Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Saturday, January 23, 2010

Poligami Best..hehehe

Assalamualaikum w.b.t... Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan SAW. Para Isteri, Para Sahabat, Tabi'in, Tabi' Tabi'in dan seluruh umat Islam..

Bila baca je tajuk nih, tepuk tangan la lelaki, dan hentak kaki la perempuan..hahaha... yang aku plak seronok apa hal?? mcm ade niat je..hahaha. Ape pulak niatnye?? 1 pun belum, lg nak pologami, hahaha..


Okey la, berbalik pada tajuk, poligami bermaksud, seorang lelaki bernikah lebih dr 1, tidak melebihi 4 dalam 1 masa. Maknanya, orang yang kawen 2, 3 dan 4 tu la dipanggil berpoligami.

Manakala Monogami adalah, seorang perempuan untuk seorang lelaki. Ish, tak adil nih.

Adil pula, maksudnya meletakkan sesuatu pada tempatnya, tak semestinya sama rata itu adil,.. Kalau definisi adil ditakrifkan sama rata, mcm mana soal pembahagian harta pusaka??(FARAID), anak perempuan hanya dapat separuh dr anak lelaki kan??

Ape citer adil nih, ish...
Pologami dalam Islam adalah di benarkan, dengan syarat2 tertentu. Contohnya, Adil, Berkemampuan, Beragama, dan yang seumpamanya.

Bagi lelaki, sebenarnya, bukan semudah disangka berpoligami itu, Tugas dan Tanggungjawabnya sangatlah berat... Mahu tidak mahu, jika yang sudah berpoligami, tunaikanlah tanggungjawab dengan sebaiknya. Nanti ulas kat sambungan la, InsyaAllah...

Bagi perempuan, banyak posisi, Jika Isteri pertama, kebanyakan isteri pertama tidak setuju suaminya menikahi seorang lagi perempuan atas alasan suami itu miliknya. Wahai isteri-isteri pertama, sedarlah kita semua, suami yang kamu miliki itu bukan milik kamu seluruhnya, dia menjafi milik kedua orang tuanya yang paling penting. Tp, isteri adalah milik penuh seorang suami.

Jika perempuan menjadi isteri kedua, Yang baik ok la, yang teruk, hmmm ade ke patut suruh ceraikan isteri pertama la, nak die je la. ape kebenda ni, dah awak nak kawen dengan seorang yang dah beristeri, terima jela MADU tuh, Bukankah MADU itu MANIS??

Dalam pologami pula, mcm2 cerita yang akan tersebar, pihak A akan burukkan pihak B, pihak B burukkan pihak A, kalau ade 3 isteri pulak, saling memburukkan. Gejala ini langsung tidak sihat.. Apa kah salahnya jika berkongsi kasih itu?? MANIS bunyinya, hehehe

Kepada mereka yang dah berpoligami, sebolehnya, jauhkan hasad dengki, jauhkan sikap buruk yang mana sikap buru ini hanya membawa kepada kehancuran diri sendiri. Terima MADU kamu sebagai ahli keluarga, semuanya telah ditentukan oleh ALLAH untuk kamu.. Takkan ALLAH menzalimi hambanya.!!

Kepada isteri yang kini memiliki suaminya seorang(tanpa MADU), bersedialah untuk berkongsi kasih, tetapkanlah iman dan hati kamu yang kamu tetap akan tunaikan tanggungjawab sebagai isteri. Bukan mendoakan, cuma bersedia sahaja..

Yela, masa akan datang kita tak tahu ape akan berlakukan?? sebab masa kita kecil dulu pun kita tak tahu pun kita akan besar sebegini kan?? Cuma kite bersedia dengan belajar sebanyaknya ilmu untuk menempuh hidup,..


Ramai juga wanita2 yang menyuarakan suara dengan lantang menolak poligami, ade sampai tubuh persatuan 1 suami 1 isteri, disini terangan menentang hukum yang dibenarkan oleh Allah, jangan soal tentang Adil suami, kerana Adil itu akan dipersoalkan kpd suami, bukan isteri.

Banyak kebaikan poligami ni, antaranya.. Tugas melayan kehendak dan karenah suami kurang sedikit kerana suami ada isteri lagi, maknanya, jika 2 isteri suami, beban yang sebelum ini ditanggung isteri berkurang sedikit.. Selain itu, Si Isteri masing-masing berlumba-lumba untuk mendapatkan kasih sayang suami dan berusaha menjadi isteri yang terbaik supaya di kenang sentiasa oleh suami. Kan ke MANIS tuh??
 

