Di Mulakan Dengan

Di Mulakan Dengan

Surah An-Nur ayat 35

Surah An-Nur ayat 35
Amalkanlah ayat ini..insyaAllah urusan seharian dipermudahkan Allah

Sunday, December 6, 2009

Bercinta mcm Dah Kawin..

Assalamualaikum, Selawat dan Salam Buat Rasul junjungan.. Datangnya utk menyempurnakan akhlak manusia.. Hidupnya penuh barakah.. Ambillah cara hidup yg di anjurkannya..

Kehidupan seharian menyajikan keseronokan dan kegembiraan, juga derita.. Namun, harus kita pilih sama ada ingin mengambil utk didunia atau utk akhirat atau utk kedua2nya... Jika seseorang itu inginkan dunia, dia perlu berilmu, Jika seseorang itu inginkan akhirat, perlukan ilmu, dan jika mahukan keduanya, memerlukan ilmu.. Jadi, ilmu amat penting dalam hidup, sama ada ilmu dunia atau akhirat..

Ilmu yg kita belajar mestilah di guna pakai.. Ilmu yg tidak diamalkan bagai pohon tak berbuah..

Ape melalut ke ilmu ni perginya..hahaha.. okey2.. Sebenarnye aku tersangat terasa bila mana berjalan2 di alam maya ini, aku terjumpa, ke saja2 mencari, tah la.. Gambar kwn2 aku dengan pasangannya.. Yg aku tahu kwn aku yg dah kawen bape org sgt.. tu pon perempuan...
Bila aku tulis pasal Sms, Chat, ade plak komen2 sumbang.seolah2 tak faham... nak tgk, klik je nih

Chatting??Call??SMS??Surat Cinta??Boleh ke x??

Aku bukan kata yg diriku baik, bukan aku x bercakap langsung dengan perempuan, bukan tak chatting, tp apa pun kita buat, kena ingt Allah akan tanya balik,.. Allah berhak tanya balik sebab kita hanyalah Hamba Allah, Jadi Allah berhak penuh terhadap kita...


Contohnya, seorang saintis mencipta robot, dan saintis mahukan robot yg boleh melakukan kerja.. Jika ciptaan itu tak dapat melakukan kerja, maka dengan senang hati di abaikan.. Maknanya, die akan cipta robot lain kan??

Bergambar duduk bersebelahan, bersentuhan kulit, aww.. geli..hahaha.. Peluk pinggang.. rapatkan pipi.. Itu yg di tayangkan, yg tak ditayangkan??
Ade org kata kubur lain2.. Betul ke?? sape yg tahu kubur lain2?? mane tahu waktu die mati, mati sekali ramai, mcm waktu gempa bumi di Acheh.. kan kubur lubang yg sama??
Kalau kata kubur lain pon la, jangan lupe, Allah tanya, kenapa kita tak tegur??Ha, mase tu yg jawab bukan lg mulut yg biasa menipu utk menyelamatkan diri.. tp tangan, kaki, mata, telinga dan semuanya akan bercakap benar di hadapan Allah... Semua itu boleh berkata2 dengan kehendak Allah, Allah yg mencipta. Allah yg Berkuasa..

Manusia sering leka dan lalai.. Itulah perlunya peringatan... Namun, terkadang manusia salah menilai antara peringatan, kutukan, dan kejian dan selainnya..
Bila mana di tegur, kata kite dengki, cemburu.. ape2lah lg.. Bila di puji, bangga dengan dosa yg tak semena2 d lakukan, sapa yg tak tegur pon tanggung jgk dosanya.

Bercinta utk kawin??boleh atau tidak?? Boleh jadi boleh, boleh jadi tak boleh..kan??
Kepada kwn2 yg dah lama tinggalkan alam persekolahan, mungkin dah byk pasangan.. kan??? Maksud aku, cinta putus, cinta putus.. Dalam bercinta, mustahil tak keluar langsung.. Mustahil tak berdating..

