Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Friday, February 26, 2010

Ketua Jabatan?? Tak yah la, Bagi je Lelaki

Assalamualaikum... Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan... Salam sejahtera kepada semua...
Sempena Maulidul Rasul ini.. Marilah kita perbanyakkan Selawat keatasnya..

Sempena Maulidul Rasul ni, ade suatu perkara penting bg ana nak kena post kan... Yang sedang hangat diperkatakan.. Mengenai Wanita... Ish, banyak entry ana pasal wanita la... Nanti ape kata wanita.. tp isu yang semakin meruncing kini soal wanita kan???hmmmm..

KJ atau ketua Jabatan atau Ketua Unit seorang wanita?? Mcm mana pandangan antum semua??

Kalau menurut Al-Quran, Bermaksud: Kaum lelaki itu adalah PEMIMPIN kpd kaum wanita...

Bukan nak membahas ayat al-Quran ini. tp nak mengkhusus kpd tajuk..

Knp Allah kata lelaki itu pemimpin? Banyak sebabnya..

1. Fitrah semula jadi lelaki mmg layak memimpin.

2. Perempuan mempunyai banyak komitment lain, di rumah terutamanya.

3. Perempuan yang lebih cepat beremosi dan menggelabah(bhsa lembutnye ape erk? bila sesuatu yang di rancang tak mengikut rancangan.

4. Dengan emosi dan Nafsu yang ada pd wanita, senang2 saja akan menjatuhkan maruah lelaki apabila sesuatu yang dilakukan kaum lelaki mencapai kesilapan.hehe.. Ini kenyataan..

5. Susah untuk lelaki menurut perintah(ego lelaki ni).

6. Mudah marah.. Lambat untuk reda..Mengambil masa sgt lama..

Semua ni adalah benar.. Ada yang ana dah lalui masa belajar di Sarawak dulu... Masa hadiri 1 program.. Yang menjadi pengarahnya perempuan.. Hmmmm,

Nak jadi cerita, dalam program tu ada la yang tak dapat dilaksanakan.. so, mula la salah menyalahkan.. tuding menuding jari.. Untuk mengelakkan diri sendiri nampak lemah..itu je. Menggelabahnya, mcm program tu terpaksa di tamatkan.. Wat meeting mlm tu, sampai x tidor.. Hah, nampak bukan??

Lagi 1, bila KJ dpt teguran dr org bawah, lagi2 lelaki yg tegur, ape dia buat?? kebanyakannya kata, dia bukan tahu pun, jawatan rendah.. ha??kan memperkecilkan tuh...

Wanita biasanya akan terbawa setiap masalah kemana2, termasuk ke Pejabat.. lelaki pun ada jgk.. tp mejoriti wanita, boleh katakan semua.

Lagi, nak buat keputusan, wanita sukar membuat keputusan sebab, banyak faktor masalahnya.. rumah lagi, anak2, suami, mak ayah..huh..

Bukan eksploitasi dalam soal ni.. tp itulah keutamaannya, tak dinafikan perempuan semakin pandai menyamai lelaki dan melebihi lelaki dalam akademik, namun dalam hal-hal tertentu, Perempuan masih tidak dapat mengatasi lelaki kerana mmg fitrahnya begitu..

Tahniah kepada wanita2 berjaya di luar sana.. kpd lelaki2 excelent juga tahniah..

25 comments:

Anak Perak said...

Betul tu.aku sokong seratus peratus.bukan dikriminasi cuba rialitinya banyak keburukan dari kbaikan.

dell~ said...

emm...
sy selaku wanita..
ingin menegakkn pendirian sy...
huhu.. xda la.. biase2 sudah..

emm..
betul kowt pndangan en. hanafi ni..
tpkan.. bukan semua sbnrnye..
tp mmg kebanyakannya begitu..
pd sy.. sy suke menjadi pembantu..
timb atau ap sje gelarannya..
klo dpt ket. brtanggungjwb.. best r, klo sebaliknye.. taw2 je la..
kite y wanita ni plk seolah2 mengantikn dy..k 2 je nak ckp..

p/s: soal perkecilkn org lain 2 mmg slh!

Kals said...

aku sokong 100%:)
hidup lelaki!!

Lawak Jenaka
Gambar Menarik

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Anak Perak: yes, banyak buruk..banyak lg masalah lain akan timbul.. contoh, nak puntual masuk office.. dia tak tau org nk antar anak sekolah lg.. jalan jem lg.. BOS pmpn, xnak alasan..hmm

dell: mmg x semua... mcm Anak Perak katakan, banyak buruk dr kebaikan.. cth, Arak, ade kebaikan, tp tetap Allah HARAMKAN jgk kan??

