Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Sunday, December 13, 2009

Amar Maa'ruf dan Mungkar Nangkir???

Assalamualaikum.. Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad SAW..

Letih dengan aruh (kenduri), Kurang sikit menjengah blog nih.. Nak post ape pon xtahu la..


Tapi tadi masa di aruh, ternampak la seorg, eh bukan sorang, ramai.. Yela aruh, ramai la kan orang?? Nak tahu nampak ape??hehehe.. nampak orang la..hahaha
Sebenarnye aku sedih je nampak perempuan pakai tudung, tp baju kurung yang dipakai tuh, lengannye jarang.. Aduhai, aku sekali bedosa g pandang buat ape..huhuhu..

Kenapa manusia sekarang memandang remeh soal aurat?? Bukan perempuan je, yg lelaki pon ade yg pakai seluar jeans koyat kat lutut.. Aduhai, mcm mana la, kenapa pandang remeh sgt..huhuhu

Memang betul tak kacau hidup aku, tp ia akan mengacau mati aku.. Kite sebagai orang yang nampak takkan di tanya kenapa si dia tak tutup aurat, tp kita akan di tanya, kenapa tidak ajak dan suruh dia tutup aurat kan?? Pandai mana pon orang tu, kalau x mengajak kepada kebaikan, dia belum lg sempurna.. Bak kata seorang Profesor kt KUIS, ade kwn dia kata, marilah kita sama amar ma'ruf dan mungkar nangkir.. Ini jadinya orang yg x faham Islam nak bercakap pasal Islam.. Kite boleh la cakap itu pun x tau. Tp kite ade ke fikir, die ckp sbb x tahu, yg kite tak tutup aurat sedangkan dah tahu hukumnya, mcm mana pulak??? Yg kite tahu gelakkan...

Aku rase sukar sgt nak menegur cara orang berpakaian, bila ku tegur, jawapannya menyakitkan hati.. Sampaikan kadang kala menusuk kalbu gitu.hahaha.. Tak pela, korang yg belajar tinggi2, iman kuat, bile nampak sesuatu mungkar, tegurla yer.. Kite tegur bukan sebab nak belagak pandai, kite tegur supaya, bile kite pulak buat salah yg tak sengaja, ada orang lain akan tegur.. Mana la tahu orang yg buat mungkar tu buat mungkar sebab die tak tahu kan, dengan teguran kita dia berubah... Maknanya kita telah mengembalikan satu insan kejalan yg benar.. Namun, jangan kita hina orang yg melakukan mungkar itu, boleh jadi dia melakukan mungkar, sebab dia tidak tahu, sedangkan kita yg tahu masih melakukan mungkar kan??

Bila ade orang buat mungkar, tegurla.. Kewajipan kita menegur, yg membuatkan hatinya berubah adalah Allah.. Allah boleh jadikan tiada orang jahat, tp tak terjadilah amar ma'ruf dan nahyi mungkar kan??? Itu sebab Allah jadikan ade yg baik ade yg kurang baik, Ade yg kaya ada yg miskin.. Ade pro dan kontranya..

Bila orang minta sedekah, derma ke ape ke, kalau nak bg, bg lepas tu diam je.. Jangan nak bising2. Kalau x nak bg, tolak dgn cara baik. Tolak dengan cara yg baik itu lebih mulia drpd bg tp diiringi dgn caci maki dan penghinaan.. Pernahkah kita fikir, Orang yg miskin tu mmg Allah jadikan?? Setidaknya, ada tempat org kaya melaburkan harta utk saham akhirat???

Mereka beruntung jadi org miskin, setidaknya, tak menggunakan wang untuk kejalan maksiat. Kita yg ade duit, main snuker, main moto, merempit.. Sedangkan orang miskin, hanya mencari rezeki utk menampung kehidupan harian.

Renungkanlah yer, sama2 kite robah minda.. Jadikan teguran untuk membina.. Terima teguran... Jadikan diri ringan untuk menegur, Buang jauh2 pepatah jangan jaga tepi kain orang... Kena jaga tepi kain orang disamping kain sendiri..

12 comments:

Hamiza said...

Saya setuju sgt ngan apa yg saudara perkatakn..mmg ramai zaman skrg aurat dh x berapa di pedulikan...kadang2 sy sendiri sebagai wanita malu bila melihat anak gadis skrg berpakaian yg pelik2..
Tp sebenarnya semua tu didikan dr kecil..mybe x boleh salahkan org tua juga..mungkin pengaruh dr kwn2..wallahualam

Ayid said...