Jangan kita lupe, byk kehidupan seharian kita di pengaruhi oleh Yahudi, contohnya bercinta ni la.. Cinta itu suci, Allah yg datangkan dalam Hati kita, namun Allah juga beri kita akal dan nafsu. Pandai2 kite mencoraknya.. Kan?? Yahudi jadikan cinta itu utk merosakkan manusia.. Di ajar berdating, d ajar bersekedudukan.. Berdua2an mcm tak berdosa.. Duduk kat taman bedua2.. rase tak bersalah langsung.. Dan dengan ilmu yg kita ade, aplikasikanlah dalam kehidupan seharian.. Kalau nak buat sesuatu, tanya hati, tanya iman.. sama tak jawapannya.. kalau tak sama, ambil jawapan dr iman..

Nikmat paling besar kite dapat hari ini adalah nikmat Iman dan Islam.. Jadi jangan kita sia2kan...

Yang lepas itu jadikan pengajaran, bertaubat mohon ampunan drpd Allah.. Yang akan datang, teruskan hidup dengan Amalkan ajaran Islam sepenuhnya...

Jadi aku nak cakap kat sini, Kepada sapa2 yg d tegur, sila la renung kan teguran itu.. Yang tegur pulak, sila la dengan hikmah.
Terutama pada diriku, terimalah teguran dengan hati terbuka.. Jangan keras kepala..
Dengan aku ke sape ke.. Kalau kwn2 yg salah, jangan takut tegur,..kalau aku tak suke aku tegur mcm tu je.. Kat sekolah, Ustaz pon aku tegur jgk.. Dr dulu sampai sekarang, mudah2an aku berubah kepada kebaikan..

Manusia selalu buat salah, jadi yg baik, perbaiki diri kita.. Temukan diri dengan pencipta.. Setiap lepas solat, jgn lupe berdoa utk kebaikan.. Banyak doa yg guru2 kita ajarkan.. Amalkan..

Soal solat pula, cuba hadirkan diri semasa solat.. jangan solat pon kita abaikan.. Dalam solat tu melatih kita bersabar.. Yakin kpd Allah.. Bila mana berdoa, berdoa bersungguh2.. Doa utk kebaikan.. Minta pada Allah, makbulkanlah permintaan ku yg baik2.. Mudah2an Allah mudahkan urusan kita..

15 comments:

surisarawak said...

salam.

Tidak harus lelaki dan wanita brdua duaan dgn yg bukan muhrim nya kerana ia blh membawa kpd zina..jaga adap dan kesopanan,marwah dan kesucian diri utk menjauhi bunga bunga kearah melakukan maksiat..

sekian dari akak..tahniah, n3 adik sangat menarik,teruskan menulis...akak da klik mr potato utk adik hehe..

surisarawak said...

pembetulan dari suri sarawak

Haram bagi lelaki dan wanita brdua duaan dgn yg bukan muhrim nya kerana ia blh membawa kpd zina..jaga adap dan kesopanan,marwah dan kesucian diri utk menjauhi bunga bunga kearah melakukan maksiat..

sori lah..td tak cek semula apa yg dh ditaip,maklum la kita ni bukan nya pandai cuma sekadar apa g sy tahu.. jer..kick lcct kt cni..hehe

Alphonse said...

Terima kaseh saudara kerana saling mengingati...sedang diri ini hanyut dengan "nikmat" dunia yg tentunya akan membinasakan jika terus dibiarkan...
assalamualaikum...

gaGap said...

aku x baca post ni sbb pnjang sgt. tp pada aku,kapel tu biarla berpade2..ni tak. tak kaen ag tp dah agung2kan lebih dr suami. kang dh kaen becerai berai br tau..

Hamiza said...

Artikel ni bagus sgt dn sy sgt setuju dgn apa yg saudara tulis..pada sy..pendidikan dr org tua dr kecil sgt penting..semoga sama2 kita menjaga adab,maruah diri dn maruah keluarga..sy sendiri org kata mcm katak bawah tempurung..x pernah nk keluar date or apa2 berkaitan lelaki..sy x kesah org nk kata sy apa..

yg penting diri sn maruah sy no satu..itu didikan org tua sy..wassalam

hans said...

thanks singgah blog saya
rajin2 lah singgah
entah,skrg dah jadi macam tu
budak2 skrg nak tunjuk yg diorang sayang menyayang sampai dah tahu hukum halal haram

ijoks2009 said...

Salam Hanafi,
Bagus blog ni banyak nasihat berguna.
Sesungguhnya org Islam itu bersaudara dan nasihat-menasihati itu sangat berguna bagi orang mukmin.

Maknanya sesiapa yg tak suka menerima nasihat bukan org mukmin.Dan mmg sifat org mukmin ialah mencegah kemungkaran yg dilihat di depan mata walau apa cara sekalipun sekadar kemampuannya.

Apa yg di lakukan oleh saudara adalah salah satu caranya.Remaja sekarang bila bercinta sudah terlupa segala hukum agama dosa pahala sudah tidak di ambil kira ,inilah pengaruh media.
Ada banyak kes yg kita baca di akhbar pasangan remaja yg baru berusia 15 tahun sudah mula lakukan seks akibat terpengaruh dgn video lucah yg ditonton dlm internet yg kemudian di pindahkan ke HP mereka.
Teruskan Usaha,semoga mendapat ganjaran pahala yg berlipat kali ganda...

hajarus said...

info yang sangat berguna... zaman sekarang ni rata2 k.hajar tengok couple2 ni dah cam suami isteri... tak tau langsung dosa pahala...

cendool pulut said...

salam..soal bercinte mcm da khwin 2 mcm da biase kite dgr, lhat n ad antre kite da rse nikmt kawin sblum nikh...inilah kemuncak bercinte yg sgt berbahye...kdg2 situasi ni berlku dlm klngan uztz/ah sendiri..ktenye ini adlha percubaan pertma sblm khwin n kami x lebh dr tgkp gmbr, duk rpt2, kuar mkn same2 n berborak..2 je... ilmu mne antum pkai ni!!!.. kte uztz/ah adlh contoh kebaikn walupun kite xperfect(jgn tujk sgt) kpd msyrakt...nt dak2 biase wat maksiat dorang ckp uztaz dpan 2 rlx je berdating...lg teruk!!!.. nk ckp ape..pkir2 la nk wat sesuatu 2..akal kn de gune lah jgn smpan nt beku,kaku,jumud, bengap,bahlul n @#$$#^^%..dah la dose plak mencarut ptg2 ni..k P salam

p3perak said...

tq! menarik..
byk maksud..

rathiqah azmira rosli said...

peringatan yang baik

tenz:)

NiNa' said...

btol... dalam islam mane ade istilah kapel2 ni..

tp kdgkala manusia lalai
( termasuk sy ).. pernah bercinta tp x pernah pg dating.. hehe..~

yg pntg elak kan maksiat~

huda | haz said...

saLam...memg btoL aper yg dikaterkan..biLe tegor katernyer kubo Laen2..sush na ckp da pastuh..biLe ditegur kater nyer kiter neyh cm bek sgt jer..dosa sendri yg tggung...tp msg2 da besa..pndi pk yg maner baek yg maner buruk...cinta itu indah bg mereka..pdhaL jodoh sume dh dtentukan oLeh Allah SWT..biLe tiber masernyer naty..Allah hntr La jdh kepada kita..hehe..yg sy neyh ckp cm sy bek sgt jerr..ok..nice blog..wslm

HonEyBuNNy said...

salam....entry yg sgt bergna untk d bca n tok sdrkan diri....thnx coz sama egt mengingati org2 yg lalai..uhuhu

Anonymous said...

taw xpe..budaya owg skang suke sgt b'kapel2..klo da b'kapel tuh phm2 je r..pggl syg la ,baby la,babon la or what so ever..pgg sne pgg sni..yg pompuan ni plak selambe badak dye nak bg balak dye pgg sesuke ati.. becinta bgai nak mati bila kawen bru bape thn da cerai..b'kapel ngan org tuh pastu putus, then kapel ngan org len plak..then berterusan kapel and kapel again..korg xrse yg dri korg murah ke klo camtu..especially pompuan...sdr la yg korg bek laki o pompuan xkn rse nikmat ble korg da kawen kang..