Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Saturday, January 30, 2010

sambungan.. Poligami Best..hehehe

Assalamualaikum, Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan.
Para isteri dan sahabat serta seluruh umat Islam didunia dan akhirat..

Menyambung perbahasan, ciwah perbahasan kunu.. Hahaha.. takde la.. Menyambung posting yang lepas, hanya ini masa dapat diluangkan...

Lelaki yang nak berpoligami, sama ada keperluan, atau kehendak semata?? Perlu direnung dan di fikirkan kembali...
Yang dah ada banyak isteri, jaga lah isteri2 anda sebaiknya.. Didiklah mereka, pimpinlah mereka menuju syurgamu..
Yang belum memadukan isterinya, dan masih dalam perancangan.... banyak perlu difikirkan...
Soal Kemampuan, soal pembahagian waktu, pemberian perbelanjaan....dan mcm2 lagi.

Tugas dan tanggungjawab semakin besar.. Semakin banyak..

Ada pulak suara yang ckp mcm ni, kenapa poligami nk ikut Nabi, soal lain tak ikut Nabi??

Jawapannya mudah saja, sebab persoalan kawen ni yang mudah di ikut, yela, akad nikah je kan??

Ada pulak yang kata, Dia rampas laki aku...

Ish kak, dia bukan rampas, dia nak kongsi laki je dengan akak.. tak pun laki akak yg nak kawen.hehe

Kakak bayangkan, kalau tak boleh kongsi kasih sayang akak tuh, bayangkan perasaan suami yang akak g manjakan kucing la, rabbit la, anak2 lagi..kan kongsi namanya tuh.. sama je benda nya, cuma situasi berbeza...


Mereka yang berhasrat berkahwin lebih dari 1, pastikan diri anda betul2 kuat untuk menempuh segalanya, contohnya,
Ugutan isteri, ada orang kawin yang kedua senyap2, lepas tu, bila ter'kantoi' dengan isteri pertama, tak mengaku... Bukan ke hukumnya terjatuh talak kalau tak mengaku isteri yang sah?? Lepas tu bila yang mengaku, isteri pertama kata ceraikan, sebut depan isteri pertama ceraikan isteri kedua... Tp depan isteri kedua, sebut ceraikan yang pertama pulak.... Kan ke rosak kedua2 perkahwinan tuh...
Tak dilarang berkahwin lebih dari satu, namun perlukan kekuatan dan persediaan secukupnya..
 
Maksudnya:
“Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap anak – anak yatim, maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.”

Soal pembahagian waktu, masa dan tempat.. Lagi2 balik ketika RAYA..huhu.. org yg isteri 1 pun gadoh2 nak balik raye..hmmmm
Masa, kena bagi dengan adil... Pakaian, makanan, barang-barang, alatan.. Jangan di sebabkan isteri baru tu masih begetah, bagi apa saja. Yang lama pulak, suruh cari sendiri.. Ish3...

ADIL sangat diutamakan dalam soal poligami ini...

Para isteri pula, jangan terlalu menekan suami semua dikehendaki.. Mengikut kemampuan suami juga la..
Jika sesuatu yang dipinta bukan keperluan dan semata2 memuaskan nafsu, ia menjadi berdosa.. Mesti dengan hikmat yah..

Kebanyakan orang yang mengerti agama akan berfikir panjang sebelum mencarikan madu untuk isteri, namun orang yang terlalu cetek pemikiran agama yang selalunya melulu mengahwini isteri kedua dengan alasan mengikut sunnah... Keperluan atau kehendak?? Fikir-fikirkanlah...

9 comments:

Anonymous said...

biasanye kehendak sahaja....oleh kaum adam ni!!! ;p

snow white said...

betul3..... ooo..alasannya akad nikah tu senang.. nk tergelak pulak saya dengar. mcm mn pulak dngan solat... cukupkah lima waktu??? jika yang wajib pun tak mampu nk tunaikan.... yg sunat nk ikut sngat... utk kaum lelaki yg teringin nk pologami..nk pesan, buat la yg wajib dulu. klu nk follow yg sunat pun..

ummi said...

hahahaha.

kehendak bilamana dicampurkan dengan nafsu serakah.

keperluan bilamana diniatkan atas nama perjuangan islam.

senang.
kehkeh

~MeNjAga Hati~ said...
This comment has been removed by the author.
~MeNjAga Hati~ said...

salam alaik..bole bg komen sket..erm,psal poligami tu bg pndngan kaum hawa nie mmg sngt berat untk dterima tp apbile trjadi dlam satu kes poligami akan jd satu khendak bkan keperluan(i mean kperluan tu nmpak sngat mcm kaum adam shj yg nak sngt).skrg kaum hawa mlebihi kaum adam.so,klau niat nk slamtkan wnita yg traniaya insyaAllah akan dterima oleh istri prtame.wallahua'lam..

mamawana said...

Best eh? Hehehe....Jom pi pinang emak muda dua tiga orang utk abahnyer....pa kata bonda kandung. Hehehe....Jgn marer. Best dapat ibu tiri 3 org kan..kan...kan... Best gak kalu kakak kandung kawin...pastu abang ipar bawak balik 2-3 kakak ipar tiri baru....heeeee.....
meriahnyerrrr

hans said...

poligami ni tanggungjawab berat
hanya orang tertentu je layak

Hamiza said...

Salam..

Nk ckp apa eh..lum kawen lagi..tp kalau nk share suami tu emmm..nk share baju ngan org pun rasa takut per lagi nk share suami..mksud sy takut kongsi baju bukan apa tau,,ntah org tu ada penyakit apa..ni lagi nk kongsi yg tu..

huhu lagi takut..x naaaaaaakkkk

uwaaaaaa....

salam..

cendool pulut said...

salam P..rate2 pompuan kt sni xbpe nak suke la poligami...xper kalu dah prinsip diaorang..tpi kaum hawa disane..bukn sume laki nk rmi isteri pun kalu si isteri memberi layanan fisrt class bukn ekonomi..k.. bagi ana yg laki ni n wakil pade sume laki2 di luar 2...jage suami 2..pakai kt umah 2 bia lagi lawa dri kt luar...masak 2 pengikat...ni potong kcang pnjg pn xmcm potong..pnjang2 je..tercekik suami 2..hri2 mkn luar tokey sayur pn muflis...pas 2 agama is the first thing..pandai lawa n mask pun tpi perangai mcm setan xde maknenya...ckp leklok,lemah- lembut,suami ad poblem kne tolong jgn tengk je dari jauh pulak 2 n anak2 2 kne jage..ni hingus ank pun elegik nk bersihkn..yg laki pun bile da perfect isteri 2 jgn la pandai2,bodoh2,gtal2 tgn nk carik lain..pas 2 tipu pulak isteri solehah 2...nk kawin lain ckp terus-terang..kate laki melayu terawal...hehehe..tapi apepun kite sbgi umt islam jgn tolak hukum poligami itu BOLEH...kalu tolak kufur la korang n satu hape pun xjadi habuk pun tarak...k