Salam ukwah dan mawaddah,

Hamaiza malu dengan anak gadis skrng. Mereka tidak menghayati akan hukum di dalam Alquran. Kini ramai diantara remaja tidak boleh membaca Alquran, bab pakaian allah telah berfirman di dalam Alquran yang bermaksud:

” Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan” ( Al-A’raf : 26)

ini satu contoh banyak alagi ayat-ayat yang menekan akan cara berpakaian bagi wanita. Syukran Hamiza mudah-mudahan enta tidak termasuk daalam gulungan gadis-gadis tsb. Wallahuallam

acik ain said...

sedap lauk tu, aruh rumah sape tu?heeeee

dan yang paling penting kita kena tegur org terdekat esp family kita...dan selalunya itu la yang paling susah nak buat...kan??kan??kan??aku cakap sebab aku sendri terasa kelemahan aku menegur family aku...

-atiQah- said...

orang sekarang memang 'tak makan saman' kalau tegur bab2 aurat..

paling menyedihkan bila kat U saya, sesetgh2 golongan selamba tak pakai tudung dan segalanya, tapi bila kat rumah terus bertudung litup, tak nak bagi family tau..

pernah kawan cina PLKN saya tanya sambil baca majalah.."diorg ni pakai macam ni, tak tutup aurat, Tuhan kamu tak marah ke? diorg tak takut Tuhan ke?" Ya Allah..malunya saya masa tu..xtau nak jwb mcm mana..

hans said...

benda ni kita nak nasihat boleh tapi apa2pun yg penting pada diorang
biar diorang ikhlas daripada buat separuh jalan

Putraz April said...

Skrg ni tudung diorang buat alas meja ja..sbb tu tak nak tutup aurat...hehe.. dunia sekarang pakai tudung beerti fikiran tertutup,kolot,panas badan bahaya kesihatan otak dan mcm2 ar alasan..
sampai kat tempat saya nie ada yg sggup buang tudung sbb nak kerja kat pasaraya sbb diorang ckp taukeh tak bg pakai..taukeh cina plak tu.. diorg tak sedar taukeh diorg tgh lawan Islam dlm negara Islam...smpai mcm tue skali gadai Islam...ish3...tak patut..
wallahualam...
http://ashsyumul.blogspot.com/

Raja Tanjung said...

Hai, salam kenal dari Raja Tanjung.. blogger asal South Sumatera, Indonesia

http://trustedshop.blogspot.com

hajarus said...

salam hanafi... sangat baik teguran hanafi kat atas ni... disamping k.hajar pun leh perbaiki setiap kelemahan yang ada... :)

cendool pulut said...

salam...sdap molek ko pny post ni...2 la kdng2 nk tgur pn dorang da taw mane wjb mn dose mn pahle mn baik mn buruk..bab aurt 2 satu yg memg diambil ringan bahkan bijk pndai agame pn wat xtaw..jnji ak tutup sudah..aurat bukan bereti tutup semata2 tp menjga maruah..pmpun khususnye.. kalu kira nk tutup...tutup la pki karung guni tutup jgk...tp maruah 2 la aurat kite..kalu rase maruah 2 mhl jage lah aurat 2 kalu rse maruah 2 murh...ikut lar

Farhana said...

Hmmm.. Aurat dah tak dititik beratkan skarang.. Fesyen nmpknya yg orang lebeh kejar.. Mungkin ilmu agamanya ade, tapi tak diamalkan.. Mgkn juge ade yg jahil.. Kita nak ckap kdang2 orang taknak dengar.. Sifat manusia kan tggi ngan ego.. Susah dgr nasihat orang.. Ape lagi kite mampu tolong, mgkn hanya dgn doa supaya terbuka hati.. ;)

Rabiatul Zulkipli said...

bukan ape weh..bile ditego tau x apa yg akn dibalas? ko sebok pehal..hdup aku..ade aku beli baju pkai duet ko? kubur masing2 la eh..
aku bukn pe napi..dh tekena..sblm ni aku trok gk..Alhmdulillah skang dh okey..huh..x gunenye org yg tibai aku ngan ayat mcm 2..bukan ape..pakai mlampau sgt..cina pon x pkai mcm 2..BODOH!

Alphonse said...

Salam saudara...lama x jenguk blog saudara ni...hmm...pesal aurat tu dah byk yg komen...so saya cuma nak kata bersama-samalah kita saling mengingati antara satu sama lain...laksanakanlah selagi mampu...andai maksiat terhalang,alhamdulillah...jika sebaliknya,kita bertawakal kpd yg Maha Esa...wallahualam...