Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Friday, October 23, 2009

Hilangnya Ilmu agama

Aku baru je menggodek friendster aku yg aku lama x hiraukan.. Sekadar ade org comment, aku balas..tu jela.. Malam ni terasa nak tgk2.. Dengan kuasa Allah tertarik dgn satu posting bulletin... tajuknya : ILMU AGAMA AKAN BERANSUR-ANSUR HILANG

Aku pun bace la dgn tak berapa teliti, tp bile dah bace, aku nak telitikan lg... Ade hadith sohih, maksudnya ni,

Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah swt. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."
H.R. Muslim

Teringatlah akan aku ape yg ustaz aku pernah katakan dulu mase sekolah... Ilmu yg pertama sekali akan ditarik oleh Allah ialah ilmu Fara'id... Korg tahu ilmu Fara'id??ilmu pembahagian harta jika seseorang dalam keluarga meninggal dunia.. Takyah katakan org lain, aku sendiri tak belajar ilmu Fara'id nih..ish ish ish.. Sedehnye.. Mudah2an Allah beri aku peluang utk belajar ilmu nih.. Bukan utk merebut harta, tp sebagai ilmu utk masa hadapan...



Nampak jgk sekarang para ulama' tidak lg d hiraukan oleh segenap lapisan masyarakat.. Ulama dijadikan bahan ejekan sesetengah pihak.. Bukan nak d jadikan idola..Yg d jdkan idola, artis, artis..pelakon.. Aku x la kata aku x tau pasal artis.. Tahu la jgk..tp x tau byk, sket2 je.. minat jgk, ish3, jagalah hatiku ini Ya Allah..jgn kau lalaikan aku...

Sampai sini dulu la aku menaip malam ni..hehehe...

No comments: