Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Friday, December 18, 2009

'Aku Di Bius Cinta'

Seperti yang aku katakan, ade 2 program aku hadir rabu malam khamis tadi...

Mule2 lepas maghrib kat masjid, pastu pas isyak kat Auditorium... Kalau tgk tajuk, Fuh.. mencabar ooo... Yang herannya, mase program kedua nih, waktunya selepas solat isyak, kami yang dr masjid terus menuju ke audi, masuk je pintu audi, tekejut monyet kami tgk, 2 benda, 1 audi dah lebih 3/4 dipenuhi, dan yang satu lg, audi tu lebih 3/4 itulah kaum hawa... WHY??? saya pon xtahu.. Banyak la persoalan yang timbul dalam diri manusia biasa seperti kami, Pertama, dimana mereka solat? kedua, kenapa ramai sangat kaum hawa nih?? Program lain mcm Program PASAK dan lainnya, tak la mcm ni punya sambutan kum hawa.. Kalau nak ikut publisiti, program PASAK hari tu aku rasa lg meluas publisitinya.. Tp, xpenuh pun Audi AI tuh..hmmmmm


Tak pelah, itu hasil didikan diri masing-masing, tp kalau kite ade nak pergi kesuatu tempat baik, jangan lupe ajak kawan yeer...

Dapat ku simpulkan, Bercinta sebelum kawen, banyak keburukan dr kebaikan... Ahli panel sendiri yang katakan.. Memang benar cinta itu fitrah.. Manusia ade rasa cinta dan perlu dicintai.. Namun, bukan cara bercinta atau berkasih semasa belajar, dan sebagainya..

Keseronokan bercinta?? 1, Semasa awal2 bercinta, sms, call dan ntah ape2 lg, dating jgn tanye la bape kali..
Aku da ulas pasal mende ni kan, cuma nak tambah sikit lg.... Bile berpacaran, call lama, panggil sayang, kawan tegur, kan bedosa tuh.. Bergaduh pulak denga kawan dek sebab aweks yg baru seminggu d kenal.. Sedangkan kawan tu dari tadika bekawan.. Merosakkan hubungan yg harus demi hubungan yang syubhahn dab boleh jd haram...

Bila ade aweks ke pakwe ke pulak, sms x berenti, tiap hari call, Mak ayah tah bape bulan sekali call agaknye, itupun bile takde duit... dah tentu yang pakai bill, bill akan melambung, yang guna prepaid, akan selalu la top up... Bile nak beli buku ke nak fotostet kerja2, bekira sangat, untuk kebaikan tu, tp Perkara yang melalaikan, bukan main lg...

Bile dah bercinta, kawen, dah xde seri dah.,... Tak de ape nak cerita, semua dah tahu mase kerkapel. So itula yang rumahtangga jd suram, masing-masing buat hal masing-masing kan...

Aku tulis berdasarkan pengalaman, ade la org yang aku tahu....

Mak ayah cakap dah taknak dengar, mereka yg bercinta ni akan hidup dalam dunia mereka sahaja, pakwe makwe jela..hmm

Takyah la nak ulas panjang, sebab aku bukan pandai mengulas pon kan.. Sama-sama la kita baiki diri kita... Wassalam

16 comments:

Hamiza said...

sy setuju pendapat ni..sblum kawen bercinta bagai nk rak..bila dh kawen semuanya hambar dh x der seri..masing2 dh wat haluan sendiri..nau'zubillah..semoga sy di temukan dgn seorang insan yg boleh membimbing sy dunia akhirat...x bercinta pun x per kot sblum kawen..jnji kawen hidup aman damai keakhir hayat..amiiinn

acik ain said...

errr errr...aku pun slalu topup (kat msia la) tp bkn ngn pakwe ye....

teringin gak nak dgr forum2 berkaitan cinta nih...xpernah lg merasa duduk dalam forum mcm tu...may be satu hari nanti, harap2 la...

cikmemy said...

bercinta sebelum kawen x salah.
kalau betul carenye~
yg penting sebenarnye care diri sendiri berfikir...

~hye
~blogwalking

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

hamiza : mudah2an kamu bertemu dengan apa yg baik. Sesungguhnya wanita yg baik utk laki2 yg baik.

Acik : ha tula, kalo top up ko tuh, aduhai, giler banyak kan??

