Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Thursday, February 18, 2010

Sayang... Jangan!!!

Assalamualaikum. Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan.

Orang buang bayi, belajar atau tidak, org yang xde belas kasihan pada bayi, mmg layak dipanggil setan!! Makin hari, makin banyak mangsa.. Dalam longkang??tong sampah?? kena bakar?? kena makan gagak, lagi kesian. Bayi... aduhai...

Yang buang bayi ni, mungkin mereka terdesak, jahil, ambil jalan mudah, atau harapkan syurga nanti di akhirat kan??yela, anak kecil yang meninggal akan bawa ibu bapa dia ke syurga kan?? yeke ni??

Kita tak tahu ape yang mereka(pembuang bayi) ni fikirkan, alami dan rasakan, sebab kita nampak dari 1 sudut je.. Nampak dr 1 sudut tak 1 sudut. Dah kamu buang bayi, salah la, etika hidup pun da salah, lagi la undang2 Allah..

Risau anak tu bikin malu??macam kamu bikin malu sama mak ayah kamu ka??belum tentu, silap2 budak yang lahir tu penyelamat ummat, jika betul didikannya. Risau takde makan??Allah dah kata, setiap nyawa yang lahir dah Allah sediakan rezekinya, dan rezeki bayi yang terbunuh itu hanya setakat itu.

Allah hantar sekejap bayi tu ke muka bumi, nak bg tunjuk sikap rakus sebenar manusia, Allah ambil balik mereka, mereka juga tak perlukan penjagaan manusia ZALIM seperti ayah ibunya..hanya tahu berseronok, hanya tahu sedap, namun tanggungjawab akan terabai.. Macam mana nak kawen 2 ke 3 ke ni lelaki?? Belum kawen pun x boleh nak jaga apa yang perlu di jaga??ish3.. yang melalut gi ke kawen banyak ni kenapa?hahaha...

Pernah tgk binatanag buang anak dia x??xpernah lagi, kecuali ibu haiwan tu 'syahid' mase lahirkan, atau kena baham pemangsa.. Baru la kalau nk tgk anak2 binatang atau haiwan bersendirian... Eh jap, BABI yg kita jijik konon tuh, dia pun akan jaga anak dia sampai anak dia pandai berdikari.. Kan anak BABI jalan tunduk je belakang ibunya, menurut sahaja ibunya,(sebenarnya dia malu jadi anak BABI)..hahahahaxde lah.. dah itu cara dia..
(tengok sekarang, gajah pun buang bayi, manusia yang ajarkan..hishhh, polis hutan sedang mencari ibu gajah untuk di bicarakan..hahaha)tak sanggup letak gmbr bayi kena buang.
Kenapa insan hari ini terlalu senang mem'letakkan' anak mereka di merata tempat??? Apakah sebabnya??

Ingatlah wahai sahabat sekalian, kesilapan berlaku di setiap sudut yang kita sedari atatu tidak.

Lelaki?? kenapa menjadi pendorong kepada maksiat, nafsu dan keringatmu tu ada jalan yang halal, bukan cara begitu. Kenapa pantang melihat pakaian seksi?? tp biasa la, kucing nampak ikan, xkan di biarkan pergi begitu sahaja kan??

Perempuan?? pun juga pendorong, kedua2nya pendorong... pakaian xcukup benang, ke x cukup kain??ape2 la.. Kepala, x tutup, rambut bagi colourfull, cantik... kalau bertudung, pakai singkat2, bg nampak leher.

Ibu Bapa?? Anak ade buaya friend ke geli friend ke, bangga... dia nak keluar, xpe la. pakwe dia.. Lagi2 mak ayah perempuan.. Ingatlah, menjaga anak perempuan mmg susah, tp jika betul, mutiara yang kau jaga itu, tp jika gagal, pasir pun x de...

Rakyat sekeliling?? Sekarang, dah takde sape nak tegur kalau keluar bawak awek ke, dgn pakwe ke... Biasa la, org kata, jaga kain sendiri??

Diri kita?? Bila ditegur, eh, ko sape nk tegur??kubur lain2 la...mak ayah aku x kata ape pun..hmmm, xleh tegur!!

