Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Saturday, December 5, 2009

SPM 10 subjek + 2 Subjek?????

Salam semua.. selawat buat rasul junjungan..

Semalam Tan Sri Muhyidin sebagai menteri pelajaran keluarkan statement kata pelajar yg amek SPM boleh tambah 2 subjek lg, menjadikan 12 yg boleh diambil.. Aku pon tunggu berita penuh, dalam hati kata, bagos la buat mcm ni utk bangunkan anak bangsa dan agama..

Sekali keluar berita penuh, subjek yg boleh tambah jd 12 tuh hanya bahasa tamil dan cina... Aduh, sakit balik hati aku.. Mase umum 10 subjek tu da aku sakit hati.. ape ke jadahnye kerajaan nak had2kan nih??

Kerajaan mmg xnak rakyat pandai, sbb bile rakyat pandai, byk rahsia dan penyelewengan kerajaan terbongkar.. itu sebenarnye, kalau tidak buat ape ade AUKU.. rite??

Kalau subjek tambahan dr 10 tu hanya tamil dgn cina je, mcm mana org2 Islam?? Aku yg dulu sekolah agama biasa je pon ambik 12 subjek, itu bukan aliran sains, kalau aliran saing kan byk lg nak ambil.. Kalau sekolah Menengah biasa pelajar Islam ambil pendidikan Islam, tp d sekolah agama takde subjek tuh, d tukar kepada Pendidikan Syariah Islamiah dengan Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah.... Jadi dah lebih 1 dr sekolah harian biasa.. Kebanyakan pelajar sekolah agama pulak tambah lg subjek Tasawwur Islam.... Dan subjek wajib sekolah agama adalah bahasa Arab...

Dalam pengamatan aku sebagai bekas sekolah agama... Kerajaan nak menghadkan bijak pandai agama dalam negara... Taknak ade org mcm Tok Guru Nik Aziz, Almarhum Dato' Ishak Baharum, Ustaz2 lain dan Ustazah2 yg berani menegur kesilapan kerajaan secara terang2an...

Nampaknya Malaysia menuju kemunduran, di saat negara lain berlumba2 mengejar kemajuan intelektual.. Mana aku tak kata mundur, d hadkan subjek SPM.. kenapa perlu hadkan??

Kalau x hadkan, siapa yg rasa mampu ambil byk, go on.. Sapa yg rasa tak mampu, ambil yg penting dulu..

Lg 1, mase tingkatan 4 & 5, ade pelajar yg masih belum tahu kemana arah tuju cita2nya.. ramai juga yg masih kabur... Jadi tak salah dia rasa mampu ambil banyak subjek dan selepas keluar keputusan, baru pilih arah tujunya.. Bukan semua sekolah ade Kaunselor yg prihatin dan selalu anjurkan seminar utk kerjaya la ape la semua tuh.. Ade juga konseler yg seronok memegang jawatan konselor sbb x mengajar..

Betul sekolah ade konselor, tp tindakan konselor itu setimpal atau tidak utk mencorakkan pelajar2nya????
Renunglah sedalamnya... Taraf pendidikan kita semakin mencorot.. Dah la dengan PPSMI...

Bangunkan negara demi masa depan yg cerah, hidupkan budaya berlumba2 mendapatkan ILMU...

4 comments:

farah_inn said...

btol2. sokong ng pndapat tuh. ms awl2 lu, xbg ambk lbh sbjek. alih2 ble india da bsing br nk bnar kn. 2pun sbjek dowg jek

JMR said...

sistem kt mesia slalo berubah-ubah..why not stick pd yg 1 je?..pening gk kalo asik berubah nih..tol x?

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman said...

farah_inn : mmg, yg d beri subjek tambahan subjek cina dan tamil je.. ish3..
JMR : tau xpe.. slalu sangat berubah sbb masing2 nk cari untung, nak cari publisiti.. Kalau kerja dgn ikhlas.. Semua org mudah..kan??

cendool pulut said...

salam...cendol rase pengehadan(kalu btol la bhs ni) subjek dlm kalangn pelajar kenalah berpatutan dgn jenis sek...kalu sek sains mest berlainan sbjk yg diambil berbnding sek agama n sek mengah cina, tamil dan biase... so sbjek wjb ambil mestilah diketengahkn dhulu berbanding sbjek plihan... ni x sek agama paling bnyk 10 pas 2 xdibenarkn amek pilihan sekurang2nye 2 lah..nak amek paling bnyk ikut makbpk dielah..alasan xde guru adlh xmunasabah, srwk dan munaselangor sekalipun... UKM, UPSI, KUIS dan seumpamanye ad menyediakan beribu graduasi guru mengikut bidang..alsan lain:xberkualiti...jwb:pengalamn adalah the best teacher...so bagilah mengajar...4 thun di U sudah mencukupi cuma ejas sikit2 lah...so ad kutu babun di sebalik babun yg ingin disembunyikan oleh si BABUN tersebut(phm2lah)...so jgn cube nak sembunyi fakta dan kongkong rkyat coz kite rakyt sgt bijk sekarng xsame dgn dulu menganga menunggu suapan beracun n melantong dr seseorang yg mkn cili(phm2lah ek)...P usulkan ni...hahaha...Acap