Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Thursday, October 22, 2009

DOSA..!!!

Dosa Peringkat Pertama..
Seseorang membuat dosa serta lambat menyesal perbuatannya @ pun lambat bertaubat atas dosanya... Ini adalah peringkat awal bagi orang yg membuat dosa.. Jika seseorang itu berterusan membuat dosa pada peringkat pertama ini, maka dia akan naik kedosa peringkat kedua..

Dosa Peringkat Kedua..
Seseorang itu akan membuat dosa dan tidak merasai apa-apa diatas perbuatannya... Peringkat ini amat bahaya kerana ianya adalah bibit2 permulaan yg boleh menggugurkan iman seseorang..

Dosa Peringkat Ketiga..

Seseorang itu membuat dosa dan merasa bangga dengan perbuatan dosanya... Peringkat ini akan sampai kepada suatu situasi dimana org yg membuat dosa mula merasa sombong, bongkak dan riak. Contohnya ucapan, "Aku kalau arak setakat sebotol x mabuk lg". Selepas peringkat ini seseorang itu akan sampai ke peringkat keempat..

Dosa Peringkat Keempat..

Seseorang itu akan membuat dosa, bangga dgn perbuatannya dan mula memandang hina atas kebaikan atau kebajikan... Pada peringkat ini org tersebut mula mencabar Al-Quran, Hadith & Sunnah kerana sifat sombong, bongkak dan riak sudah menguasai diri..

Sebagai manusia biasa seperti kita... Kita sendiri tahu d manakah kita.. Harap2 sgt kita tidak tergolong dalam mana2 peringkat di atas.. Jika melakukan dosa, Cepat2 lah bertaubat.... Astaghfirullah...!!! Subhanallah..!!!

No comments: