Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Saturday, December 12, 2009

Mak, Mama, Mummy, Ibu, tetap 1 Insannya.


salam sejahtera pd semua..
Selawat dan Salam utk Rasul tercinta...

Cinta Bunga, Bunga kan Layu,
Cinta manusia kan pergi,
Cinta Allah kekal abadi..

Dah hampir seminggu rasanya aku tidak mengupdate blog nih.. Tak post ape2.. Ni la pulak aku nak post.. Selama ni, aku masuk utk membaca blog org dan mengklik..hehehe.. Tq fren yg sama2 klik...

Tadi aku jalan2 dlm MAYA ni, jumpa blog sorg perempuan, xpasti nama, umur, sbb aku bukan suke mengkaji hal2 itu, slalunya aku baca, tinggal komen atau kat cbox jer...

Die cerita pasal mak die, she call her mum 'umie'...

Tak kisah la korg panggil mak ke, mama ke, mummy ke, umie ke, ibu ke.. Yang pasti itulah die org yg susah payah mengandung dan melahirkan kita... Tak payah tgk pada kesusah payah yg lain, susah payah mengandung dan melahirkan kita sahaja sudah tak terbalas jasanya... Ada orang kata, 'saya tak minta lahir ke dunia'. Baiklah, kalau mcm tu, suruh die masuk balik dalam perut, nak ke???

Dalam minggu ni aku x ingt la hari ape, antara dr malam Rabu sampai malam Khamis la.. Aku tgk cerita ape tah.. Perghh, sedih giler.. Sanggup seorang anak hantar MAK die ke rumah jagaan org tua.. Minggu lepas, tgk citer ape tah, die bengang dgn mak die...

Cerita2 ni selalu menjadikan aku insaf, namun masih leka dgn dosa, Itulah gunanya ingt mengingati sesama MUSLIM.. dan Insan

Dalam dunia ni, kite sentiasa kena memilih antara dua.. Dr kita bangun pagi dah mule buat pilihan sampaikan nak tidur balik, contohnya, bagun je, pilih nak mandi ke x.. nak makan ke x, nak buat ape2 pon, kite ade pilihan.. Nak tidur pulak, pilih lg, nak bace doa ke x, nak ambil wudu' ke x kan??
Jadi kite x kan boleh jauhkan diri dr membuat pilihan...

Pada mereka yang masih mempunyai mak dan ayah, beruntungnya kamu, bila ada masalah, kamu masih boleh mengadu dan mendapatkan pandangan drpd mereka.. Kasihan pd mereka yg tiada salah seorg drpdnya, dan sungguh kasihan pd mereka yg tiada keduanya...

Namun masa kini, manusia mementingkan kekasih hati yg d jumpai d tempat2 yg ntah hape2... Jumpa kat bus stand pon boleh jd kekasih.. Pelik2... Pastu date, alahai.. sweet  nye, sweet ape kebendenye..huh!!

Pada yg ada Mak Ayah, cuba kita nilai, seberapa kali kite menurut kehendak mereka, dan seberapa kali kite menentang mereka, tak kira samada dalam diam atau terang2an.. Renungkanlah...


Tiada ibu ayah yg inginkan anaknya hanyut, dan tiada arah tuju hidup.. Bila sesuatu yg ibu katakan, selagi tak bercanggah dgn agama Islam bg yg Islam, kite kena ikut..(WAJIB).
Sedangkan kalau ibu itu berlainan agama sekalipon, kite tetap wajib hormatkan mereka..

Aku tahu, hati kita sering saja memberontak, sering x sehaluan dgn Mak Ayah.. Namun hakikatnya, ape2 musibah yg terjadi, kite akan kembali pd mereka juga.. Tak kire kecil mana umurnya, Besar mana pangkatnya, Tetap akan kembali pd keluarga terutamanya IBU jika terkena Musibah, kerana Seorg IBU boleh membuatkan anaknya tenang dgn Kuasa Allah.. Aku x payah bg contoh, sbb korg mesti pernah alami, atau melihat situasi ini..

Takkan hanya bile tertimpa musibah, baru nak kembali pd IBU AYAH.. Bila kita senang, ada kita ingat mereka??
Yg dah berkeluarga, kita pergi melancong, setahun berapa kali??Kita bawak IBU AYAH x?? Sebulan berapa kali kita balik menjengah mereka di kampung??Bg MAK AYAH yg berada dikampung?? 
Yg bujang, berapa kali kite ingat mereka, dan berapa kali kite rindukan kekasih hati?? Berapa kredit habes d buat sms pd yg melalaikan. berapa sms yg kita hantar pd mak ayah, mak ayah yg x berapa reti sms, berapa kali kite call mereka???

Cinta manusia kan pergi, Mmg benar, takde manusia dpt hidup menongkat langit.. Setiap yg bernyawa pasti akan mati.. Ape kah bekalan hari akhirat kita?? Adakah kita akan mencari Ibu seperti bila di timpa musibah semasa di dunia??

Dan adakah kita akan dapat mengikut IBU AYAH semasa di akhirat?? Kalaukan di dunia, nasihat mereka kita abaikan, Melawan pulak??

Semua yg mempunyai IBU dan AYAH, masih ada masa utk kita sama2 perbetulkan kesilapan yg kita lakukan dalam sedar atau leka... Pada yg tiada, insaf dan berdoalah agar mereka di tempatkan bersama org Soleh..dan Solehah..

Sampainya hati mereka yg menghantar IBU ke rumah org2 tua.... atau Pusat jagaan warga emas... Kebanyakan nya, IBU atau AYAH yg dihantar ke rumah kebajikan ini, yg mana salah seorg telah pergi ke alam lain... Dan IBU atau AYAH itu tinggal BERSEORANGAN... Anak2 mengambil keputusan tersebut dgn alasan, di sana makan minum mereka terjaga... Senang....

Seorg anak yg menjaga MAK AYAH mereka takkan sama dengan MAK AYAH yg menjaga anak semasa kecil.. Dasarnya pun dah lain, Mak jaga anak, dgn anak Jaga Mak... Seorg Mak menjaga anak tak pernah terlintas di hati mereka bila anak ini mati, selesailah tanggungjawabku.... TP anak yg menjaga IBU BAPA mereka, amat jauh perbezaaan mereka, Tetap sesuatu hr terlintas sedetik sesuatu yg tak sama dgn Ibu menjaga kita sepenuh hati dan jiwa...

Walau kita sering x sehaluan dgn mereka.. Namun banyak yg kita x sehaluan dengan mereka, mereka lebih betul drpd kita... Setinggi mana pendidikan kita, setinggi mana kita, setinggi mana jawatan kita, setinggi mana pangkat yg kita bawa, jgn lupa. Bermulanya dgn Ibu kita Ayah kita..

Sama2 kita renungkan dan Mengubah yg buruk yg kita telah lakukan.. Semoga Allah merahmati kita semua.. Tiada manusia yg dilahirkan oleh dua perut, jadi hargailah selagi ada.. Manusia sering lalai dgn apa yg ada di hadapan mereka, mencari sesuatu yg belum pasti.... Renung2kan dan Mari Kita robah perangai kita..

*Banyak kali sebut Mak, sbb aku panggil mak.. I LOVE U MAK.. Mudah-mudahan aku berubah menjadi yg baik.. Allah, bantulah aku ya Allah...

Sekian dulu.. Wassalam.. Renungkanlah...

13 comments:

Anonymous said...

thanz..
walau dimana kter brada..stggi mane jawatan yg dpegang,,ibu bapa jgn dilupakan..kerana mereka lah kter ad didunia nie..
bleh x kupas psal taubat??adakah dterima taubat seorg penzina or lain2 g??

Kulanz Salleh said...

sya biasa panggil mak..
mmg perit rasanya kalau dah kehilangan mak... moga mereka yg masih ada mak dapat ambil peluang berjasa sebanyak mungkin kepada insan ini selagi mereka masih ada..

ijoks2009 said...

Syurga seorang lelaki berada dibawah tapak kaki ibu..,syurga Seorang Isteri di bawah tapak kaki suami.
Bagaimana kalau dpt suami yg suka terajang Isteri??
lu pikirlah sendiri.hehe..

wahieda said...

erm... betul 2... x kira apepon korang panggil mak korang janganla kurang hajar kat dorang... mak kita tu dah la ada sorang jer.. lau dah x ad t tak ad pengganti lagi... kasih sayang mak x sama ngan kasih sayang owg len... ak ni pon bkn la bek sangat pon tapi yang penting ak x akan akiti hati mak.. walaupun kdg2 ak panggil mummy... so renung2kan la ea...

wahieda said...
This comment has been removed by the author.
[asam]pedas said...

kalau sape dah ade anak [kandung] dier akan tau susah senang nak beranakkan anak tu and dier akan lebih menghargai ibu/mak/mama/ummi/mummy dier:..

sakit beranak ade sakit yang 1/2 daripada mati:..
dah bersalin, nak besarkan lagi:..

huhu cerite kat tv tuh aku tak boleh betul tengok bile ade part derhaka pada ibu bapa:..

pengajaran betol:..

p/s: sib baik umat nabi Muhamad tak kene balasan on-da-spot, kalau tak, ramai dah mati sebab derhaka even keluar perkataan 'ah!'
tapi akhir zaman ni ader jer hukuman jam tu jugak!

p3perak said...

i call my mum as a 'mak'..

nk respon comment anonymous tu jab ek.. ALLAH x kejam sampai x ampunkan
dosa2 kita padaNya.. ALLAH Maha Penyanyang, selagi hambaNya bertaubat, selagi itu ALLAH akan mendengar.. selagi mana kita ikhlas dlm bertaubat dan membuat kebaikkan, kita akan diampunkan olehNya.. sama2 la kita berhijrah ke arah yang lebih baik.. InsyaALLAH..
Wsalam..

norain said...

MAK!!! kami sayanggggggggggggggggg mak...terima kasih yg tidak terhingga buat mu mak...

Hamiza said...

insaf sgt baca kesah2 anak yg derhaka pada org tua..x kan selamat hidup mereka yg menyisihkan atau menyakiti hati kedua org tua kita..na'uzubillah..

hans said...

tertarik dengan komen ijoks2009
kalau suami kaki pukul syurga isteri memang tidak terletak pada suami dia dah
macam mak ayah juga
memang syurga dibawah kaki ibu tetapi sebagai contoh jika ibu kita minum arak dak menyuruh kita minum kita tidak boleh mengikut sebab itu salah
so kena faham konsep disini

HonEyBuNNy said...

i love my mum n dad too......yala...terlalu besar pengrbanan ma n abha kita yg xdpt d balas dgn wang ringgit............

MISS APPLELICIOUS said...

yeah, nasihat yg amat berkesan.

mintak2 dijauhkan dr perkara2 cmtuh.
juz wanna say, "SAYA SAYANG MAK DAN AYAH SAYA" ;D

nba-Nur said...

Moga kita semua jadi anak yg hormat pada kedua-dua ibu bapa.. terutamanya ibu..

Pengorbanan mereka tak terbalas..