki diluar sana... tolong la, jangan abaikan tanggungjawab terhadap ibu.. ayah, adik2.. walau kamu ada isteri dan anak2..

Bila mak ayah dah tiada, takde apa yg nak disesalkan lg..percayalah..

Hargailah mereka.. aku sedeh, sbb ayah dah xde..hmmmm.pilunya, beruntung siapa yg punya ayah lg. sekurangnya, bila mak marah, ayah ade tmpt meletakkan kepala utk menangis kan??

ana aliya said...

doa lepas solat..nk jd isteri solehah..nk kan suami yg soleh..bertanggungjawab..nk kan semua tu kene mula dri awal..teringt kte2 sorg ust ni mse g kem dlu..sentiase berniat nk jd isteri solehah..taat perintah suami..nk jd suami yg x lupe tanggungjawb..niat awal2..insyaAllah Allah bantu permudah kan segala urusan..setiap amalan tu bergantung pada niat..

cendool pulut said...

salam...pans perbincgn dlm ni... bab QC upenye...yg pompuan perthn haknye n laki pun cam 2 gak...tpi kne ngat jgn ambik hak org....k.. hak isteri kne patuh suami never & ever tinggi suare...hak suami kne jge kuargenye n isterinye...ad 2 wajib pade suami...berat kankan... nak ambik hati 2 hati org yg kite syg....tpi suami ade kuase vito utk xdgr kate isterii..wat bodoh je..yg penting makabah kite xdisakiti...

kate ustzh aku...isteri ni bile da khwin kne lupe pada makabah die coz sknuk dia adlh hak suami...sgla tanggungan dosa ke atas suami mu bukn makabah lagi....

yg jdi maslah org melayu kite ni xphm mane wajib mane sunat n mane adat... kdg2 dorang men campur je... yg laki pulak dapt isteri makbpk dilupakan....memag setan la die ni...kalu dgr ckp isteri suruh lupe makbah lagi setan+dayus.... 2 la ngat sng ke nak kawin ni... kne balence keperluan mane yg perlu didahulukan....

apepun kalu isteri 2 sakit jgn lah tingggalkan sorang2 sbb makbapk suruh balik...yg makbpk ni pun kne fhm la jgk anak 2 ade isteri...jgn bagi anak 2 pening n tensen...kang xpasal2 wat bende bkan2 pulak...

kt sni islam 2 da jelas...ambik mane yang wajib sebagi yg utama n yg sunat 2 kedua...yg isteri jgn lebih2 dari suami iaitu suare n tindakan...suami ade ego kang xpasl2 gaduh pulak...yg suami wak ade 2 wajib iaitu makbah n isteri...tpi yg penting makbah...jgn jadi seperti kisah di zman nabi yg xley mengucap mase nak meninggal...so pandai-pandai lah...k..yg makbah pun kne fhm la anak 2 ade isteri n please give a space utk die manage hidup sbgi ketua kuarge...syurga tetap dibwh kaki ibu....pandai-pandai la...

hans said...

entry yg nice juga sebenarnya

TeRRoRRiZZ said...

Ibu perlukan wang perbelanjaan, bila anak lelaki nak bagi duit pada ibu, terpaksa sorok2 daripada isteri??apa puncanya??

untuk situasi cam nih, penah berlaku kat jiran saye. anak dier buat cam tuh juz untuk jage hubungan baik antara mak dier ngan bini dier. ye la kan. takut bini dier melenting.better buat cam tuh daripade kedaan jadi keruh.

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

cendol: yah, 1 comment membina. tq geng.. lepas ni hang kawin la lekas2 no.hahaha, tp kan, ade 1 aku dok setuju, bila mak ayah panggil suh balik, isteri sakit pun dia WAJIB balik, kecuali, dia mintak izin kat mak ayah dia, kata nak jaga isteri sedang sakit, kalau mak ayah die suruh balik jgk, MESTI die kena balik kan??

hans: ade kala membina, ada kala tersalah tafsir org kata menghina.. kan??

TeRRoRRiZZ: hahaha.. ni sy nak sangkal sikit, """takut bini dier melenting.better buat cam tuh daripade kedaan jadi keruh.""""

Yang bini nak melenting pasal ape??
soal kat sini sy utara kan bukan bg ke tidak, sy kata kenapa perlu sorok2?? dan bila sorok2, selalunya, jumlah nya, sikit je.. x banyak mana pun..

sy kata puncanya, bukan better bg atau tidak..

kalau better bg, disini takkan menyelesaikan masalah la.. masalah akan terusan la.. Wanita yg QC makin berbangga la menanti neraka.

ijoks2009 said...

Salam hanafi,mmg susah juga nak jaga hati orang tua terutama seorang ibu.Sebab hati mereka terlalu sensitif.Kadang-kadang perkara yang kita anggap kecikpun boleh menyebabkan mereka merasa dipinggirkan.mmg kena hati-hati bila bertindak dan bercakap depan mereka takut mereka kecik hati.

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Yes ijok: selalunya, kita anggap remeh, tp ibu terasa bagai nak rak..

Begitu juga isteri, ister janganlah kamu melakukan suami kamu dgn nafsu serakah kamu..

kalau ade masalah, akan balik ke ibu dia, tp wajarkah balik ke ibu sedangkan ibu da kecil hati.. bahagiakah rumahtangga yang terbina??

+akufobia+ said...

solehkan diri,IA dia akan solehkan dari keturunan ini.[walau iman tak dapat diwarisi.berusaha.DIA takde la zalim sangat.]