Ana bercerita atas pengalaman, kawan2 yang dah dua isteri, ahli keluarga pun ade.hehehe. Boleh ikut jejak ni.hahaha..

Nantikan sambungannya..............

9 comments:

Hurul Ummi said...

http://ana-solehah6511.blogspot.com/2010/01/keberkatan-poligami.html

http://ana-solehah6511.blogspot.com/2010/01/pembongkaran-rahsia-poligami-sebenar.html

saya paksa anda baca dua link ini!HAHA.pasti tak rugi.insya Allah boleh poligami.

surisarawak said...

Poligami itu cantik, klu btul2 ikut sunnah Nabi kita..si suami kena mesti ada alasan yg kuat utk kawen lg satu, tp..apa kah lelaki yg kawen lebeh di 1 tu betul2 ikut sunnah????..Rasanye tidak kot..klu ada pun mungkin 1 dlm 1000..huh..!!.sy tak marah laki kawen ramai tp bia la betul2 ikut undang2 poligami tuh..jgn nnt dlm masa sebulan tu ok, adil,sama rata dpt..msk bln kedua dah mcm2 alasan nye..heeee ni rasa nak marah nihh..

cendool pulut said...

salam...fuh sensitif isu nk di post...tpi kne jgk coz ad ilmu idsebaliknye khusus wat pompuan2 di luar...fitrah cinta laki2 boley dibagi2 samade 2 aut 4 isteri sekalupun...tpi pompuan setia pade yg satu..kalu di nk yg 2 memg die akn kejar n xkn lpaskn..jdi poligami kne disetlekn sebaik mgkn.. nsihat saye..jgn tolak hukm poligami krn ia jelas ad dlam al-Quran..nabi pn poligami...kalu tolak anda kufur..tpi bagi saye pompuan tolak bukn sbb hukum tpi mekanisma org yg berpoligami 2 yg salah kot..xadil,brat-sblah la n ap2 je la lgi...bgi lelaki ini tugas brat..bab adil ni bukn bende sng taw..ngat nk senag2 je ke..bgi pompuan cuba ikat suami anda kuat2 mksudnya bukn ngn tali tpi ngan perwtakan n penampilan secantik mase mula2 bercinta dlu...k jgn selekeh, xpandai mask, garang pulak2..mne xcarik lain...k..kne give n take la...salam

snow white said...

ermmm...best juga isu ni... tp cuba korang fikir semula...sunnah nabi 'poligami' nak pulak korang ikut... sunah yg lain, yg elok2 tu.. korang buat don't nio jer... ni pendapat aku la... sory la klu terasa.fikir3...

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

salam semua, tq drop ur comment..
mule2 rasa xnk balas kat sini, sbb ade sambungan lg, tp nk balas jgk la.hehehe

Hurul : tq, dah tgk yg first, lawak2.
yg 2nd blom lg, xsempat. nanti yer..hehehe

Suri : kak, btl poligami tu sunnah, lelaki dgn egonya, perempuan dgn egonya, itu yg x jd sunnah..

Cendol : wah, semakin panas topik ni dgn kehadiran cendol..huhu.. ana setuju benar dgn cendol. isteri kena pandai pikat hati suami.

Snow : Sunnah poligami ni yg mudah diikut, tu sbb ramai yg ikut, ada jgk mengikut sunnahnye..

Korg semua, jangan lupe nantikan sambungannya ya.. TUNGGUUUUU

ijoks2009 said...

Salam tuan blog,terimakasih sudi ziarah blog saya.
sy nk komen mudah je.
satu teko dikelilingi oleh 4 cawan adalah perkara biasa.
tapi kalau satu cawan di kelilingi oleh 4 teko itu luarbiasa.

Faizah said...

Tuan Hanafi,

Ketika mengambil kelas Kajian Konflik Keluarga, bagi memenuhi syarat coursework di Jabatan Fiqh Usul Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Raihanah Azhari telah membetulkan istilah poligami yang dipopularkan sekarang adalah silap, tetapi telah diterima oleh masyarakat keseluruhannya. betulkan yang biasa dan biasakan yang betul. istilah poligami ialah isteri bersuami lebih daripada satu manakala poligini adalah suami beristeri lebih daripada satu. saya tidak menolak poligami antara hikmahnya meraikan fitrah lelaki. sekadar berkongsi untuk ilmu semata-mata. bukan hendak berhujah.

shazika said...

saya takut poligamai:(

HonEyBuNNy said...

Salam...no koment.......kalau dah d takdirkan mcm tu..ila redha walaupun hati berat nak tima...tp ttp redha...mb awl2 la xdpt tima..lama2 ok ja...huuuhu