Cikmemy : bercinta sebelum kawen x salah??? Buktikan dimana yg x salahnya... antara sbb salah, panggil sayang la, tah ape2 perkataan lg la, kan menaikkan syahwat tuh.. bedosa ke x?? jangan kita pakai logik akal, kalau pakai logik akal, jadilah mcm Abu Jahal xpercaya Nabi Israk dan Mikraj..

Kaito said...

bercinta boleh..takde msalah tapi kena betol caranya...

hans said...

betul tu
ada juga member2 aku jadi macam tu
bila ditegur kata aku jeles sebab aku single
so aku diam jer lah
senang crita

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

Islam xde katakan boleh bercinta sebelum kawen.
yang ada bertunang, dan tempoh bertunang utk kenal mengenal.. bukan bersayang2.. Bila bercinta, mak ayah suruh sikit je, kalau dah ade date dgn awek, tak buat yg mak ayah suruh kan? sedangkan suruhan mak ayah tu wajib. Nak kata dah janji nak date, dosa mungkir janji, tp janji yg dibuat tu diwajibkan ke diharuskan ke dilarang??

ZaaRz said...

Kalau laki-laki berkawan dengan perempuan, boleh ke x ? Confuse jugak, sebab aku pernah kena tegur dengan seseorang yang mengatakan, tiada hubungan lelaki dan perempuan sebelum kahwin... so kira, berkawan tak boleh gak la ek ? T_T

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

hans, tau xpe.. aku penah jgk oo..huhuhu..

ZaaRs, Kwn laki pmpn, ha itu la die yg kena tgk pada waktu, bila.. belajar??d haruskan..
Lepas habes class duduk minum2?? Tak boleh..
Ade nak discuss?? Mesti ade d temani kawan2 lain, x boleh berduaan..

Nak cakap dgn perempuan tak boleh menggedik, laki ke pmpn ke..

Kita dpt bezakan yg mana boleh yg mana tak boleh..

ZaaRz said...

Oowh... kalau dari segi tue memang paham, tapi kalau chat2x.. even tak selalu, tapi aku ada la jugak chat2 ngan gurl. Ada yang membuang masa, ada jugak pasal ilmu... Haih..

Anyways, thanks for your explanation.. ;)

ZihNuN FaTiN said...

I agree!

bagus jika kaum hawa dan adam sedar semua ni..

but, ada baiknya kalau kamu sertakan dalil2 dari Quran@Sunnah psl benda ni..

Kadang2,org nakkan bukti yg kukuh, tmbh2 lagi zmn skrg,org suka berhujjah n menegakkan benang yg basah..

Ini pendapat sy je..

nway, slm ziarah kembali n slm maal hijrah..=)

Na'ilah said...

salam..

biasa la tu...kalau kaum hawa ramai yg kat audi.. sape yg x nak dgr forum soal cinta.. (tp sy x pergi)

erhmm..sy sokong sgala hujah nta..mmg bercinta sebelum kawen..ni xperlu ade dlm kamus hidup sesorg..nti ble dah kwin hilang seri/keberkatannye..

mg kita smue dapat muhasabah..=)

ecko1997 said...

CINTA, JODOH DAN PERKAHWINAN

Dulu Aku Buta Tentang Cinta, Aku Sangka Cinta Itu Sepatutnya Buta,
Hakikatnya Cinta Itu Celik dan Lebih Berkesan Apabila Cinta Itu Celik dan Apabila Aku Celik Tentang Cinta...

cendool pulut said...

salam dihulur terlebih dhulu wat tman2 blog..ceh wah..bab ni stuju la dgn Si mudah berkata susah nak laksanakn ni...kawn ngn cinte lain..ad kwan korang pangil kite abng, syang, bucuk abg,cute abg,syg abg dll.. bez kan kalu ad org panggil kite cm ni.. ma'ay mcm bini& suami je..bwk2 berubah la whai insan..ak mungkin xphm perasaan yg bercinte coz ak pn xpenah rase...so elak2kn la..dosa kite kt dunie ni da bnyk jgn nk tmbh2 dose 2...amek yg mane perlu je...ni asal org kate boleh sume nk try tp negetifnye bnyk dr positif..cam rokok n cinte ni la.. bukn cendol ckp kne brake up bgi yg bercinte nati skit hati pulak mkw/pkw 2 kang..tpi kurangkn dhulu coz kite ad matlmt skunk iaitu study..tp kalu brake trus lg bagus...k...salam

Anonymous said...

scalia comhttp remote business congress muzammil favourites malleable slaugos opec stagnation
semelokertes marchimundui

hans said...

hahaha
tu la pasal
senang2 ignore jer