Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Sunday, January 17, 2010

Aurat, Tudung.. Bukan Trend


Selawat dan Salam Pada Rasul Junjungan Muhammad SAW.
Pertama-tamanya, Syukur kehadrat Ilahi yang Maha Esa yang mana sehingga ke hari ini kita masih dikurniakan nikmat Iman dan Islam. Itulah nikmat yang paling besar yang kita terima dan tiada tandingannya...

Hari ini dengan tidak ada perkara mahu dibincangkan, ana terus menaip tanpa tujuan. Belum tahu apakah tajuk, apakah isi yang akan ana masukkan. Namun, terus juga menaip.. Menaip dan menaip..

Terlintas untuk meenaip soal WANITA.
Nampak mcm eksploitasi..hehehe, maaf la wanita-wanita sekalian. Tujuan posting ni untuk peringatan kita semua termasuk lelaki, namun wanita itu lebih utama.

Hari ini, bermacam-macam ragam manusia, perangai, pakaian, cara bercakap. Tah ape-ape lagi, memang banyak perbezaan...

Dalam Islam aurat tu sangat penting dijaga. Dengan sebab-sebab tertentu..

1. Menjaga maruah, takla nampak keburukan diri, dengan cara berpakaian. Tak la diganggu oleh kutu-kutu rayau..
2. Barang yang berharga tersimpan dalam bekas yang ditutup Rapi, tgkla kalau kita beli Mutiara asli, ade nak letak atas meja mcm tu je?? Mesti letak dalam bekas baik punya kan??
3. Supaya mengelakkan maksiat, rogol, zina dan lain-lain.
4. Supaya ada felling bila bersama isteri dan suami yang sah. Bayangkan la, kalau dah aurat terdedah  hari2, dah kurang felling bila suami isteri bersama, sebab dah BIASA TENGOK KAN??


Soalan sekarang, mcm mana orang yang pakai tudung baik dan tutup aurat dengan sempurna pun kena kacau, kena rogol??

Tengokla, kalau kucing, kita dah acah dengan ikan, die mesti bengang kan, dia sanggup curi ikan dalam tudung saji walaupun risiko kena baling pinggan dengan tuan rumah.

Mcm tu juga manusia, terlalu ramai yang tak menutup aurat.. Jadi, manusia dah terdedah dengan semua tu yang menyebabkan nafsu syahwat tak dapat dikawal. Manusia yang dah terlalu banyak terdedah dengan maksiat...

TUTUPLAH AURATMU UNTUK MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH, BUKAN MENGIKUT TREND...

9 comments:

anak muallaf said...

Salam,
Aurat wanita bukannya hari ini sahaja yang menjadi persoalan.
Selagi daulah islamiah tidak tertegak selagi itulah masalah aurat ini dipandang enteng oleh wanita Islam..

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

betul tu ummi..
selagi agama Islam tak tegak dimuka bumi, semua org berdosa, kecuali org yg memperjuangkan kearahnya.
Mudah2an kite kearah itu ya..
Allahu Akbar!

Yusoff said...

Aku penyokong wanita yang menutup aurat, nampak solehah je, tenang rasa hati.

ijoks2009 said...

Jadikan ibadat sebagai adat,bukan jadikan adat sebagai ibadat.
jika adat dianggap ibadat itu yg songsang.

Anonymous said...

itulah manusia2 yg mengasingkan agama dalam kehidupan..sekularism semakin hari semakin menjadi-jadi..Nauzubillah...

Hamiza said...

salam..
Zaman skrg perempuan pakai tudung mmg ikut trend bukan ikut hukum..tu sbb kadang pakai tudung tp kain belah nmpk kaki..baju nmpk dada..

Sebagai wanita sy sendiri malu bila tgok wanita pakai cmtu..dh kena rogol salahkan lelaki..mcm en hanafi ckp la..bila dh kawen suami pun x berapa selera nk tgok sbb dh selalu tgok..saper nk jwb tuu..

wallahualam

hans said...

betul tu
entah lah
perempuan2 di kalangan remaja skrg pakai tudung macam nak tak nak jer

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Yusoff : betul tu, rase sedap mate memandang.

ijoks2009: kebanyakan manusia kini menganggap adat itu ibadat kan??

Hamiza : betul la. masalah sekarang, nak kata tak belajar agama, sekolah agama sampai ting 5. Ish2, mmg terikut2 tren la. kak, jangan panggil en. tuh, sy ni tak layak. panggil je nama.

hans : bukan remaja je. Yang retua pun sama kan..huhuhu

cendool pulut said...

btul 2 en.hanapi...sy stuju taw.. pompn zmn skrunk yg pki tudng ke bju ke seluar ke ap ke yg jnis ketat2 smpi nak masuk pn mkn 2 jm ad 3 jnis..pertme yg xtaw or jahil..mrk ni jnis bodoh sombong..dah la xtaw xnak pulak tuntut ilmu psl bab aurt ni pas 2 anggp diri 2 btol la...yg kedua jenis yg tahu ap hukm bukak aurat adalh bioouuulll+bengap.. da taw wat xtaw..ape cer..yg ketige jenis tutp aurat memg perfect tpi perangai masyallah kalah jin.. g dating la tgk wyg la ngn laki pgang tgn..pas 2 nmpk kwan lalu tutp muka.. ni kalu ak pnggil manusia bengong..3 jenis pompun ni korang bole wat hujah utk laki2 jgk..sme je..k