Senua nenaikan peranan kan??perlu ada kesedaran.. Bila teguran datang, maknanya, si penegur itu sayangkan kita sebagai Islam.. Saidina Ali kata, “undzur ila maa Kaala walaa tandzur ila man Kaala” atau lihat pada apa yang dikatakan dan jangan lihat pada siapa yang mengatakannya.

Kerajaan pulak??? sediakan kelab malam, sediakan kedai2 todi(sopan sket) kasarnye arak.. bile dah khayal semua jalan..

Yang buat hal?? yang ada ilmu agama, yang banyak, yang sikit, yang jahil, sama je.. semua dah terlibat.. dan oleh sebab susu setitik, rosak nila sebelanga, eh silap, tebalik.hahaha

Kita dah di ajar tentang agama, sekolah agama ke sekolah biasa ke, tetap belajar soal aurat, soal perjalanan hukum, soal mahram dan bukan mahram(melayu panggil muhrim). Macam2 ustazah ajarkan.. tp mengapa masih jadi begini?? Ingatlah, syaitan akan goda anak cucu adam sampai kiamat. Tiada yg terkecuali...

8 comments:

Mknace said...

sian betul..
sampai hati diaorang buat cenggitu..

hans said...

aku pun sedih dan marah dgn manusia yg memang bukan manusia ni
kasi rejam dgn batu je kalau dapat tangkap

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

adess.....

mmg manusia yg x de hati dan perasaan.

kesian bayi yg x bersalah.

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Mknace: sian anak gajah tu ke??hikhik
hans: tgk muke bayi tu da kesian kan. asal la dorg sanggup erk??
..::kinakOyu: kesian anak gajah???? g la amek jaga anak gajah tu..hehehe

AdawiyahAkbar said...

saya cuma tak berapa nak puas hati sangat dengan statement sesetengah pihak.kalau tak silap saya, dalam berita.bila lahirnya anak luar nikah yang terbuang sini sana, ada pihak yang nak buat satu dana/jabatan yang boleh menerima anak luar nikah tersebut.mungkin pada pandangan pihak tersebut,ia untuk membantu.tp tidakkah mereka sedar, ia akan menyenangkan untuk pasangan bukan muhrim untuk melakukan perkara tersebut.bila sudah ada anak, terus di hantar ke situ.makin banyak anak luar nikah akan dilahirkan.saya rasa macam niat pihak tersebut dah terpesong.apa dah jadi dengan Islam?wallahualam. T_T

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

adawiyah: pusat nak jaga anak tuh, mmg sy x setuju.. sape yg lahirkan, dia jaga la..

org yg kawen secara sah, ada yg x dpt anak berpuluh2 thn kawen, dia x kawen da dpt anak, buang plak tuh..hukhuk

kalau pusat jagaan wanita rosak akhlak,
pasal pusat perlindungan tu saya dah setuju.. x la salah sangat nak buat pusat tu, sebab skrg perkara dah berlaku, bukan belum berlaku.. dah banyak anak2 yg dibuang begitu sahaja.. banyak yg dh rosak akhlak

cuma, pengisian pusat itu bagaimana?? atau pihak2 tertentu hanya inginkan projek membina pusat demi keuntungan kroni??

pengisian di dalamnya, bagaimana?? dididik dgn agama Islam atau dengan semberono... ikut suka..

dan pihak2 tertentu, setakat buat pusat perlindungan, pusat jagaan,
tp pub, disco, club mlm.. masih terbuka seluas2nya..
arak dijual secara terangan,

bagaimana mahu mengatasinya?

Hanafana said...

Salam :)
KEciknya anak gajah tuh..
Ish ish ish..binatang tak apa lagi if nak buang anak, nama pon binatang kan..
Nih manusia yang Allah dah bagi akal fikiran..tapi tak reti nak guna.
Haish!

Isyraf Imrani said...

good post , keep it up , but please watch your words (sometimes you use bad words example : buaya friend etc.)thats my opinion only , and salam ziarah kembali , terima kasih lawat blog saya yang dhaif itu . Silalah datang lagi .