Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Tuesday, August 24, 2010

Terawih buat, tp Solat Ba'diah tak buat...Hmmm

Assalamualaikum
Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan
Para Isteri, Sahabat, Tabi'in, Alim Ulama'
serta seluruh Umat Islam

Di malam ramadhan ni, dah lama rasanya tidak mengupdate blog buruk ni, lama jgk tak merayap ke blog2 pilihan.... Hehehehe, malam ni teringat membaca blog seorg budak yg nak kena pinang dengan ustaznya, hehehe, sempat pulak dia update dalam kesibukan nak SPM..hukhuk, aku ape lg, tercabar la beb....hehehe

Aku selalu teringat sesuatu yg Allah ciptakan PASTI ada hikmahnya... aku ni tak la pandai, agaknya, kalau aku pandai, terealisasi hasrat nak blaja ke Aus...hehehe... Aunty da sibuk2 tanya, bile nak g... Sorry aunty, i'm not a choices person.hukhuk... tp kalau g, aunty nak bg ke dok umah aunty yg kt sane tuh??ghehehe, kalau free, best jgk..hehehe

Malam ke 14 bertarawikh, kalau Upin Ipin kata tawarih...hahaha... Td sekali lg Ustaz Ismail Ibrahim bg tazkirah selepas 8 Rakaat terawikh....

Jibril kata pd Nabi Muhammad SAW. Cilakalah, Cilakalah. Cilakalah org yg tak menilai kedatangan Ramadhan, Org yg Derhaka pada Ibu Bapa. Org yg tak menyebut apa2 bila Nama Nabi di sebut...

Menghidupkan Ramadhan tu termasuklah bertarawikh, berpuasa sudahlah tentu kerana ia WAJIB.....

Para ibu memasak untuk keluarga berbuke juga adalah ibadah yg digandakan pahalanya.

Namun, sangat rugi org yg mengejar terawikh tetapi meninggalkan solat sunat Ba'diah isyak... Solat tarawikh sunat muakkad bi zaman.. iaitu pd sesuatu masa.... namun sunat selepas isyak sunat muakkad. Solat sunat yg sangat di tuntut... Masih daku teringat kata2 ustaz Kamal Asyaari semasa di masjid pekan Sabak. Lakukanlah sunnah Nabi kerana Nabi lakukan,
Jangan lakukan kerana apa Nabi lakukan, Jadi, bila Nabi lakukan, kita lakukanlah semampunya..

Dan sudah pasti jika mampu bertarawikh 8 atau 20 rakaat, sunat ba'diah isyak hanya 2 rakaat sahaja!

Seterusnya, Solat sunat Witir.... Sangat sinonim dengan Solat Tarawikh, sebabnya, lepas tarawikh di surau atau masjid, Imam akan teruskan dengan Solat Witir yg biasanya dilakukan dengan 3 rakaar 2 salam...

Solat Witir juga adalah 1 amalan Rasulullah SAW setiap malam. bukan shja malam2 Ramadhan..

Nabi bersabda, Barang siapa meninggalkan Witir, dia bukan dr golongan Nabi.. Lupa la sanad dan matannya, tp Hadithnya Sohih... Nabi tegaskan yg solat witir tu sangat di tuntut.....

Ni jela dulu kot untuk posting pertama di bulan Ramadhan ni..hehehe, lama da tak mengupdate..hehehe

Ape pun, Salam Ramadhan pada semua Pembaca... Terima Kasih sudi melawat... Doakan kemudahan bgku meneruskan kehidupan yg penuh pancaroba dan fitnah dunia ini.........

6 comments:

manna_salwa said...

salam, masyeh ats perkongsian n peringatan.. betul jgk kan.. 2 vs 8/20..

littleantzz said...

yup, utamakn yg utama, tp jgn dperlekehkn selepas yg utama...kerana bnde kecil boleh jd besr,

Anonymous said...

SMA la.....

amirah said...

emmm....terkesan

raihanzaffya@gmail.com said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

http://insuranceinstates.com/california/Rancho%20Cucamonga/May%20Insurance%20Agency/91737/