Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Wednesday, January 5, 2011

Nasib Pengawas.....

Assalamualaikum
Selawat dan Salam buat Rasul S.A.W
Para isteri, dan Sahabat.
Seluruh umat Islam.

Aku tersentap tgk satu kejadian tadi. Dekat sangat dengan rumah aku nih, eh, rumah sewa la.hehe
Mende ni jadi kat sekolah rendah...

Macam ni ceritanya, aku memang selalu keluar around kul 1 mcm tu la... Tadi time aku keluar tu, elok plak budak2 sekolah ni pun keluar, yela da tamat sesi persekolahan kan.

Yang aku tgk, budak2 ni memang berdisiplin la, keluar dari kelas, sampai ke pagar sekolah, memang teratur, Beratur je...

Disebalik tu, rupenye, ade pengawas yang jaga.... sepanjang jalan dari bangunan sekolah tu, sampai pagar tu, ade pengawas yang jaga, lebih kurang satu meter sorg..

Aku memang tak puas hati pasal ni.. Ape ke pandai sangat pengurusan sekolah ni??
Sekolah ke tak sebelum ni?? Belajar kat reban ayam ke??

Ade ke patut, dalam kul 1 tgh hr yang panas terik tu, para pengawas nak kena jaga budak2 beratur nak balik. Aku tengok, budak2 tu kesian sangat, terkedip2 mata, tertahan2 panas mentari....

Serius, kalau aku jadi guru kat sekolah tu, aku suruh budak2 tu balik je,biar aku yang jawab dgn Guru Besar (GB).... Aku ni memang la nampak langsi je, tp kalau budak2 comel sekolah rendah tu di lakukan macam tu, Aku tak tahan tgk. Aku smpi rasa nk masuk sekolah jmpa GB, nak je aku maki... Perghhh...

Ni aku nk tegaskan, kalau guru2 berkempen nak hapuskan BULI, ni ape kes?? Guru2 dok senang lenang dalam bilik berhawa Dingin, Pelajar kepanasan....

Nak habeskan kes BULI takkan berjaya, sebab GURU2 sendiri mengamalkan BULI ni...

Ni memang melampau, Aku harap, kalau ade org Kementerian yang Bace blog ni, Tolong la amek perhatian, Melampau2 la nak didik pelajar,...

Ni namanya BULI, bukan didik.

Nak didik pelajar berdisiplin, tp menyusahkan... Kalau dah ade kes, pengsan ke ape ke tgh panas tu... dah GB takkan bertanggungjawab punye, nanti guru disiplin yg kena tanggung sendiri... Sedarlah wahai pendidik sekalian... Anda di beri amanah, bukan pembuli!!!

لا ضرار ولا ضرار
Maksudnya: Dilarang mengelakkan kemudaratan, dengan melakukan kemudaratan lain.
Cthnya, Kalau nyawa kita dalam bahaya, jika ada pilihan utk selamat dengan mengorbankan nyawa lain, itu adalah dilarang.

Sama la mcm ni, nak bg budak2 berdisiplin, tp menyusahkan orang lain. TAK BOLEH!!

Aku cadangkan, cikgu bediri dulu jaga budak2 tu sebulan ke dua bulan, kalau nak suruh para pengawas tuh... Kesian diorg!!

Tu sebab aku dulu antara orang yang WANTED kt skola, aku memang suke membantah, kalau mende tu nampak aku tak minat sikit, aku bantah la.... Tp aku akui jgk la, ada kalanya mengikut emosi, yela, mase tu tak berapa matang lg...

Sekian

1 comment:

pak long said...

salam...
kat sekolah ni bukan semua GB cerdik...GB tak cerdik jadik macam sekolah tu...otak letak kat ketiak.