Kals: jangan la mcm tu, mcm penindasan jerk..hehehe.. kalau hidup lelaki xde perempuan, tak lengkap la hidup ni.. saling memerlukan...

cikgu isza said...

saya menerima.. fitrahnya begitu.. walau x semua.. berbalik pada yang utama

kulop ludin said...

penat duduk di bawah ketiak KJ perempuan..
tapi.. kerja leh settle cepat kalau KJ permpuan......
huhu....

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

cikgu: bukan sy eksploitasi yah.. cuma fitrah.. byk komitment lain bg wanita

kulup: yg hang pi duduk bawak ketiak dia apasal??hehehe

Anonymous said...

susah nk ckp..
tp akhir zaman..permpuan lebih baik dri lelaki kebanyakan nya..
tp i2lah..saling memerlukan.. xleh nk salahkan sebelah pihak jer..

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

anonymous..
ape2 pun...pandai perempuan itu... diatasnya ada seorg yg berhak keatas dirinya.. iaitu suaminya..

kalau suaminya kata jangan, dia lawab, bedosa.. cth, ade keje penting, mlm, laki dia x bg, mcm mana?? dia keluar jgk, sbb pntng, jd kerja tu x jd ibadah dah. jd dosa.

pak long said...

salam kulaan..
saja naran sambatan andika...bebinian ni ngalih sikit amun jadi ketuhak...kada tahu handak menyambat....

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

pak long... taga, ade jua yang nyamak berurusan berbabding lelakian ketuhak..

tp impak nya tuh, mun dah bebinian ketua, bebinian lain nang kada jd ketua gin ungah, pasal ketua bebini leh??naran kada?

ZihNuN FaTiN said...

hmm dah mmg fitrah wanita lebih mudah beremosi..sy sendiri pn..ehehehe..

tp mmg betul,selalu kalau wanita jd ketua, ada yg cerewet, garang...

nasib baik saya tak pernah jd ketua sbb sy pun garang jugak...hihihihi

ZihNuN FaTiN said...
This comment has been removed by the author.
assyuhada said...

salam
huh susah nk terime
tapi itulah, Allah pun dah kate...
cume kekadang tu, mungkin ade gunenye konsep saling memerlukan...
tak kire jantina...org atas n org bwh kne same2 kejesame
eheh,nk support hawa nih...
tp apepown klu sumer org sentiasa slg mengingatkan, insyaallah sumer dlm kawalan...
yup, fitrah itu suci...
ade hikmah mengapa begitu...

Anonymous said...

betullah 2..seorg isteri klau suami perintahkan xpayah kerje..taatlah..

syurga seorg isteri bwh telapak kaki suami..xikut perintah suami selagi x melggr syara' neraka lah jwbnye..
xleh nk ulas pnjg2, nti kene smash!

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

ZihNuN: betul..sy penah duduk bawah ketua perempuan, sy pernah sekolah yg pengetua perempuan.. bukan sy nak burukkan, tp kenyataan..
lg 1, bila ketua perempuan, lelaki mula ambil endah tak endah..kan??

assyuhada: so pendirian anda??

anonymous: hahaha..mane ade smashh.. ckp je..huhu

fathiahRAIHANA said...

oh gitu ke ?
selama nie ta pasan sgt
tp betol pon :D

mawaddah said...

betullah 2..klau perempuan nilai perempuan sendiri mmg akn menangkan perempuan sbb saye perempuan..tp klau lelaki yg menilai adakalanya mengena jugak lah..

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

fathiah: mungkin btl, mungkin tidak..tp kite kena nilai btl2 kan.. Perempuan ade 9 nafsu atau emosi, 1 akal, lelaki sebaliknya.

mawaddah: kalau lelaki tak menangkan lelaki??

mawaddah said...

2 saye x tau..sbb saye dijadikan sebagai hawa..tanyalah pada empunya diri..tp selalunye kita boleh nmpk dengn mata sendiri lelaki mngkan lelaki atau tak..kan??

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

yes...biasanya lelaki akan menangkan yang benar2 menang..tu je..sape pun dia

mawaddah said...

Alhamdulillah..insyaAllah insan lemah bernama perempuan akan dilindungi..

arrijalu qau wamuna a'lannisai': lelaki adalah pelindung atas perempuan..

shameel Iskandar said...

Ttg hadis kaum lelaki adalah pemimpin ke atss wanita, ia adalah ttg pemimpin dalam rumah tangga.

Ttg ramai wanita menjawat jawatan ptg, ia tak dapat dielakkan kerana majorti student IPTA/S asdalah wanita hari ini (kecuali kita haramklam wanita masuk IPT)

Dalam profesion kegeruan sahaja nisbah ppuan dgn llkai adalah 70:30

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

mawaddah: mudah2an..ameen

shameel: hadith itu utk rumah tangga??
seolah2 kamu nak katakan, kalau d rumah suami memimpin, kalau d luar jika suami pangkat rendah, isteri sebagai KJ boleh mengherdik suami jika ada kesalahan??

assyuhada said...

pendirian....
ya, lelaki itu khalifah..